تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/06/12 - 15:41
کد خبر: 326638

در کمیسیون آموزش مجلس پیرامون ماجرای پذیرش پزشکی دانشگاه آزاد چه گذشت؟

گزارش برخورد با یک تخلف سازمانی در دانشگاه آزاد

برای تعداد ۴۱۲ رشته محل معادل ۸ هزار و ۲۶۸ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده و در این راستا در آن سال شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه‌ای را در ممنوعیت اعلام تکمیل ظرفیت اعلام کرد که متأسفانه با لحاظ مسائل دانشگاه آزاد نبود و به عنوان منشأ این اتفاق می‌توان از آن یاد کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»، روز گذشته کمیسیون آموزش مجلس میزبان مسئولان دانشگاه آزاد پیرامون ماجرای پذیرش خارج از ظرفیت دوره های پزشکی این دانشگاه که سال گذشته صورت گرفت بودند. در این جلسه نهایتا هفت مسئله به توافق مسئولان رسید.

۱- به هیچ عنوان ارقام و آمار جدیدی توسط دانشگاه آزاد یا نهادها و سازمان‌های دیگر اعلام نشود.
۲- شهریه‌ها و هزینه‌های اخذ شده از افراد بازگردانده شود و در صورت تایید قوه قضائیه به افراد خسارت نیز پرداخت شود.
۳- با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور دانشگاه‌های دولتی با افرادی که در این دانشگاه‌ها پذیرفته شده بودند اما با اعلام قبولی در دانشگاه آزاد در دانشگاه دولتی ثبت نام نکرده‌اند، همکاری کند و با ارائه مهلت جدید پذیرش از آنان ثبت نام به عمل آورد.
۴- با همکاری سازمان نظام وظیفه مشکل حضور و غیبت در خدمت سربازی برای افرادی که به اشتباه اسامی آنان اعلام شده حل شود.
۵- کمیسیون آموزش پیگیر نحوه برخورد با متخلفان این موضوع خواهد بود.
۶- از این پس شکایات افراد بایستی به صورت موردی و مکتوب و با مستندات به کمیسیون و نمایندگان ارائه شود.
۷- حق ثبت نام در پذیرش سال آینده دانشگاه دولتی و آزاد برای این ۵۹۹ نفر که اسامی آنها به اشتباه به عنوان پذیرفته شدگان اعلام شده محفوظ باشد.

در این جلسه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد پس از ارائه گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آمارهای منتشره نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی با تربیت بیش از ۳۸ درصد پرستاران شاغل در کشور در زمینه تربیت دانشجویان علوم پزشکی نقش جدی ایفا کرده است.

وی افزود: پارامترهای متعددی برای پذیرش دانشجو، روی این میزان مراجعه داوطلبان تأثیرگذار بوده است، اولین پارامتر ظرفیت پذیرش در سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مشابه است، ضریب افت در نظر گرفته شده برای دوره‌های خودگردان و مازاد همچنین نحوه انتخاب رشته در سازمان سنجش، ضریب اشتراک داوطلبان بین سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی و وضعیت اقتصادی داوطلبان شرکت کننده در کنکور است که این پارامترها به همراه عوامل مؤثر پذیرش امکان دقیق برآورد ظرفیت اعلامی را غیرممکن می‌کند و دانشگاه برای اینکه بتواند از ظرفیت‌های اختصاص داده شده استفاده کند مسیر پیچیده‌ای را باید طی کند.

