تاریخ انتشار: جمعه 1398/06/01 - 13:06
کد خبر: 325012

با وجود تحریم‌های چندبرابر و کوتاه آمدن دولت از مذاکره؛

روزنامه‌هایی که همچنان از برجام و دیپلماسی دفاع می‌کنند +عکس

روزنامه‌هایی که همچنان از برجام و دیپلماسی دفاع می‌کنند +عکس

بیش از یکسال از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 5+1 تحت عنوان «برجام» می‌گذرد و تحریم‌ها علیه ایران چندبرابر شده است اما برخی روزنامه‌های داخلی در تلاش هستند تا همچنان این توافق را مفید و موثر و نادیده گرفتن آن را محل ضرری برای ما و جهان معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که بیش از یکسال از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 5+1 تحت عنوان «برجام» می‌گذرد و اروپا نیز نتوانسته گام موثری در راستای خنثی‌سازی تبعات رفتار آمریکا و بازگشت تحریم‌های همه جانبه اقتصادی و غیر اقتصادی علیه ایران بردارد، برخی روزنامه‌های داخلی در تلاش هستند تا همچنان این توافق را مفید و موثر و نادیده گرفتن آن را محل ضرری برای ما و جهان معرفی کنند.

در روزهایی که دیگر حتی مقامات ارشد امنیتی و تیم مذاکره کننده کشورمان نیز فواید و آثاری برای مسئله مذاکره و برجام نمی‌بینند و در این زمینه با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند اما روزنامه‌های زنجیره‌ای جریان اصلاحات و وابسته به دولت در تلاشند تا همچنان مسئله‌ی برجام و دیپلماسی منتج به این توافق را در نگاه افکار عمومی، مفید جلوه دهند و در این خصوص از هر دستاویزی از قبیل خبر، مصاحبه و گزارش بهره می‌برند.

«خبرنامه دانشجویان ایران» تصویر صفحه اول 6 روزنامه که هفته گذشته به این مسئله پرداخته‌اند را به همراه چند نکته در ادامه آورده است:

شمخانی: نباید برجام را امضا می‌کردیم
تلاش جریان رسانه‌ای و مطبوعاتی اصلاحات و وابستگان به دولت در حالی است که در جدیدترین اظهار نظر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفته است: ما نباید توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری (باراک) اوباما (برجام) را امضاء می کردیم. وی در این گفتگو همچنین ادعا کرده است که  برخی از مردم در ایران احساس می کردند که امضای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی اشتباه بود و من تابع دیدگاه های مردم هستم؛ مردم ایران.

روحانی: مذاکره با آمریکا دیوانگی است
حسن روحانی نیز چندی پیش رسما اعلام کرده بود که مذاکره با آمریکا دیوانگی است. او رفتار امریکایی‌ها در مواجهه با برجام را یادآور شده بود و درباره اینکه امریکایی‌ها حالا به بعضی کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند، گفته بود: «مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند! شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، بی‌اعتنا هستید.»

ظریف: مذاکره با آمریکا غیرممکن است
اما محمدجواد ظریف که از همان ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم با شعار دیپلماسی و مذاکره برای عقد برجام با کشورهای 5+1 پای میز نشست و تمام راه‌های رسیدن به یک توافق میان ایران و قدرت‌های جهان از قبیل آمریکا و اروپا را یکی پس از دیگری طی کرد، اردیبهشت‌ماه امسال در سفری به چین در پاسخ به یک خبرنگار ابراز عقیده کرد که مذاکره با آمریکا غیر ممکن است و هیچ امکانی برای مذاکره وجود ندارد.

موارد متعدد دیگری نیز از این دست اظهارات مسئولین دولتی و وابسته تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای وجود دارد که نشان دهنده‌ی پشیمانی ایدئولوژیست‌های دولت اعتدال توسعه از رفتن پای میز مذاکره است.

این اما یک طرف ماجراست. در سویی دیگر اما بعد از عدم رفع تحریم‌ها و بالعکس اضافه شدن تحریم‌های جدیدی که طی دو سال اخیر فشارهای سنگین و تورم شدید و کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم را در پی داشت، کشورهای غربی جرات بیشتری به خود داده و در اقدامی نفتکش کشورمان که در مسیر قانونی خود در آب‌های بین المللی در حرکت بود را توقیف کردند. این اقدام که توسط دولت انگلیس و به نمایندگی از قدرت‌های غربی شکل گرفته بود اما کاملا برخلاف دستاوردهایی بود که از سوی دولت در مسئله‌ی مذاکره و توافق با 5+1 عنوان شده بود و جالب‌تر اینکه تلاش‌های دیپلماسی‌گونه‌ی وزارت امور خارجه نیز در این خصوص افاقه نکرد.

ورود سپاه پاسداران به این مسئله و توقیف نفتکش انگلیسی متخلف در خلیج فارس در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه‌ی جبل‌الطارق اما معادلات را به کلی تغییر داد و ابتدای همین هفته بود که دادگاه جبل‌الطارق رای به آزادی نفتکش ایرانی داد و کشتی «آدریان دریا»ی ایرانی مسیر خود را در آب‌های آزاد از سر گرفت.

بین‌الهلالین، مسئله‌ی برخوردهای پی در پی و موثر قوه قضائیه با متخلفین و مخلین بازار سکه و ارز و همچنین عوامل تورم و گرانی بی رویه‌ی کالاهای اسای در کشور مانند بازار خودرو که حتی کار را به بازداشت دو نماینده مجلس کشاند را نیز در نظر بگیرید.

مجموعا می‌توان گفت با در نظر گرفتن موارد فوق هر عقل سلیمی هزینه‌های گزاف مذاکره و توافق را به هزینه‌های به مراتب کمتر حفظ اقتدار و عزت با قدرت‌نمایی معقول در دفاع از حریم و امنیت نظامی و اقتصادی کشور را ترجیح می‌دهد. کمااینکه نتایج مسیر مذاکره و توافق با کشورهای غربی بعد از گذشت 6 سال از عمر دولت اعتدال و توسعه برای عموم مردم کاملا روشن و در مقابل، دستاوردهای حضور مقتدر و حفظ خطوط قرمز کشورمان در مقابل تجاوزهای نظامی و اقتصادی نیز به راحتی احساس می‌شود.

قطعا مقصود نگارنده عقده‌گشایی و تسویه‌حساب سیاسی و انتخاباتی نیست؛ به ویژه در شرایطی که مسئله‌ی حفظ امنیت اقتصادی و معیشتی مردم با شناخت صحیح از مسیرهای طی شده در کشور برای تعبیه‌ی بهترین مسیر قطار حرکت اقتصاد کشور در اولویت قرار دارد. روی سخن با رسانه‌هایی است که همچنان بعد از طی مسیرهای مذکور و حتی اذعان شخص مقامات مسئول و دولتی همچنان بر طبل دیپلماسی می‌کوبند و به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند. مردم می‌فهمند که نتیجه‌ی مذاکره و عقد برجام برای کشور چه بود و دستاوردهای مقاومت با عزت و اقتدار چه.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top