تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/06/11 - 16:21
کد خبر: 326473

ابهامات استعفای رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی

سیدحسن صدوق صبح امروز با اعلام استعفای خود، سکان هدایت دانشگاه شهید بهشتی را به سعدالله نصیری قیداری سیاستمدار اصلاح‌طلب سپرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، سیدحسن صدوق، رئیس پیشین دانشگاه شهید بهشتی خبر استعفا خود را درحالی داد که بلافاصله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یک سیاستمدار اصلاح‌طلب را جایگزین صدوق کرد.

صدوق از بهمن ۹۵ تا خرداد ۹۶ سرپرست دانشگاه شهید بهشتی و از این تاریخ تا ۱۱ شهریور ۹۸ رئیس این دانشگاه بود؛ اما در دوران فعالیت وی چند موضوع پرحاشیه از دانشگاه شهید بهشتی به گوش رسید.

بازرسی آزانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه شهید بهشتی
حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دانشگاه شهید بهشتی و مصاحبه با اساتید و دانشجویان دانشکده مهندسی هسته‌ای این دانشگاه از اواخر سال ۹۵ خبرساز شد؛ به طوری‌که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چندین نوبت مجبور به صدور اطلاعیه شده و این بازرسی‌ها را عادی عنوان کرد.

اما واکنش تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه به خبرهای بازرسی آزانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داشته و اظهارات صدوق در نفی این بازرسی‌ها نوعی سرپوش محسوب می‌شد.

صدوق در واکنش به مصاحبه‌ها و توئیت‌های فعالان دانشجویی این دانشگاه  منابع منتشرکننده این اخبار را بی‌اطلاع خطاب کرده و گفت: منابع این خبر اطلاعی از موضوع ندارند و اظهارات مطرح شده را به هیچ وجه تائید نمی‌کنم.

وی ادامه داد:  تلاش و فشار برای حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دانشگاه شهید بهشتی صحت ندارد و هیچگونه بازرسی از دانشگاه صورت نگرفته است؛ اگر بازرسی صورت بگیرد قطعا زیر نظر سازمان های مربوطه انجام‌می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: اگر قرار بر بازرسی از دانشگاه باشد، قطعا من در جریان قرار خواهم گرفت اما موضوع مطرح شده، مورد تایید من نیست.

صدوق در ادامه با اشاره به اینکه آیا این بازرسی در ماه‌های قبل صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: خیر این موضوع را تایید نمی‌کنم و نخواهم کرد.

وی همچنین درباره تغییر رئیس دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهیدبهشتی گفت: رئیس قبلی این دانشکده استعفا داده بود و باتوجه به اینکه از استعفای خود منصرف نشد، بنابراین دکتر آقامیری به عنوان ریاست دانشکده منصوب شدند.

بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها  طبق پروتکل الحاقی انجام می‌شود
اظهارات رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی درحالی انجام شد که رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در گفتگو با خبرنگار آنا بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشور را طبق پروتکل الحاقی دانسته و این بازرسی‌ها را تایید کرد.

علی‌اکبر صالحی در این باره به خبرنگار آنا گفت: بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز آموزشی نباید به‌گونه‌ای مطرح شود که این بازرسی‌ها مختص به ایران بوده و نسخه‌ای است که برای ایران پیچیده‌اند؛ هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چارچوب این پروتکل و بر مبنای دستورالعمل آن که تمام کشورهای عضو پذیرفته‌اند، اجرا می‌شود.

وی اشاره کرد: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون از چندین دانشگاه کشور بازرسی کرده‌اند و این بازرسی‌ها طبیعی است.

رئیس سازمان انرزی اتمی در پاسخ به اینکه آیا پیش از امضای برجام نیز بازرسی از دانشگاه‌ها انجام می‌شد، پاسخ داد: قبل از امضای برجام ایران به‌صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کرد جز بازه زمانی اوایل سال ۸۳ که قریب به دو سال ایران پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

صالحی درباره اینکه بازرسی از دانشگاه‌ها شامل مصاحبه از اساتید نیز می‌شود، تصریح کرد: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق دستورالعملی است که بر مبنای آن همه تحقیقاتی که از مواد هسته‌ای استفاده می‌شود بازرسی و حسابرسی می‌‌شوند؛ این حسابرسی مواد هسته‌ای از جمله اورانیوم در تمام کشورها انجام می‌شود؛ اگر در مقالات منتشرشده کشور نیز استفاده از مواد هسته‌ای مطرح شده باشد مورد بازرسی و سؤال بازرسان قرار می‌گیرد و پیشنهاد سازمان انرژی اتمی کشور این است درصورتی‌که در مقالات پژوهشگران استفاده از مواد هسته‌ای مطرح‌ شده است، این مواد را به سازمان انرژی اتمی تحویل دهند تا در حسابرسی آژانس انرژی اتمی به مشکلی برنخوریم، اما هرگز بازجویی از اساتید دانشگاه انجام نخواهد شد.

