تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/03 - 11:08
کد خبر: 325287

بررسی سایت‌های اطلاع رسانی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد؛

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟

در سایت دانشگاه شیکاگو تمام اطلاعات ریزمالی در سال 2018 اشاره شده است: «درآمد عملیاتی دانشگاه 5.85میلیارد دلار، درآمد دانشگاه 4.86 میلیارد دلار، درآمد آزمایشگاه‌های ملی 1.17 میلیارد دلار، درآمد مراکز پزشکی 2.22 میلیارد دلار و کل سرمایه‌گذاری دانشگاه شیکاگو 8.2 میلیارد دلار.»

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها بسیاری از داوطلبان کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد و مقاطع دیگر منتظر اعلام نتایج آزمون ها و محل قبولی دانشگاه هستند، که همین مسئله باعث می شود این داوطلبان و حتی دانشجویان در طول ترم نیم نگاهی به سایت دانشگاه داشته باشند. اما یکی از نقاط مشترک بسیاری از دانشجویان درباره این سایت ها، بروز نبودن و عدم ارائه اطلاعات درست از دانشگاه ها است. اما این موضوع در دانشگاه های مطرح دنیا نیز به همین صورت است؟ بررسی ها نشان میدهد دانشگاه های برتر دنیا حتی ریزترین عملکرد مالی خود در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و شهریه ای را روی سایت های خود منتشر می کنند. گزارش پیش رو پایگاه های دانشگاه های برتر دنیا را مورد بررسی قرار داده که «فرهیختگان» آن را منتشر کرده است:

دانشگاه شیکاگو
 وارد سایت رسمی دانشگاه شیکاگو که می‌شوید، در قسمت home اطلاعاتی از این سایت عنوان و آماری مفصل از فعالیت‌های این دانشگاه اشاره شده است. در این قسمت، هدف این سایت را ارائه منبعی واحد برای مجموعه واقعیت‌ها و اعداد و ارقام کلیدی مربوط به دانشگاه بیان می‌کند. در ستونی که در این صفحه از سایت نمایش داده شده، بخش‌های مختلفی چون اطلاعات دانشجویان، اعضای هیات‌علمی، فارغ‌التحصیلان، کتابخانه، دانشکده و پروژه‌های سرمایه‌ای، تحقیقات، رده‌بندی، اطلاعات مالی و اطلاعات تماس عنوان شده است. شاید بسیاری از بخش‌های این سایت را بتوان در سایت‌های دانشگاهی ایران هم مشاهده کرد اما با حجم اطلاعات بسیار محدود و گاه ناقص که در این میان، حلقه گمشده تمام سایت‌های دانشگاهی ایرانی که به معرفی خود در قالب سایت می‌پردازند، اطلاعات مالی دانشگاه است که بسیاری از سایت‌های دانشگاه‌های خارجی به وضوح این اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال، در سایت دانشگاه شیکاگو تمام اطلاعات ریزمالی در سال 2018 اشاره شده است: «درآمد عملیاتی دانشگاه  5.85میلیارد دلار، درآمد دانشگاه  4.86 میلیارد دلار، درآمد آزمایشگاه‌های ملی 1.17 میلیارد دلار، درآمد مراکز پزشکی 2.22 میلیارد دلار و کل سرمایه‌گذاری دانشگاه شیکاگو 8.2 میلیارد دلار.»

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟ +سند

دانشگاه آکسفورد
 دانشگاه آکسفورد به‌عنوان یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های انگلیس و دنیا شفافیت را در سایت دانشگاه و بخش معرفی خود عنوان کرده است.  به بخش معرفی دانشگاه که سری بزنید، فهرستی متشکل از تاریخچه دانشگاه، خیریه‌های دانشگاه، رقابت‌ها، برنامه استراتژیک بین سال‌های 2018 تا 2023، پروژه‌هایی برای آینده، ساختمان‌های جدید، مرور برنامه سالانه، بخش مالی و سرمایه‌گذاری و حتی روزنامه دانشگاه طراحی شده که اطلاعات کاملی از فعالیت دانشگاه آکسفورد در اختیار مراجعان قرار می‌دهد. در بخش معرفی دانشگاه، دانشکده‌های مختلف معرفی شده‌اند. در این سایت همچنین اطلاعات موردنیاز برای تمام مقاطع تحصیلی به تفصیل اشاره شده و دانشجویان به راحتی با مراجعه به سایت دانشگاه می‌توانند تمام اطلاعات موردنیاز خود را از آن دریافت کنند.  اطلاعاتی که از دارایی‌های مالی این دانشگاه عنوان شده، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که توانسته با شفافیت بالایی، وضعیت مالی و هزینه‌های این دانشگاه را ارائه دهد.  در این سایت، سهم درآمدهای این مرکز از بخش دولتی و خصوصی به وضوح بیان شده است. طبق جدولی که درآمد و هزینه‌های دانشگاه را بین سال‌های 2017 تا 2018 نشان می‌دهد، شهریه‌ها و قراردادهای آموزشی  332.5 میلیون پوند، کمک‌های مالی 186.9میلیون پوند، قراردادهای تحقیقاتی  579.1 میلیون پوند، انتشارات 798 میلیون پوند، سایر درآمدها 8.227 میلیون پوند و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری 18.3 میلیون پوند گزارش شده است.  در بخشی از این سایت آمده است: «دانشگاه آکسفورد حدود 5.8 میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس کمک می‌کند.»

