تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/03 - 21:31
کد خبر: 325398

واکنش کاربران توییتر در سالروز حمله متفقین به ایران و تسلیم رضاخان؛

ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!

ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!

دستپاچگی و سرسپردگی رضاخان در برابر انگلستان یک طرف ماجرا بود و طرف دیگر فروپاشی سریع ارتش و در نهایت دستور ترک مقاومت توسط رضاخان بود که بیش از پیش مقدمات تحقیر مردم ایران را فراهم می کرد. ارتشی که رضاخان آن را به عنوان نماد اقتدار کشور و هم سطح با ارتش های بزرگ دنیا معرفی می کرد «حتی کاه کافی برای اسب و بنزین برای رسانیدن وسایل موتوریزه خود به کرج هم نداشتند...»

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آغاز جنگ جهانی دوم تأثیرات فراوانی بر تحولات سیاسی-اجتماعی ایران علی رغم اعلام بی طرفی ایران داشت. ایران توسط ارتش سه کشور انگلستان، شوروی و آمریکا به اشغال درآمد و سلطنت 16 ساله رضاخان در شهریور 1320 به پایان رسید. رضاخان که با کمک انگلستان توانسته بود بر تخت پادشاهی تکیه بزند، با اراده و خواست همان کشور هم استعفا داد و از کشور فرار کرد.

برخی‌ها گرایش رضاخان به آلمان را امری ساختگی می دانند و معتقدند کارشناسان آلمانی در ایران فقط بهانه ای بوده است برای حمله انگلستان اما «حسین فردوست» از نزدیکان دربار پهلوی در رابطه با ساختگی بودن یا واقعی بودن گرایش رضاخان به آلمان می گوید: «باید بگویم کاملاً واقعیت داشت. از مدت ها قبل نزدیکی های سیاسی بین آنها ایجاد شده بود. رضاخان با هیتلر و بلندپروازی‌های او همدلی داشت. ولیعهد هم در همین عوالم بود و در صحبت هایش با من موفقیت آلمان را صد در صد می‌دانست.»

به طبع انگلستان که با نقشه‌های خود رضاخان را بر سرکار آورده بود و وی را هدایت می کرد، از این گرایش های رضاخان اطلاع داشت و تلاش های بعدی رضاخان برای کسب اعتماد مجدد انگلستان بعد از شکست های هیتلر نتوانست مانع اشغال کشور و ادامه سلطنتش باشد.

رفتارهای محدرضا نیز تا مدت ها رصد می شد و وی بعد از مطمئن ساختن انگلستان توانست جواز نشستن بر تخت سلطنت ایران را کسب کند. حسین فردوست که در جریان کامل روی کارآمدن محمد رضا بود به عنوان واسطه بین محمدرضا و نماینده انگلستان عمل می کرد.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر در سالروز تسلیم ایران توسط رضاخان شصت تیر به متفقین واکنش های متفاوتی داشتند که در ادامه مشاهده می‌کنید:

ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!ارتش پوشالی ۱۲۰ هزار نفری و فرار شاهنشاه!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top