تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/05/28 - 23:24
کد خبر: 324708

سیدافقهی: شمع ما زیر برجام روشن است

تحلیل‌گر مسائل سیاسی مقاومت را تنها راهبرد ایران مقابل آمریکا دانست و با اشاره به تدریجی بودن برجام‌سوزی ایران بنابر مصالح کشور، گفت: ما در عین منطق، در اوج قدرت هستیم؛ اگر دشمنان با قدرت منطق بیایند ما هم هستیم، ولی اگر منطق قدرت را انتخاب کنند ما در میان میدان آماده مبارزه‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سیدهادی سیدافقهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و خاورمیانه و کاردار سابق ایران در لبنان، ۲۶مردادماه در سومین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد، پیرامون تقابل راهبرد ایران و آمریکا گفت: آمریکا نه‌تنها با ایران و خاورمیانه بلکه با همه جهان اعلام جنگ کرده است؛ ترامپ پیش از ورود به کاخ سفید، شعار «آمریکا اول» را مطرح کرد که چندان واکنشی در جهان به‌دنبال نداشت، اما وقتی وارد کاخ سفید شد و بلافاصله از سازمان‌ها، معاهدات و توافق نامه‌های بین‌المللی (شورای حقوق بشر، سازمان فرهنگی یونسکو، معاهده زیست محیطی پاریس، معاهده دادگاه‌های کیفری بین‌المللی، تجارت اسلحه، معاهده منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای) خارج شد، سیاستمداران و استراتژیست‌ها متوجه اعلان جنگ آمریکا شدند.

اهداف معامله قرن
وی معامله قرن را اوج ماجراجویی و هنجارسازی آمریکا دانست و افزود: معامله قرن، معامله پایاپای بین رژیم صهیونیستی و آمریکا از یک سو و کشورهای حوزه خلیج فارس از سوی دیگر، برای پیچیدن طومار فلسطین است که اهداف دیگری چون تجزیه داخلی کشورهای خاورمیانه، مدیریت انرژی منطقه به‌دست آمریکا، ابرقدرت شدن رژیم صهیونیستی و تعمیق نفوذ آمریکا در منطقه را نیز دنبال می‌کند.

سیدافقهی، تقویت حضور نظامی در خلیج فارس، حضور منظومه سیاسی همراهان آمریکا در منطقه، حضور دینی رسانه‌ای(جنگ نرم) و جنگ اقتصادی را از جمله راهبردهای آمریکا برای تحقق اهداف فوق نام برد و در تبیین راهبرد آمریکا نسبت به ایران گفت: در آمریکا سه مرکز رسما و هدفمند علیه ایران فعالیت می‌کنند؛ کاخ سفید، کنگره، اتاق‌های اندیشه‌ورزی در کنار لابی‌ها به عنوان بسترساز اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه مانند ایپد (سازمان همکاری‌های رژیم صهیونیستی با آمریکا)، منافقین و اعراب.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اقدامات خصمانه اخیر آمریکا همچون پاره کردن برجام، تشدید تحریم‌ها و تعیین شروط ۱۲گانه برای مذاکره، تصریح کرد: طبق ادعای دولت، فراتر از اثبات بدعهدی و هنجارشکنی آمریکا، هدف ما در برجام آزادکردن ۱۱۷میلیارددلار پول نفت بلوکه شده‌مان در بانک‌های آمریکا بود.

اهداف جنگ پسامدرن آمریکا
وی با بیان اینکه آمریکا پس از مایوس شدن از جنگ سرد، به جنگ پسامدرن مانند جنگ روانی، دیپلماتیک، تبلیغاتی، تخریب، نفوذ و... روی آورده است، اظهار کرد: هدف جنگ پسامدرن این است که اولا خطای محاسباتی در مسئولان نسبت به آمریکا ایجاد شود و دوام دل ملت را خالی و مردم را مرعوب کند تا با این توجیه که هزینه جنگ بیش از مذاکره است، به نظام فشار بیاورند سمت مذاکره برود.

پیش فرض‌های مواجهه ایران و آمریکا
جنگ نظامی
سیدافقهی، در تبیین پیش‌فرض‌های مواجهه با آمریکا تصریح کرد: اینکه رهبرمعظم انقلاب می‌فرمایند «جنگی رخ نخواهد داد، ما مذاکره نمی‌کنیم»، برای این است که جنگ سه حالت دارد؛ یا جنگ نظامی است که آمریکا حضورا میلیون‌ها سرباز به ایران آورده و نظام را عوض  کند که این پیش فرض باوجود مشکلات داخلی آمریکا غیرممکن است.وضع اقتصادی آمریکا و انتخابات پیش رو اجازه ریسک جنگ را نمی‌دهد؛ وضعیت به حدی بحرانی است که کنگره آمریکا حق اعلام جنگ را از ترامپ گرفته است. حتی اگر حمله نظامی صورت بگیرد تضمینی برای موفق بودنش نیست، چنان که خود فرماندهان نظامی آمریکا در منطقه برایش پیام فرستاده‌اند که هر جنگی با ایران به ضرر ماست.