طهرانچی ادامه کرد: برای تعداد ۴۱۲ رشته محل معادل ۸ هزار و ۲۶۸ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده و  در این راستا در آن سال شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه‌ای را  در ممنوعیت اعلام تکمیل ظرفیت اعلام کرد که متأسفانه با لحاظ مسائل دانشگاه آزاد نبود و به عنوان منشأ این اتفاق می‌توان از آن یاد کرد. در اعلام نتایج سال ۹۷ به هر حال رشته‌های گروه علوم پزشکی دانشگاه به لحاظ این تصمیم مجبور شد این تکمیل ظرفیت را نداشته باشد. خوشبختانه پس از بررسی هایی که صورت گرفت درشورای سنجش و پذیرش این امر برای سال جاری لغو شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دریک تیم مدیریتی ناآشنا در حوزه سنجش و پذیرش در چهارم مرداد سال ۹۶ در دوره ریاست قبل در دانشگاه  آزاد اسلامی مدیریت را بر عهده گرفتند که در پی آن معاونت فنی و آماری را در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۷ جابه جا می‌کنند و یک تیم برنامه نویسی که غیرقابل اعتماد بودند بدون اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط به کار گرفته می‌شوند که نتایج آن حادثه‌ای بودکه آفریده شد. دانشگاه شکایت رسمی از این افراد کرد به مراجع قضائی و موضوع تخلفات نامبردگان در حال پیگیری است و تدابیری که اتخاذ شده از اتفاق دوباره به شدت جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم به صورت دقیق‌تر مسئله را نگاه کنیم، به این صورت بود که پس از اعلام نتایج ذخیره ها در ۱۱ مهر متأسفانه برخی از واحدهای دانشگاهی خلاف ضوابط نسبت به ثبت‌نام مازاد بر ظرفیت ذخیره‌های اعلام شده اقدام کردند که در تشدید حادثه نقش داشت. برآورد پذیرش موردنیاز به منظور تکمیل ظرفیت وقتی در مرحله اول اعلام شد ظرفیت بسیار زیادی خالی ماند که برای تکمیل ظرفیت روشی که تیم مدیریتی اختیار کرد روش مورد قبولی نبود که متأسفانه بخشنامه‌ای هم که به نیابت از معاون اموزشی وقت صادر می‌کنند منشأ این اتفاقات می‌شود.

طهرانچی همچنین گفت: دانشگاه پس از حادثه برای افرادی که تنها مدت سه تا ۱۰ روز دانشجو خطاب شده بودند یک فرآیند بسیار طولانی را طی کرد و شورای ویژه‌ای تشکیل داد با دوستان کمیسیون آموزش هماهنگی های زیادی صورت گرفت. نتایج در مراحل متفاوتی اعلام شد و نتیجه کار مشخص این بود که توانستیم غیر از ۶۷ نفر از دانشجویانی که به نوعی در آن فرآیند ثبت نام دچار مشکل شده بودند را جایابی و با مشاوره چهره به چهره بتوانیم در نظام آموزش عالی مان جا به جا کنیم که گزارش مبسوط آن به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما با یک تخلف سازمانی از طرف همان گروه برخورد کردیم که آن را به قوه قضائیه ارجاع دادیم و در دست پیگیری است، در خصوص کسانی که در دانشگاه شرکت کردند می‌توان اعلام کرد که نهایتا به ۵۹۷ نفر رسیدیم که مطابق نظر کمیسیون اصل ۹۰ به منظور ارزیابی نحوه پذیرش آنان در رشته‌های مختلف در اختیار نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان سنجش و وزارت بهداشت قرار گرفت و نمرات آنان بررسی شد، با توجه به اینکه در این فرآیند چیزی که مهم بود حفظ تراز، عدالت و اعتماد به نظام کنکور بود، توانستیم از وضعیتی که ۶۰ هزار نفر در ابتدا دچار مشکل بودند به ۶۷ نفر برسیم که متأسفانه این ۶۷ نفر همکاری مناسبی هم با دانشگاه برای حل مشکل نداشتند و اینها می‌خواستند حتما پزشکی بروند که امکانش فراهم نشد.

وی اظهار کرد: مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از نیروی و دانش فنی ارزشمند، کادر با تجربه‌ای که بیش از ۳۰ سال کنکور را برگزار کرده، اکنون همه اشکالات صورت گرفته را بررسی کرده و خود را آماده کرده تا در سال پیش رو مشکلی پیش نیاید.

وی در پایان گفت: از اعضای کمیسیون‌های آموزش، اصل ۹۰ و مسئولان وزارت بهداشت، سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی و دیگر نهادهایی  که دانشگاه را کمک کردند تا این موضوع به یک بحران تبدیل نشود تشکر می‌کنم. همچنین از داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی در گروه علوم پزشکی و خانواده آنان که در فرآیند پذیرش سال ۹۷ دچار مشکل شده و لطماتی متحمل شدند عذرخواهی می‌کنم و از صبر و متانت آنان تشکر و قدردانی می‌کنم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top