گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 326318

پاسخ وزیر علوم به اعتراضات داوطلبان کنکور

وزیر علوم در پاسخ به اعتراض داوطلبان کنکور 98 نسبت به تراز و رتبه مشترک نظام قدیم و جدید گفت: اینکه گروهی بگویند سؤالات ما سخت‌تر بوده قابل اثبات نیست و ادعاست و راه دیگری جز اعتماد به سیستم نرم افزاری فعلی نداریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «زیر پا گذاشتن حق دانش‌آموزان نظام قدیم در طراحی سؤالات کنکور سراسری سال 98» اعلام کردند که اگرچه سازمان سنجش می‌گوید سؤالات نظام قدیم وجدید تا حدودی با مباحث مشترک طرح می‌شود اما بودجه‌بندی نظام قدیم زیر پا گذاشته شده نسبت به اطلاع‌رسانی ناکافی به دانش‌آموزان نظام قدیم اعتراض کردند.

همچنین برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «اصلاح نحوه ارائه تراز و رتبه مشترک کنکور 98 نظام قدیم و جدید» گفته‌اند که سازمان سنجش می‌گوید سؤالات مشترک از مباحث مشترک طراحی شده و سؤالات سطح دشواری یکسانی داشته‌اند اما این موضوع منطقی نیست وحق دانش‌آموزان ضایع شده است به تراز و رتبه کنکور 98 اعتراض کردند.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به اعتراض داوطلبان کنکور به تراز و رتبه در کنکور 98 اظهار داشت: طراحی سؤالات در سال‌های مختلف از منابع درسی انجام می‌شود و انتخاب سؤال برای هر درس در کنکور به صورت تصادفی و به وسیله سیستم نرم افزاری صورت می‌گیرد، به این ترتیب سؤالات در دفترچه قرار می‌گیرند و اگر کنکور امسال تک نظام هم بود ممکن بود همین سؤالات برای همه داوطلبان طراحی و استفاده می‌شد.

وی گفت: اینکه گروهی بگویند سؤالات ما سخت‌تر از گروه‌های دیگر است، قابل اثبات نیست و در حد یک ادعا است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود:‌همچنین راه دیگری جز اینکه به این سیستم برنامه‌ریزی شده نرم افزاری اعتماد کنیم هم وجود ندارد و زیر سؤال بردن نتایج آزمون به این بزرگی جز تضعیف روحیه افراد، ایجاد شبهه در ذهن جوانان و بروز احساس بی‌عدالتی فایده دیگری ندارد.

غلامی تصریح کرد:‌در نهایت دانشگاه‌ها بر اساس همین آزمون دانشجویان خود را انتخاب می‌کنند و سال تحصیلی امسال آغاز می‌شود.

* دانشجویان فرزند اعضای هیأت علمی در کنکور سهمیه ندارند
غلامی درباره امتیاز جابجایی فرزندان اعضای هیأت علمی‌ها گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره مصوبه‌ای داشته که درباره آن حتی بیش از آنچه که هست صحبت می‌شود.

وی توضیح داد:‌ این اجازه داده شده که دانشجویانی که فرزندان اعضای هیأت علمی هستند بتوانند هر جا قبول شدند به دانشگاه محل خدمت والدین بروند که معمولا برای بسیاری از دانشجویان حتی غیر از فرزند هیأت علمی به ویژه برای دانشجویان دختر این کار را انجام می‌دهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: توصیه من بوده و هست که امسال هم دانشگاه‌ها برای دانشجویان دختری که می‌خواهند به محل زندگی پدر و مادر بروند این شرایط را فراهم کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان فرزند اعضای هیأت علمی در کنکور سهمیه ندارند.

وی ادامه داد: این افراد تغییر رشته هم می‌توانند داشته باشند که در تغییر رشته اگر به محل زندگی والدین بروند، ضریبی برای آنها اعمال می‌شود که بتوانند جابجایی را انجام دهند.

