تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/09 - 14:22
کد خبر: 326140

فاطمه کریمی

گفتند کمی هم از خوبی‌هایمان بگویید!

گفتند کمی هم از خوبی‌هایمان بگویید!

از آنجایی که امور زنان و خانواده بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند و مجلس دهم تعداد ۱۷ کرسی متعلق به بانوان نماینده دارد سوال اینجاست که چرا تا کنون بطور جدی پیگیری های لازم و مطالبه از قوه مجریه در این خصوص صورت نگرفته؟ در حالیکه در مواد قانون مذکور بطور کاملا واضح مجلس وظیفه پیگیری برخی از اقدامات قوه مجریه را داشته است.

خبرنامه دانشجویان ایران: فاطمه کریمی*// در ماه های اخیر و نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم بد نیست نظری به عملکرد فراکسیون زنان و خانواده این دوره از مجلس داشته باشیم.

اما واکنش برخی از اعضای فراکسیون در مقابل انتقادات وارده به شماری از طرح های فراکسیون مذکور بسیار قابل تامل است. اخیرا خانم حمیده زرآبادی سخنگوی فراکسیون زنان و نماینده محترم قزوین ، آبیک و البرز در واکنش به برخی انتقادات وارده بر عملکرد این فراکسیون مبنی بر عدم ارائه طرح های کارشناسی شده اذعان داشتند که بسیاری از افراد به این دلیل که نگاه مردسالارانه دارند، در بین اقداماتی که فراکسیون زنان در حوزه زنان و جوانان انجام داده است، تنها طرح کودک همسری را پررنگ دیده اند با این هدف که به این فراکسیون ضربه بزنند! ایشان در واکنش به مطالبه برخی فعالین حوزه زن و خانواده جهت پیگیری قانون تسهیل ازدواج ، یاداور شدند ''عملکرد فراکسیون باید از تمام ابعاد بررسی شود.اجمالا اینقدر این طرح افزایش سن ازدواج را در بوق و کرنا نکنید فراکسیون زنان علاوه بر این طرح در حوزه زنان اقدامات دیگری هم داشته انها را نیز ببینید.'

در این زمینه ایشان به اقدامات دیگر این فراکسیون اشاره کردند بعنوان نمونه تصویب لایحه کاهش ساعات کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص، تخصیص ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ورزش همگانی زنان و جوانان در قانون برنامه ششم توسعه؛ پیگیری لایحه تامین امنیت زنان و موارد دیگر.

اولا در مورد اقدامات فراکسیون زنان که اشاره فرمودند، خب خداخیرتان بدهد ما هم که از اول در تیتر اصحاب رسانه همین اقدامات را می دیدیم.

بله فراکسیون زنان مجلس دهم طرح های مناسبی هم داشته که به تصویب رسیده و نیاز جامعه زنان بوده که از این بابت  کمال تشکر را از فراکسیون مربوطه داریم .

اما مسئله دوم، فرمودند بعد نظارتی!
در این خصوص باید یاداوری شود ۶ سال از تصویب اصلاحیه قانون تنظیم جمعیت خانواده می گذرد قانونی که در آن به مرخصی زایمان بانوان شاغل از ۶ ماه به ۹ ماه تغییر کرده بنابراین تاکنون طبیعتا باید شاهد مراحل اجرایی این تبصره باشیم اما متاسفانه در مرحله اجرا به مشکل برخورد کرده چراکه هنوز هم در نهاد های خصوصی این قانون اجرایی نشده؛ بعلاوه اینکه با وجود این قانون، هنوز هم مادرانی هستند که با وجود حتی ۹ ماه مرخصی نگران وضعیت شغلی خود پس از پایان مدت مذکور می باشند .

همینطور ۱۴ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان میگذرد منتهی فراکسیون زنان و خانواده دو سال است کماکان پیگیر طرح افزایش حداقل سن ازدواج است!

فراکسیون زنان در مواجهه با ازدواج های دیر هنگام بخشی از جامعه و رفع مشکل جمعیتی که به دلایل و موانع اقتصادی ناخواسته به سمت تجرد قطعی سوق داده می شوند چه اقدام موثری داشته است؟

از انجایی که امور زنان و خانواده بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند و مجلس دهم تعداد ۱۷ کرسی متعلق به بانوان نماینده دارد سوال اینجاست که چرا تا کنون بطور جدی پیگیری های لازم و مطالبه از قوه مجریه در این خصوص صورت نگرفته؟ در حالیکه در مواد قانون مذکور بطور کاملا واضح مجلس وظیفه پیگیری برخی از اقدامات قوه مجریه را داشته است.
اخیرا مطلع شدیم که پیگیری هایی درحال انجام است

به این خاطر خدا را شاکریم اما ای کاش این اقدام معطوف به ماه های پایانی دوره دهم مجلس نمیشد.

در مصاحبه این نماینده محترم، در میان عناوین طرح ها و لوایحی که بعنوان دیگر فعالیت های فراکسیون مذکور علاوه بر طرح افزایش سن ازدواج ذکر کردند ، لایحه منع خشونت علیه زنان هم به چشم میخورد در حالی که لایحه مذکور نیز همانند طرح افزایش سن ازدواج مورد انتقاد شدید برخی کارشناسان و فعالین حوزه زنان قرار دارد چرا که به گفته ایشان اعمال کلی این لایحه در عمل موجب ورود زودهنگام حقوق کیفری به کانون خانواده و فروپاشی آن می‌شود که خود می‌تواند مشکلات روحی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای زن به همراه داشته باشد و در نهایت به تضعیف بنیان خانواده منجر شود. مسئله اخر حضور سفیر بلژیک در استان است. بودجه ای که می توانست در شرایط اقتصادی فعلی برای رفع مشکلات زنان اسیب دیده و زنان سرپرست خانوار استان موثر واقع شود خرج حضور مهمانی می شود که اظهارات متفاوتی در خصوص حجاب زنان ایران ،مسئله حقوق بشر و بخصوص حقوق زنان دارد، نهایتا افکار عمومی را به این سمت سوق میدهد که قرار است در حوزه اسناد بین المللی و علی الخصوص حوزه زنان در سطح استان قزوین چه اتفاق مهمی رخ دهد؟

متاسفانه رویه غلطی که در نزدیکی انتخابات اجرا می شود راه اندازی موج حمایت از بانوان و حساس سازی نسبت به دغدغه های آنهاست که معمولا پس از انتخابات هم فروکش می کند.

*عضو کارگروه ویژه زنان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top