پاسخ رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به این پرسش که آیا تاکنون دانشمندان کشورهایی که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند و اطلاعات دانشمندان آنها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، همانند ایران ترور شده‌اند؟ قدری نگران کننده بود چراکه وی با تایید ترور دانشمندان کشورهای عراق و مصر  امانتداری آزانس بین‌المللی انرژی اتمی در حفظ اطلاعات دانشمندان کشورهای عضو را زیر سوال برد.

واکنش تند و انکار رئیس پیشین دانشگاه شهید بهشتی درباره بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این دانشگاه با وجود تایید رئیس سازمان انرژی اتمی جای سوال و ابهام داشت که صدوق تا کنون درباره این موضوع توضیحاتی نداده است.

وقتی دانشگاه بهشتی پاتوق سفارت فرانسه می‌شود!
دیگر موضوعی که در پرونده صدوق ماندگار شد، ارتباط پرابهام دانشگاه شهید بهشتی با سفارت فرانسه در دوران ریاست وی بر این دانشگاه است؛ «فیلیپ تیه بو، سفیر کشور فرانسه در ایران به همراه جمال اوبشو، وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، روز نهم مردادماه ضمن حضور در دانشگاه شهید بهشتی با صدوق، رئیس دانشگاه دیدار و گفتگو کرد. در این نشست رئیس دانشگاه شهید بهشتی پس از خوشامدگویی به سفیر فرانسه برای حضور در دانشگاه شهید بهشتی، خرسندی خود را از مواضع اتخاذشده توسط رئیس‌جمهور مکرون بیان کرد و ابراز امیدواری داشت تا طرح‌ها و پروژه‌های مشترک موجود بین دانشگاه شهید بهشتی و مراکز آموزشی تحقیقاتی فرانسوی را بتوانیم با جدیت پیش ببریم. در این دیدار، صدوق خواستار جدیت بیشتر از سوی طرف‌های فرانسوی برای همکاری‌های علمی و دانشگاهی شد و سفیر فرانسه نیز ابراز داشت همکاری همه‌جانبه در حوزه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد. در این دیدار، بیگ‌زاده، رئیس دانشکده حقوق از دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان اولین دانشگاهی که اقدام به برقراری مجدد ارتباطات علمی با دانشگاه‌های فرانسوی کرده است یاد کرد و بیان داشت به لطف حمایت‌های ریاست دانشگاه و همچنین بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، پروژه راه‌اندازی رشته حقوق تجارت بین‌الملل به زبان فرانسه به‌زودی و با همکاری کنسرسیومی از دانشگاه‌های فرانسوی و محوریت دانشگاه سوربن در پردیس بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی برای اولین بار در ایران کلید خواهد خورد».

هرچند همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های جهان امری خوب و قابل تقدیر است اما نکته قابل توجه اینجاست که صرفاً دیدار سفیر کشور فرانسه بدون رعایت اصول دیپلماتیک و عرف وزارت خارجه با یک رئیس دانشگاه اتفاقی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این، موضعی که رئیس دانشگاه شهید بهشتی نسبت به رفتار فرانسوی‌ها داشته کاملاً جای نقد دارد چراکه اکنون اوضاع رئیس جمهور فرانسه در برخورد با مردم این کشور مساعد نبوده و همچنین مواضع وی در قبال برجام نکته‌ای است که توسط این رئیس دانشگاه کاملاً به فراموشی سپرده شده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سال جاری درباره تحریم دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: «اتحادیه اروپا مجدداً تا هشت سال آینده دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف را در لیست تحریم‌های برجامی قرار داد و در همین راستا مقاومت و حساسیت زیادی در انتشار مقالات علمی غیر از موضوعات فیزیک و هسته‌ای در مجامع بین‌المللی صورت می‌گیرد.»

این مواضع در حالی از طرف رئیس دانشگاه شهید بهشتی مطرح می‌شود که وی با آغوش باز پذیرای فرانسوی‌ها بوده و این کشور به همراه اتحادیه اروپا همچنان بر تحریم علمی این دانشگاه پافشاری می‌کند.

فعالان دانشجویی این دانشگاه دلیل حضور فرانسه در دانشگاه شهید بهشتی را نفوذ و ریل‌گذاری برای فراهم کردن تغییر قانون اساسی ایران دانستند

جانشین سیدحسن صدوق در دانشگاه شهید بهشتی، سعدالله نصیری قیداری استاد تمام پایه ۲۹ رشته فیزیک، اما بیش از سوابق علمی نصیری، پیشینه سیاسی وی قابل توجه است.

نصیری سرپرست و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و معاون سابق حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. وی در دور هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده زنجان، طارم بوده‌است.

سرپرست جدید دانشگاه شهید بهشتی از طرف حزب اعتماد ملی کاندیدای نمایندگی در هشتمین دوره انتخابات مجلس شده بود؛  ریاست یک سیاست‌پیشه در سال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بر یکی از حساس‌ترین دانشگاه‌های کشور جای سوال دارد.

باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نصیری را برای ریاست دانشگاهش هید بهشتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد کرد و در صورت انجام این کار واکنش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی چه خواهد بود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top