* بومی‌گزینی کنکور با هدف معایب کمتر و مزایای بیشتر اصلاح می‌شود
وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره اصلاح طرح بومی‌گزینی گفت: این طرح سال‌هاست که اعمال می‌شود و اکنون بحث اصلاح مطرح می‌شود و از مطرح کنندگان طرح خواهش کرده‌ام که مزایا و معایب طرح را بیاورند تا طرحی را آماده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنیم. تا در نهایت معایب کمتر و معایب بیشتری را شاهد باشیم.

غلامی توضیح داد: طرح اولیه بومی‌گزینی به خاطر مزایای بومی بودن بوده است که افراد بتوانند در محل زندگی والدین حضور داشته باشند و سختی دوره دانشجویی کمتر شود.

وی ادامه داد: اما این طرح معایبی هم داشته است از جمله اینکه در انتخاب بومی تعداد بیشتری از دانشجویان داوطلب منطقه در منطقه می‌مانند که در نتیجه مبادلات فرهنگی دانشجویان کاهش یافته است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد:‌همچنین حضور دانشجویان در شهرهای دیگر باعث شکل‌گیری تجربه‌های جدید و ایجاد دوستی‌های تازه می‌شود و حتی ممکن است دانشجو در شهرهای دیگر در گروه‌های آموزشی بهتری قبول شود که این شانس از او گرفته می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
سینا
[1398/06/10 - 23:02]
اولا) وزیر علوم گفته که سوالات به صورت تصادفی انتخاب می شوند و این انتخاب تصادفی به کمک نرم افزار است. در حالی که سازمان سنجش بارها به صراحت اعلام کرده که سوالات با دقت و حساب شده انتخاب شده اند و اینقدر دقت شده که سطح سختی سوالات یکسان است. حال آیا عادلانه هست که زندگی و سرنوشت 500 هزار داوطلب با نرم افزار تعیین شود؟؟؟؟!!!!!

دوم) وزیر گفته که اینکه دانش آموزان ادعا کرده اند که سوالات سخت بوده، ادعای اشتباهی است و گفته سختی قابل اثبات نیست. حال ما از وزیر سوال داریم که چگونه سازمان سنجش فهمیده که سختی سوالات یکسانه و از چه روشی برای اثبات اینکه سختی یکسان هست استفاده کرده. وقتی وزیر می گوید سختی و آسانی قابل اثبات نیست، این درصد 0.1 درصد که به ریاضی ما اضافه شده، چگونه محاسبه شده؟؟!!!!

همانطور که مشاهده می شود اظهارات وزیر علوم و سازمان سنجش کاملاً متناقض و نفی کننده یکدیگر هست. این تناقض گویی ها دلیل دیگری بر حق بودن اظهارات داوطلبان نظام قدیم است.
بیژن
[1398/06/12 - 13:34]
وزیر علوم دهم شهریور در خصوص اعتراض داوطلبان نظام قدیم به تراز مشترک فرمودند، راه دیگری جز اینکه به این سیستم برنامه‌ریزی شده نرم افزاری اعتماد کنیم وجود ندارد و زیر سؤال بردن نتایج آزمون جز تضعیف روحیه افراد، ایجاد شبهه در ذهن جوانان و بروز احساس بی‌عدالتی فایده دیگری ندارد.
آقای وزیر و مسئولین محترم سنجش ،امام علی(ع) میفرمایند؛ (پذیرش مسئولیت، ارزش ذاتی ندارد، بلکه ابزاری برای تحقق عدالت می باشد،) وظیفه شما و باقی مسئولین است که نگذاریید حق داوطلبانی که با هزار آرزو و زحمت و مشقت زیاد در آزمون شرکت کرده اند ضایع نشود.
هرکسی که با علم آمار کمی آشنایی داشته باشد میفهمد که اعمال تراز مشترک اشتباه بوده،مگر میشود از هزار نفر برتر کنکور،سهم داوطلبان نظام قدیم فقط یکصد و یازده نفر(ده درصد) باشد.به لحاظ آماری این ارقام از توزیع آماری نرمال تبعیت نکرده و انحراف معیار زیادی را نشان میدهد.
در نهایت راهکار چیست؟سر پوشاندن و مخفی کردن اشتباه،یا با شجاعت تمام، تصحیح اشتباه را متقبل شوید.امید است بعنوان شیعه مولا علی راه درست را انتخاب کنید.