تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/09 - 09:27
کد خبر: 326084

همزمان با آغاز انتخاب واحد دانشگاه‌ها؛

دردسرهای انتخاب واحد؛ روی موج اعصاب

دردسرهای انتخاب واحد؛ روی موج اعصاب

طبق تقویم آموزشی دانشگاه های مختلف کم کم به زمان انتخاب واحد دانشگاه ها برای ترم اول سال تحصیلی 98-99 نزدیک می شویم. اغلب دانشگاه ها انتخاب واحد خود را از این هفته آغاز می کنند و این به این معناست که دانشجویان باید دوباره با کمک سامانه های آموزشی انتخاب واحد خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق تقویم آموزشی دانشگاه های مختلف کم کم به زمان انتخاب واحد دانشگاه ها برای ترم اول سال تحصیلی 98-99 نزدیک می شویم. اغلب دانشگاه ها انتخاب واحد خود را از این هفته آغاز می کنند و این به این معناست که دانشجویان باید دوباره با کمک سامانه های آموزشی انتخاب واحد خود را انجام دهند، سامانه هایی که معمولا به جای ان که کار دانشجویان را راحت تر کنند کار دانشجویان را سخت می کنند. البته در این سال ها میزان انتقادات به این سامانه ها به میزانی بوده است که مسئولین مربوطه کمی به فکر ارتقا آنها بیفتند اما باز هم تا رسیدن به سامانه های آموزشی بی دردسر و مطلوب دانشجویان راه زیادی مانده است.

انتخاب واحد و مشکلات مربوط به آن
بعید است دانشجو باشید و با مشکلات انتخاب واحد دست و پنجه نرم نکرده باشید. گاهی مشکلات سیستم انتخاب واحد دانشجویان تا حدی بحرانی می‌شود که دانشجو مجبور است برای حل و فصل آن کیلومترها مسیر را طی کند و به دانشگاه برود تا شاید بتواند مشکل را با مراجعه حضوری به اداره آموزش حل کند. در ادامه نمونه‌هایی از مشکلات دانشجویان هنگام انتخاب رشته را مرور می‌کنیم:

انتخاب واحد دسته‌جمعی و اختلال در سیستم
گاهی به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای انتخاب واحد سبب می‌شود دانشجویان زیادی به صورت همزمان در سیستم آموزشی دانشگاه حضور پیدا کنند و به همین علت سیستم انتخاب واحد دچار اختلال شده و دانشجویان امکان انتخاب واحد نخواهند داشت. جالب است بدانید در این گونه موارد معمولا دانشجویانی که از داخل دانشگاه انتخاب واحد می‌کنند با کمترین مشکل مواجه هستند و در عوض دانشجویانی که از در شهر محل زندگی خود اقدام به انتخاب واحد می‌کنند، بیشترین قطعی سیستم و اختلال نصیبشان می‌شود.

از اینترنت اکسپلورر 6 و بالاتر استفاده کنید!
یکی از مشکلات دانشجویان هنگام انتخاب واحد محدودیت‌هایی است که سیستم‌های انتخاب واحد دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند. برای مثال دانشگاه‌هایی که سایت آموزشی آنها سایت جامع گلستان است، ضرورتا باید از مرورگر اکسپلور استفاده کنند، این در حالی است که اکثر کاربران اینترنت در جهان، استفاده بسیار کمی از این مروگر دارند و مروگرهای دیگری چون فایرفاکس و کروم امکانات بیشتری دارند و به همان میزان کاربران از آنها استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید// تقویم آموزشی ۲۱ دانشگاه کشور در ترم اول سال تحصیلی ۹۸-۹۹ +جدول

حتی اگر با این مشکل هم کنار بیاییم، گاها پیش می‌آید که سیستم گلستان به ورژن مرورگر اکسپلور واکنش نشان می‌دهد و از کاربر می‌خواهد که از اینترنت اکسپلورر 6 و بالاتر استفاده کند. این مشکل در حالی پیش می‌آید که به گفته تعدادی از دانشجویان حتی وقتی آنها از اینترنت اکسپلورر 6 و بالاتر هم استفاده کرده‌اند با همان خطای سیستمی مواجه شده‌اند. این مشکلات باعث می‌شود دانشجو در زمان انتخاب واحد، زمان را به راحتی از دست بدهد و پس از این مدت وقتی به سیستم مراجعه می‌کند تمام ظرفیت‌های کلاس‌ها تکمیل شده و مجبور برنامه‌ی درسی خود را به طور کلی تغییر دهد.

صائب فراموش کردن رمز عبور
یکی دیگر از مشکلاتی که سیستم‌های انتخاب واحد دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند این است که اگر دانشجویی رمز عبور خود را فراموش کرده باشد و یا بیش از حدمجاز رمز عبور اشتباه را وارد کره باشد، تنها با «مراجعه به کارشناس» رشته خود می‌تواند رمز جدید را دریافت کند! در واقع دانشجویی که در یک شهری غیر از شهر خودش دانشجو باشد و قصد داشته باشد از منزل انتخاب رشته کند، اگر رمز عبور خود را فراموش کرده باشد برای بازیابی رمز عبور خود باید به شهر محل تحصیل سفر کند.

بیشتر بخوانید// همه چیز درباره ۵ سامانه اعصاب خوردکن انتخاب واحد

نظرسنجی زورکی از دانشجو!
شرکت کردن اجباری دانشجویان در نظرسنجی سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها یکی دیگر از مواردی است که حسابی صدای اعتراض دانشجویان را درآورده است. دانشجویان مدعی‌اند وقتی مسئولان دانشگاه به نتایج این نظرسنجی‌ها که عموما درباره کیفیت اساتید و امکانات آموزشی است، اعتنایی نمی‌کنند و از به همین دلیل، اجباری بودن این نظرسنجی‌ها بی‌معناست.

ضعف‌هایی که همه سامانه‌ها دارند!
در کنار اینکه همه دانشگاه‌ها سامانه‌های آموزشی خاص به خود را دارند که هر کدام از معایب و مزایایی برخوردارند، اما نکته اصلی و قابل تامل درباره تمامی سامانه‌های آموزشی این است که تمام آنها در زمان انتخاب‌واحد نمی‌توانند عملکرد درستی را از خود نشان دهند، چه سامانه‌ای مانند گلستان که بالطبع کاربران بی‌شماری دارد و چه سامانه‌های موسسات آموزشی که تعداد کاربران‌شان نسبت به سامانه قبلی بسیار ناچیز است. عملکرد نامناسب این سامانه‌ها در مهم‌ترین مقطع تحصیلی برای هر دانشجو به حدی ضعیف و غیرقابل دفاع است که اکثر دانشجویان در زمان انتخاب‌واحد با استرس فراوانی همراه می‌شوند، علاوه‌بر آن سرعت پایین و بعضا طراحی پیچیده برای دسترسی به پنل برخی سامانه‌ها از دیگر معایب مشترک در میان آنها به شمار می‌رود، مشکلاتی که امید است در آینده نزدیک نسبت به رفع همیشگی آنها چاره‌اندیشی شود.

گزارش از یزدان محمدی*

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top