جنگ غیرحضوری
سیدافقهی، تخریب زیرساخت‌ها با استفاده از موشک را دیگر پیش فرض مواجهه ایران و آمریکا دانست و گفت: دورتا دور ایران پر از سیلوهای زیرزمینی موشکِ نقطه زن است که آماده شلیک هستند. از سوی دیگر در صورت حمله آمریکا، ایران در مقابله با او تنها نیست و لبنان و سایر کشورهای مقاومت نیز در کنار ایران خواهند بود.

جنگ نیابتی و مذاکره
کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه جنگ نیابتی از سوی آمریکا نیز منتفی است، افزود: پیش فرض بعدی، مذاکره است که از یک سو می‌گویند بدون پیش شرط مذاکره می‌کنیم، از سوی دیگر رسما ۱۲شرط اعلام می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که برجام جدید به منظور تضمین امنیت رژیم صهیونیستی، شامل محدودیت‌های نظامی است که ایران زیربار نخواهد رفت. حتی اگر ۱۲شرط را پذیرفته و برجام جدید را هم امضا کنیم چه تضمینی وجود دارد که دوباره پاره نکنند یا رئیس جمهور بعدی آمریکا بدان متعهد باشد؟

مقاومت، فقط نظامی نیست
وی با تأکید براینکه تنها گزینه برای ایران نسبت به آمریکا، مقاومت است، یادآور شد: مقاومت لزوما نظامی نیست، بلکه در سه سطح می‌تواند تعریف شود؛ سطح اول، امکانات ذاتی کشور ازجمله قلمرو و جمعیت بسیار، ذخایر زیرزمینی و معدنی و هوش بالا است که اجازه اثرگذاری جدی تحریم‌ها را نمی‌دهد.

آن‌ها که می‌گویند اجرای اقتصادمقاومتی ۱۵ سال زمان می‌خواهد، پاسخ گرانی و تورم را بدهند
سیدافقهی با تأکید براینکه حداکثر ۳۵درصد گرانی‌ها ناشی از تحریم‌هاست، افزود: بخش عمده تحریم‌ها به عوامل مزدور و کارشکن داخلی برمی‌گردد که همه چیز را به برجام  گره زده و در پاسخ تاکیدات رهبرمعظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و مردمی شدن اقتصاد، می‌گویند ۱۵ سال زمان لازم داریم تا در این زمینه پژوهش کنیم.

با قدرت منطق مذاکره می‌کنیم نه با منطق قدرت
این استاد دانشگاه، سطح دوم مقاومت را حمایت‌های منطقه‌ای از ایران دانست و ابراز کرد: جای تاسف است که هنوز عده‌ای در داخل، قدرت ایران را باور نکرده و مدام مردم را نگران می‌کنند؛ ما در عین منطق، در اوج قدرت هستیم و اگر دشمنان با قدرت منطق بیایند ما هم هستیم، ولی اگر منطق قدرت را انتخاب کنند ما در میان میدان آماده مبارزه‌ایم.

شمع ما زیر برجام روشن است
وی در پاسخ این پرسش که چرا باوجود بدقولی آمریکا هنوز در برجام مانده‌ایم‌، اظهار کرد: ما در این زمینه برخورد تصعیدی در راستای عدم اجرای برخی بندهای برجام داشته‌ایم، یعنی به موازات عملکرد اروپایی‌ها، در عین پایبندی به برجام، در حال رفع تعلیق‌ها هستیم، چرا که در برجام با چند کشور با گرایشات سیاسی راهبردی مختلف مواجه هستیم.

سیدافقهی با بیان اینکه موافقت رهبر معظم انقلاب با برجام در عین یقین به بدعهدی آمریکا، به‌خاطر احترام به عقل جمعی بوده است، افزود: در پذیرش قطعنامه نیز امام خمینی(ره) با وجود اشراف به مضرات پذیرش قطعنامه، با احترام به عقل جمعی آن را پذیرفتند، چنان که در صفین نیز امیرمؤمنان علی(ع) اینگونه عمل کردند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: وقتی آمریکا از برجام خارج شد، روسیه و چین گفتند خروجتان را به تاخیر بیندازید تا ما از ظرفیت‌هایی که در برجام هست برای احقاق حقوقتان استفاده کنیم، لذا از یک سو برخلاف مفاد برجام، درحال خرید نفت ما هستند و از سوی دیگر به اروپایی‌ها برای احقاق حقوق ما فشار می‌آورند. بنابراین عدم خروج رسمی ما از برجام به معنای تسلیم شدن ما نیست.

وی درباره شبهه حضور نظامی ایران در یمن تأکید کرد: یمن روی پای خود می‌جنگد و ما فقط از لحاظ سیاسی، رسانه‌ای و فناوری حمایت می‌کنیم؛ چرا که حق حراست از نفوذ استراتژیک خود و دفاع از ملت‌های مظلوم را داریم، اما در عین حال خلاف قوانین منطقه‌ای و بین‌الملل حرکت نمی‌کنیم، به همین دلیل سران دنیا به فراخوان آمریکا برای ائتلاف علیه تروریسم(ایران) اعتنا نکردند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top