تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/10 - 18:33
کد خبر: 326339

تحریم به رانندگان تاکسی اینترنتی رسید

در این شرایط نامساعد اقتصادی که فشار براقشار زحمت‌کش و کم‌درآمد بیشتر است اتخاذ چنین سیاست‌های انحصارگرانه‌ای ضمن مخدوش ساختن فضای رقابت در کشور و آسیب به مصرف کنندگان به معیشت رانندگان ضربه جدی میزند

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، حدود یک میلیون راننده و خانوار آنان در کشور از طریق رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی امرار معاش می‌کنند و اقدام تازه یک شرکت تاکسی اینترنتی، درآمد و معیشت این رانندگان را محدود ساخته است.

ماجرا از این قرار است که از حدود دو سال پیش اسنپ یعنی یکی از این تاکسی‌های اینترنتی که در بازار پیشتاز است به رانندگان اجازه استفاده از سایر اپلیکیشن‌های مشابه را نمی‌داد و با رصد گوشی رانندگان اگر این رانندگان از اپ‌های مشابه استفاده می کردند استفاده از اپلیکیشن خود را برای رانندگان قفل می‌کرد.

پس از اعتراضات فراوان راننده‌ها و کارشناسان و رسانه‌ها، این شرکت یک‌سال پیش این رویه نادرست را متوقف کرد اما بنابر شکایات مختلفی که توسط رانندگان در شبکه های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب یافته است، از حدود یک هفته پیش مجدد این محدودیت‌ها برای تعداد زیادی از رانندگان برقرار شده و طبق ویدیوهایی که رانندگان معترض، در فضای مجازی منتشر کرده‌اند پشتیبانی شرکت مذکور بطور صریح خواستار حذف سایر اپلیکیشن‌ها برای رفع قفل موبایل راننده‌ها می‌شود.

این اقدام علاوه بر نقض حریم خصوصی رانندگان در عمل به معیشت آن‌ها نیز آسیب جدی می‌زند. همان‌طور که مسافرین هنگام انتخاب و درخواست برای تاکسی اینترنتی این امکان را دارند که بین سرویس‌های مختلف مقایسه و انتخاب نمایند رانندگان که قشری زحمتکش و اغلب کم‌برخوردار هستند نیز به فرصت مقایسه و انتخاب سفرهای بیشتر نیاز دارند. گفته می‌شود با محدود سازی رانندگان برای استفاده از یک اپلیکیشن خاص این افراد بدلیل از دست دادن حق انتخاب تا ۳۰٪ در آمد خود را از دست می‌دهند.

در این شرایط نامساعد اقتصادی که فشار براقشار زحمت‌کش و کم‌درآمد بیشتر است اتخاذ چنین سیاست‌های انحصارگرانه‌ای ضمن مخدوش ساختن فضای رقابت در کشور و آسیب به مصرف کنندگان در عمل ضربه جدی به معیشت صنف راننده می‌زند. باید توجه داشت که رانندگان طبق قانون در استخدام شرکت‌های تاکسی اینترنتی نیستند و از هیچ‌کدام از مزایای استخدامی نیز برخوردار نمی‌شوند در رابطه راننده با شرکت تاکسی، راننده در عمل مشتری این شرکت‌ها برای واسطه‌گری تامین مسافر محسوب می‌شود و  لذا اقدام به محدودسازی رانندگان را نمی توان مقررات داخلی یک شرکت برای زیرمجموعه‌اش مفروش دانست. این نوع تحریم تنها با انجام دو تخلف امکان‌پذیر شده است. تخلف اول رصد گوشی رانندگان و نقض حریم شخصی آنان است و تخلف دوم از بین بردن حق انتخاب راننده در همکاری با شرکت‌های مختلف در بازاری رقابتی و منصفانه است.

در این وضعیت این اقدام شرکت تاکسی اینترنتی را در عمل تحریمی داخلی علیه رانندگان تاکسی محسوب می‌شود و جا دارد مقامات مسوول پیش‌از آن‌که اعتراضات و نارضایتی ها گسترده‌تر شود نسبت به اعتراض رانندگان رسیدگی لازم را اعمال کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top