تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/02 - 15:25
کد خبر: 325166

نقش جریان نفوذ در سیاست‌گذاری خارجی ایران

حقانی با اشاره به پیشینه توطئه‌ها و سیاست‌های استکباری انگلیس علیه ایران، نظریه نظام انقلابی را تنها راه مقابله با سیاست‌های استکباری انگلیس و آمریکا دانست و گفت: ما مخالف گفت‌وگو نیستیم، ولی باید بدانیم که با چه کسانی گفت‌وگو می‌کنیم؛ کسانی که ده‌ها سال است درصدد نابودی ما هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، موسی حقانی، معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد با انتقاد از بی‌توجهی به مطالعات تاریخی با نگاه جریان شناسانه به‌ویژه میان دانشگاهیان، گفت: یکی از کارکردهای تاریخ، نشان دادن ظرفیت‌های هر ملت است، لذا بی‌توجهی به تاریخ می‌تواند زیان‌های بسیار داشته باشد.

در عین حکومت داری می‌توان انقلابی بود
وی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها سابقه جهان داری و مدیریت جهانی دارند، در تبیین جوانب تاریخی بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: یکی از مولفه‌های تاریخی قابل توجه در بیانیه، نظریه نظام انقلابی است که می‌گوید ما می‌توانیم هم نظام و حکومت باشیم و هم انقلابی باشیم، در حالی که خیلی‌ها این دو را در تضاد با هم می‌بینند.

حقانی ادامه داد: در ایران نیز نهضت آزادی این ادعا را داشت که حالا که انقلاب کردیم، کارمان به‌عنوان یک انقلابی تمام است؛ من بعد ما نظام هستیم و باید در چارچوب‌های رایج پذیرفته شده بین‌المللی حرکت کنیم. امروز هم برخی چپ‌های ابتدای انقلاب می‌گویند ما اصلاح طلبیم نه انقلابی و اگر دوباره به سال ۵۷ برگردیم انقلاب نمی‌کنیم. اما جریان انقلابی و در رأس آن رهبر معظم انقلاب، هر چه می‌گذرد مواضع انقلابی‌شان شدیدتر و محکم‌تر می‌شود، حتی با اینکه اقتضای سن ایشان محتاط بودن است.

جریان نفوذ مانع کمک ایران به مقاومت هند شد
معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران اظهار کرد: استراتژیست‌های برّی و بحری معتقد بودند زمین یک قلب دارد که ایران در قلب آن قرار دارد، بنابراین ایران یک کشور بسیار مهم در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رفت. از سوی دیگر همجواری با کشور پرظرفیتی مانند هند، باعث جلب توجه بیش از پیش قدرت طلبانی همچون روسیه و انگلیس شده بود.

وی اضافه کرد: در دوران قاجاریه، در هند که مستعمره انگلیس بود، یک جریان مقاومت اسلامی‌علیه اشغالگری به راه افتاد که ما در این مقطع به‌عنوان یک کشور پهناور و مطرح باید نقش سنتی خود را ایفا و ثابت می‌کردیم که ما در منطقه حرف اول و آخر را می‌زنیم نه یک قدرت خارجی؛ تاوقتی ایران در منطقه هست، نیازی نیست کسی از آن سر دنیا بیاید برای منطقه تعیین تکلیف کند. همین ظرفیت باعث شد انگلیس و روسیه به فکر تضعیف ایران بیفتند و  ما در قلب منازعات قدرت‌های بزرگ قرار گیریم.

حقانی افزود: جریان نفوذ در ایران که از آقامحمدخان با حضور یهودی جدیدالاسلامی‌که کلانتر شیراز بود (میرزا کوچک خان کلانتر) شکل گرفته بود، مانع کمک ایران به جریان مقاومت در هند و عامل قتل امیرکبیر به‌عنوان حامی‌جریان مقاومت هند شد. از سوی دیگر انگلیس در راستای سیاست تجزیه ایران، هرات را که طی سه قرارداد رسمی مالکیت ایران بر آن را تایید کرده بود از ایران گرفت، چرا که دروازه هند محسوب می‌شد.

تضعیف، تجزیه و عقب نگه داشتن ایران، سیاست تاریخی انگلیس است
این نویسنده و مورخ با تأکید براینکه هر سیاستمداری که این پیشینه را نداند نمی‌تواند به کشور خدمت کند و گرفتار فریب اروپا و آمریکا خواهد شد، خطاب به آنان که نقش استعمار را در عقب ماندگی ایران نادیده می‌گیرند، ابراز کرد: یک جاسوس انگلیسی فراماسون پس از تحقیقاتش در ایران به مقامات این کشور توصیه می‌کند که «برای صیانت از منافع انگلیس در هندوستان، ایران باید در وحوشت و بربریت نگه داشته شود». من این جمله را به یکی از سفرای ایران گفتم، با تعجب پرسید درست است؟ گفت اکنون می‌فهمم چرا انگلیس به سفرای خود در ایران می‌گوید خاطرات سرگور اوزلی را بخوانند.