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟ +سند

دانشگاه هاروارد
دانشگاه هاروارد آمریکا به لحاظ تدریس، آموزش و تحقیق یکی از برترین دانشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود که در دنیا بیش از 360هزار فارغ‌التحصیل دارد. در بخش معرفی دانشگاه می‌توانید اطلاعات کاملی متشکل از بخش‌های مختلف دانشگاه، بخش ریاست، مسیرها و راه‌های منتهی به قسمت‌های مختلف دانشگاه، نرم‌افزار موبایلی، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، اخبار دانشگاه و گزارش درآمدهای مالی سالیانه را مشاهده کنید. طبق گزارش مالی ارائه‌شده از دانشگاه هاروارد در سال 2018، درآمد این دانشگاه با چهار درصد رشد به 5.2 میلیارد دلار رسید. دارایی خالص دانشگاه نسبت به 44 میلیارد دلار سال قبل سه‌ میلیارد دلار افزایش یافته و به 47 میلیارد دلار رسید. این افزایش دارایی‌ها با بازگشت سرمایه و هدایایی که به دانشگاه اعطا شده باعث بهبود وضعیت تدریس و تحقیق شده است. تنها 22درصد درآمدهای آن از منبع شهریه‌ها تامین می‌شود و از طرف دیگر، بودجه سالانه هاروارد تا حد زیادی به کمک‌های نقدی خیرانی وابسته است که حدود 44 درصد درآمدهای سالانه آنها را تشکیل می‌دهد. نکته قابل‌توجه این دانشگاه در قیاس با دانشگاه‌های ما، شفاف‌سازی در تمام ابعاد است و تلاش کرده با بیان درآمدهای کلی دانشگاه، وضعیت را به وضوح نشان دهد.

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟ +سند

دانشگاه تیانجین
دانشگاه تیانجین با 121 سال قدمت، به‌عنوان قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی در تاریخ مدرن چین شناخته می‌شود. برای آشنایی با این دانشگاه، به قسمت اطلاعات مربوط به دانشگاه مراجعه کنید. وارد صفحه اصلی سایت دانشگاه که می‌شوید، اخبار متعددی از دانشگاه و عکس‌هایی از بخش‌های مختلف نمایش داده شده؛ بخشی به شبکه‌های مجازی اختصاص داده شده و در قسمتی هم ویدئوهایی از محوطه دانشگاه و فضاهای داخلی برای علاقه‌مندان پخش می‌شود. در بخش معرفی، علاوه‌بر تاریخچه‌ای که از دانشگاه ذکر شده، محلی هم به تور مجازی در دانشگاه اختصاص یافته و شما می‌توانید در هر کجای دنیا، به‌طور مجازی قسمت‌های مختلف دانشگاه را مشاهده کنید. در کنار اخبار و اتفاقات دانشگاهی که در بخش دیگر اشاره شده، اداره‌ها و گروه‌های دانشگاهی هم معرفی شده‌اند. صفحه اصلی معرفی دانشگاه را که باز می‌کنید، ارقامی از تعداد دانشجویان مقاطع مختلف، دانشجویان بین‌المللی و همچنین مساحت دانشکده‌های مختلف دانشگاه تیانجین و تعداد اعضای هیات‌علمی در گروه‌های مختلف شامل آکادمی علوم، مهندسی؛ تعداد آزمایشگاه‌های مختلف گروه‌ها، تعداد مراکز تحقیقاتی، نمایشگاه‌ها و تعداد پروژه‌های تحقیقاتی و تعداد محققان برتر ملی هم عنوان شده است. در قسمتی، نقشه دانشگاه و اطلاعات گردشگری در دانشگاه هم وجود دارد.

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟ +سند

موسسه MIT
موسسه MIT یکی از مشهورترین دانشگاه‌های تحقیقاتی آمریکاست که در زمینه ابداعات، آموزش و تحقیقات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سایت این دانشگاه سعی کرده اطلاعات خوبی را در اختیار مراجعان خود قرار دهد. وارد بخش معرفی دانشگاه که می‌شوید، در کنار معرفی، ویدئویی به‌طور خودکار پخش می‌شود که به نوعی، تور مجازی دانشگاه است و بعد از نشان دادن نمایی کلی از دانشگاه، وارد قسمت‌های جزئی دانشگاه می‌شود به‌طوری که نمایی از کار دانشجویان در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کار با دستگاه‌های مختلف به تصویر کشیده شده و آشنایی ابتدایی کاربران را با دانشگاه امکان‌پذیر می‌کند. در قسمت معرفی دانشگاه MIT، علاوه‌بر تاریخچه، مشخصات بخش‌های مختلف دانشگاه شامل زمین‌های بازی، باغ و فضای سبز به همراه وسعت آنها ذکر شده است. در اینجا به تعداد محققان و نخبگانی که در بخش‌های علمی برنده شده و مقام کسب کرده‌اند هم اشاره شده است.

دانشگاه‌های برتر جهان چگونه خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند؟ +سند

علاوه‌بر این، تعداد کارمندان، استادان و اعضای هیات‌علمی، تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف، تعداد فارغ‌التحصیلان و حتی آمار دانشجویان دختر و پسر هم به تفکیک عنوان شده است. ‌بخش عکس هم با در معرض نمایش گذاشتن عکس‌هایی از قسمت‌های مختلف دانشگاه، علاوه‌بر اینکه توانسته جلوه بصری سایت را بهبود بخشد، به شناخت بیشتر مراجعان به سایت از دانشگاه کمک می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top