تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/02 - 15:19
کد خبر: 325164

معماریانی: کار تشکیلاتی مبتنی بر مدیریت درون است

معماریانی انسان‌سازی را وجه تمایز تشکیلات با سایر گروه‌ها دانست و به فعالان دانشجویی تأکید کرد: هر جا هستیم باید کارمان را به بهترین نحو انجام دهیم. در تشکیلات دنبال ایفای نقش باشید نه شهرت؛ منتظر کارها و جایگاه‌های بالا نمانید، بلکه سراغ کارهای برزمین مانده بروید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جلیل معماریانی، مؤسس و مدیرعامل مجتمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان، ۲۹ مرداد ماه در سومین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی در مشهد، پیرامون ضرورت‌های کار تشکیلاتی گفت: تفاوت تشکیلات با سایر گروه‌ها این است که تشکیلات، اعم از تیم بوده و موضوع اصلی آن انسان است، لذا باید ابعاد مختلف انسان را مدنظر قرار دهد.

وی انسان سازی را دغدغه اصلی تشکیلات معرفی و تصریح کرد: آنچه در این ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی مورد غفلت واقع شده، کادرسازی اصیل است؛ کارها و حرکت‌های زیادی صورت گرفته اما صرفا در یک بعد خاص و در حوزه دانش افزایی و تبدیل این دانش به نگرش و مهارت، سازماندهی و شبکه کردن مغفول واقع شده است، به همین خاطر در تشکیلات کمتر شاهد پرورش انسان همه جانبه هستیم.

شاخص‌های کادرسازی در تشکیلات
معماریانی با بیان اینکه در حال حاضر، اصلی‌ترین رسالت تشکیلات، رفع چالش کادر سازی است، افزود: این کادر باید دست‌کم حائز هشت ویژگی دانش و معرفت، بینش و نگرش، منش تشکیلاتی، روش‌های تشکیلاتی، گرایش‌ها و ارزش‌ها، کنش‌ها و گویش‌ها و سنجش(برای رویش) باشند.

مدیرعامل مجتمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان در تبیین دانش و معرفت به‌عنوان نخستین مولفه کادر تشکیلات گفت: ما برای ظهور امام زمان(عج) نیازمند پرورش انسان‌های قوی به لحاظ معرفتی هستیم تا چتر ولایت بر سرشان سنگینی نکند.

وی به فعالان تشکیلاتی توصیه کرد: ببینید برای چه دورهم جمع شده‌اید و تشکیلات شما می‌خواهد پاسخ چه سؤالاتی را بدهد؟ رسالت و ماموریت، اصول، ارزش‌ها، مبانی، مبادی، مراحل، راهکارها، عوامل و موانع خود را دقیق مشخص کنید.

تشکیلات، واکسیناسیون تربیتی نظام اسلامی است
معماریانی با اشاره به روایات اهل بیت(ع) احیای قلوب را از ثمرات دور هم جمع شدن دانست و افزود: تشکیلات، در واقع واکسیناسیون تربیتی نظام اسلامی است، چرا که در آن «تواصی به حق و صبر»، «آئینه بودن مؤمنان نسبت به یکدیگر»، «اعتمادسازی و تکریم» و «آگاه سازس»، «نظارت و مراقبت» و سایر ارزش‌ها محوریت دارد که به هم افزایی توانمندی‌ها و همپوشانی ضعف‌ها منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: در تشکیلات می‌بایست با عقایدمان زندگی کنیم نه بازی؛ در چنین تشکیلاتی است که کم‌کاری و غایب شدن، حرام محسوب می‌شود؛ اینها کارهای دم‌دستی نیست و بی‌توجهی به آن در بلندمدت مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند.

دانشجوی تشکیلاتی با مرامش با جامعه حرف می‌زند/ خنثی‌گر یکدیگر نباشیم
این فعال فرهنگی در توضیح بینش و نگرش به‌عنوان دومین مولفه اظهار کرد: اگر شناخت‌های ما تولید عشق و ایمان و نهایتا رفتار نکند سودی ندارد؛ به عبارت دیگر دانش و شناخت ما باید کاربردی و متجلی شود تا به جای طلبکاری، مطالبه‌گر شویم، زیرا کار تشکیلاتی اگر مطالباتی نباشد گرفتار سیاست‌بازی می‌شود.