وی با بیان اینکه انگلیس همواره وجود ایران بزرگ و مقتدر را مانع تحقق خواسته‌های نامشروع و استکباری خود در قلب زمین دیده و می‌بیند، افزود: اقتدار کنونی ایران که هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، جلوی برنامه‌های استکبار در منطقه را گرفته است، بنابراین ایران نه‌تنها استقلال خود، بلکه استقلال کشورهای همسایه را هم حفظ کرده است.

حقانی پروژه‌های نفوذ، تضعیف، تجزیه و نابودی را عاملی برای تحقق وحوشت در ایران در راستای حفظ منافع انگلیس دانست و گفت: اولین گام این پروژه، ممانعت از کمک ایران به مقاومت هند بود که عملی شد و این پروژه تا کنون یعنی پس از انقلاب اسلامی‌نیز ادامه دارد؛ وقتی نفوذی مستقر شد نمی‌گذارد سیاست‌های درست را به موقع اتخاذ کنیم. اصولا دعوای تمدنی اروپا و آمریکا با ایران، دعوای هسته‌ای نیست، بلکه بر سر اقتدار و پیشرفت ایران به‌عنوان مانع تحقق سیاست‌های استکباری‌شان در منطقه است.

معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران  خاطرنشان کرد: در راستای سیاست تضعیف و نابودی نیز با اینکه ما در جنگ جهانی اول بی‌طرف بودیم، دست کم ۴ میلیون کشته دادیم و بنا بود در پایان این جنگ، دیگر ایرانی وجود نداشته و بین روس و انگلیس تقسیم شود. در جنگ جهانی دوم نیز ۲میلیون کشته دادیم و تا ۱۳۲۳ هنوز بحث نابودی ایران مطرح بود.

بدانیم با چه کسانی می‌خواهیم مذاکره کنیم
وی افزود: در دوره قاجار، استقلال کشور از دست رفت، اما قاجار با اینکه بی‌عرضه و نفوذزده بود وابسته نبود، ولی پهلوی‌ها وابسته بودند و بدترین دوران را در تاریخ سیاسی ایران رقم زدند. در حال حاضر نیز با اینکه ما مخالف گفت‌وگو نیستیم، ولی باید بدانیم که با چه کسانی گفت‌وگو می‌کنیم؛ کسانی که ده‌ها سال است درصدد نابودی ما هستند.

حقانی با اشاره به برخی مصادیق کنونی پروژه نفوذ، تضعیف و تجزیه ایران از سوی انگلیس، گفت:  حتی در مجلس ما، چند نماینده تحت عنوان ایجاد بازار مرزی جمع شده و طرح تاسیس استان آذربایجان مرزی را طرح کرده و ۷۵ امضا گرفته‌اند.

نظریه نظام انقلابی؛ تنها راه مقابله با سیاست‌های استکباری انگلیس و آمریکا
وی، نظریه نظام انقلابی را تنها راه مقابله با سیاست‌های استکباری انگلیس و آمریکا نسبت به ایران دانست و با اشاره به مصادیق مقاومت ایران در زمینه‌های مختلف گفت: هرجا مقاومت کردیم بردیم و هر جا مذاکره کردیم به بدترین شکل باختیم.

معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران  به جوانان تاکید کرد: اوج درگیری ما با دشمن در جنگ نرم است و همه باید افسران این جنگ باشیم. اخیرا پیله کرده‌اند در ایران رفراندم برگزار کنیم و متاسفانه معاون رئیس جمهور هم می‌گوید اگر ظرفیت رفراندوم در ایران نبود چرا در قانون آمده است؟ باید گفت چه چیز را می‌خواهید به رفراندوم بگذارید؟ اصل مقاومت را که شما اعتقادی به آن ندارید؟ یک بار در ۲۸ مرداد ۳۲ این کار را کرده و کشور را بدبخت کردید کافی نیست؟ از یک سو با رفراندوم جامعه را دو شقه کرده و درگیری داخلی به راه انداختید از سوی دیگر ظرفیت پارلمان در عزل نخست‌وزیر را سلب کردید.

حقانی با تاکید براینکه نه‌تنها نباید به حرف‌های تند و انقلابی این‌ها اعتماد کنیم، بلکه اتفاقا باید شک کرده و بترسیم، تصریح کرد: هزینه سازش بیش از مقاومت است و باید بدانیم که فقط با استقلال و نظریه انقلابی می‌شود پیشرفت کرد؛ هر جا در دام دیپلماسی توصیه شده از سوی روشنفکران افتادیم، باختیم.

جریان نفوذ، مقاومت را زیرسؤال برده و ما را به پذیرش نُرم‌های بین‌المللی توصیه می‌کند
وی با بیان اینکه جریان نفوذ، جریان مقاومت را زیرسؤال برده و ما را به پذیرش نُرم‌های بین المللی توصیه می‌کند، افزود: جریان نفوذ، پهلوی را تطهیر می‌کند و در اوج مقاومت نظام و برهم زدن توطئه‌های دشمن، یکدفعه می‌گوید موشک می‌خواهیم چه کار؟!

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ در پاسخ این پرسش که چه شده است که بعد از ۴۰ سال پهلوی را تطهیر می‌کنند؟ یادآور شد: هدف این طرح زیرسؤال بردن چرایی انقلاب است و فقدان اطلاعات تاریخی مردم باعث می‌شود این ادعاها درست و موجه به نظر برسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top