تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/13 - 10:10
کد خبر: 326762

رئیس نظام وظیفه گفته است، حداقل حقوق یک سرباز یک میلیون تومان است!

چگونه بابت حقوق کم سربازی به دستگاه قضا شکایت کنید؟

بر اساس ماده 49 قانون نظام وظیفه کشور که در سال 1390 اصلاح شده، آمده است: حقوق سربازان باید حداقل ۶۰ و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق دریافتی کارکنان نیروهای مسلح باشد و جالب آنجا است که تبصره یک همین ماده، میزان حق عائله مندی حقوق سربازان متاهل یا سرپرست خانواده باید ۱۰۰ یک کارمند رسمی نظامی باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها ماجرای همیشگی سربازی در صدر اخبار قرار گرفته است، روز گذشته بود که کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در هشداری به مشمولان غایب گفته است،  «سربازی» تنها گزینه موجود است و مشمولان غایب هیچ راهی به جز معرفی و انجام خدمت سربازی نمانده است او همچنین از دستگیری مشمولان غایب گفت. این خبر مسئولان نظام وظیفه در خبر سال 20:30 کامل شد، و رئیس سازمان وظیفه عمومی از کوتاهی واریز دستمزدهای سربازان توسط سازمان های مرتبط خبر داد(اینجــا). او گفته است، که حداقل حقوق سربازان یک میلیون تومان است و دولت را مقصر حقوق فعلی سربازان معرفی کرده است.

مسئله سربازی یکی از چالش های یکصد سال اخیر کشور بوده است، قانونی که در سال ۱۳۰۴ تصویب شده و تا امروز با تغییراتی همراه بوده است. در این بین و با توجه به مشکلات اقتصادی چندسال اخیر کشور، مسئله حقوق سربازان به یکی از سوالات خانواده ها تبدیل شده است، حقوقی که کمتر سربازی قوانین آن را میداند و دریافت حقوق فعلی را شاید بر اساس قوانین جاری تلقی کند. اما آیا حقوق سربازان همین مبلغی است که توسط نظام وظیفه پرداخت می شود؟

دانلود قانون نظام وظیفه در ایران

بر اساس ماده 49 قانون نظام وظیفه کشور که در سال 1390 اصلاح شده، آمده است:  حقوق سربازان باید حداقل ۶۰ و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق دریافتی کارکنان نیروهای مسلح باشد و جالب آنجا است که تبصره یک همین ماده، میزان حق عائله مندی حقوق سربازان متاهل یا سرپرست خانواده باید ۱۰۰ یک کارمند رسمی نظامی باشد.

البته میزان حقوق یک سرباز به تحصیلات، شرایط جغرافیایی خدمت، وضعیت متاهلی ، تعداد فرزندان و... بستگی دارد که به تفصیل در جدول زیر آمده است:

می توان بابت حقوق کم شکایت کرد؟
حالا با توجه به اظهارات روز گذشته رئیس نظام وظیفه مبنی بر پرداخت حقوق کم به سربازان آیا در طرف مقابل یعنی سربازان می توانند این موضوع را پیگیری قضائی کنند. بررسی قانون نظام وظیفه نشان میدهد، هرچه قدر به مشروح درباره مجازات سربازان توضیحات ارائه شده، درباره پیگیری های قضائی و شکایت سربازان از مسئولان نظام وظیفه بندی اشاره نشده است. البته بررسی نشان میدهد که دو روش برای بررسی مسائل قضائی اینچنینی وجود دارد.

1- مراجعه به سازمان قضایی نیروهای مسلح: که این سازمان کار رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص تخلف از قوانین و مقررات و سوء‌رفتار را اداره کل رسیدگی به شکایات معاونت نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح بر عهده دارد. البته به گفته دادستان نظامی پرونده‌های شکایت از نیروهای مسلح در ابتدای امر ثبت نمی‌شود بلکه به بخش بازرسی قضایی و حفاظت برای انجام تحقیقات ارسال می‌شود، که به نظر می رسد پیگیری وضعیت حقوق سربازان شاید در این سازمان به سرانجامی ختم نشود.

2- دیوان عدالت داری: این سازمان یکی از ارگان هایی باشد که می توان به نتایج قضائی آن امیدوار بود، طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مستلزم تقدیم داد خواست است .دادخواست فرم چاپی و رسمی است که متن شکایت و مشخصات مورد ن یاز بایستی به زبان فارسی و خط خوانا باشد . هزینه رسیدگی در شع به دیوان عدالت اداری یکصد هزار ریال و در شعب تجدید نظر دویست هزار ریال می باشد. دادخواست توسط ریی س دیوان یا معاون وی به یکی از شعب ارجاع می شود.دفتر شعبه در صورتیکه دادخواست تکمیل بوده و نواقصی نداشته باشد یک نسخه از داد خواست و ضمایم آن را به دستور قاضی شعبه دیوان به طرف شکایت ابلاغ می نماید طرف شکایت موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به ارسال پاسخ اقدام کند عدم وصول پاسخ مانع رسیدگی نبوده و شعبه می تواند بر اساس مدارک موجود به پرونده رسیدگی و مبادرت به صدور رأی نماید

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top