معماریانی با تأکید براینکه نیروی تشکیلاتی باید با زندگی و مرامش با جامعه حرف بزند و هیچگاه از خوب بودن پشیمان نشود، اضافه کرد: با سینرژی‌ای که در تشکیلات ایجاد می‌شود، باید یک به‌علاوه یک بزرگتر از دو باشد و هر چه شبکه تشکیلات، بزرگتر می‌شود، ظرفیت هم بیشتر شود، نه اینکه عکس این باشد و دو به دو یکدیگر را خنثی  کنیم؛ در واقع اعضای شبکه تشکیلات برای هم ضرورت دارند ولی مزاحم هم نیستند.

وی در تبیین منش تشکیلاتی نیز ابراز کرد: منش، ساختار شخصیتی است که بتواند دانش و بینش را حمل کند؛ شما به‌عنوان دانشجوی تشکیلاتی باید فرآیندی فکر کنید و چیزهایی را بفهمید که دیگران سال‌ها بعد می‌فهمند. اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «خروجی دانشگاه ما علی القاعده باید چمران باشد» یعنی دانشگاه را تشکیلات می‌دانند، ولی در حال حاضر از دانشگاه ما چمدان هم بیرون نمی‌آید.

اهمیت مدیریت زمان/ بی‌خیالی‌ها بذر ولنگاری‌ها را می‌کارد
این مدرس مهارت‌های زندگی و موفقیت، مدیریت زمان را از ضرورت‌های کار تشکیلاتی دانست و گفت: تقسیم کار در تشکیلات باید بر اساس ولایت و رهبری با ریشه محبت باشد؛ دانشجوی تشکیلاتی باید واقف باشد که هر دقیقه تاخیر در زندگی، بازی با سرنوشت است چنانکه رزمندگان دوران دفاع مقدس این مهم را جدی گرفته و گوی سبقت از همه ربودند.

معماریانی با بیان اینکه نیاز به انقلاب جدید نگرشی داریم، به فعالان دانشجویی تأکید کرد: گفتمان تفکر و تربیت باید در جامعه جا بیفتد و این وقتی میسر می‌شود که منش شما منش یک دانشجوی متفکر و اهل مطالعه باشد و مانند دانشجویان ابتدای انقلاب کار کنیم؛ بی‌خیالی‌ها بذر ولنگاری‌هایی را می‌کارد که سال‌ها بعد خود را نشان می‌دهد.

دنبال ایفای نقشتان باشید نه مقام و شهرت
وی، روش‌های تشکیلاتی را چهارمین مولفه کار تشکیلاتی برشمرد و افزود: هر جا هستیم باید کارمان را به بهترین نحو انجام دهیم؛ بهره‌وری و اثربخشی دو مولفه کارآمدی است. دنبال ایفای نقش باشید نه شهرت؛ منتظر کارها و جایگاه‌های بالا نمانیم، بلکه سراغ کارهای برزمین مانده برویم.

مدیرعامل مجتمع فرهنگی انتشاراتی کتاب پردازان یادآور شد: یکی از بارهای زمین مانده امروز، خود تشکیلات است، به این معنا که عده‌ای به‌خاطر خدا دور هم جمع شده و پیمان رشد ببندند.

کار تشکیلاتی مبتنی بر مدیریت درون است
معماریانی ادامه داد: روش کار تشکیلاتی این است که مدیریت‌ها از درون شروع شود؛ اگر در تشکیلات کسی حس می‌کند از راهبر تشکیلات، قوی‌تر است مدیون است که اعلام نکند و به عکس، اگر مسئولی ببیند سایرین از او قوی‌تر هستند، خائن است اگر نگوید، زیرا جایگاه‌های تشکیلاتی نقش است نه پست و شغل؛ لذا این انسان‌ها هستند که به جایگاه‌ها ارزش می‌دهند نه اینکه جایگاه‌ها به انسان ارزش دهند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا اگر بدانیم تشکیلاتی هست که بهتر از ما کار می‌کند باید با او تعامل کنیم، چراکه کارویژه تشکیلات رشد است و افراد به اندازه آگاهی و آزادی‌ای که دارند، به هرکاری ولایت پیدا می‌کنند؛ آگاهی و آزادی عناصر عصمت است و باید در درجاتی در انسان‌ها باشد تا ولایتی را عهده‌دار شوند.

این مدرس مهارت‌های زندگی تأکید کرد: اگر کارمان با ولایت هماهنگ نباشد، حتی اگر بهترین و حرفه‌ای‌ترین باشد، ارزش نخواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top