تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/13 - 14:39
کد خبر: 326800

پاسخ سازمان امور دانشجویان به رانت بورسیه‌های تحصیلی

رئیس سازمان امور دانشجویان در واکنش به استفاده فرزندان مسئولان از رانت و ارتباطات برای تحصیل در خارج، گفت: در گزینش افرادی که از بورس‌های بیرونی استفاده کنند هیچ تمایز و تبعیضی نیست و همه بورس‌ها در سایت وزارت علوم اعلام می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در این باره، اظهار داشت: این حرف‌ها شایعه و نادرست است و در بحث بورس‌های تحصیلی خارجی و ارز دانشجویی رویه‌های مشخصی وجود دارد.

وی توضیح داد: در حال حاضر برای هر شخصی که بخواهد برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کند مسیر مشخص است. فرد اپلای می‌کند درخواست می‌دهد و پذیرش می‌گیرد؛ اگر بتواند از دانشگاه مقصد حمایت مالی بگیرد که نیاز به ارز ندارد و اگر نتواند خانواده باید هزینه تحصیل فرد را فراهم کند.

*هیچ تفاوتی در ارز دانشجویی نیست
معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سیستم تامین ارز دانشجویی در وزارت علوم به این شکل است که تمامی درخواست کنندگان برای دریافت ارز دانشجویی باید شرایطی را داشته باشند؛ از جمله اینکه باید ویزای دانشجویی بگیرند و مشکلی از نظر خروج از کشور در مقاطع ارشد و دکتری داشته باشند نداشته باشند و یک دوره و سقف تحصیلی هم برای مقاطع ارشد و دکتری وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر افراد در این قالب باشند هر کسی که باشد ارز به او تعلق می‌گیرد؛ همچنان که در سال گذشته 23 هزار نفر درخواست ارز دانشجویی کردند و به بانک معرفی شدند؛ البته در حال حاضر به دلیل اینکه نرخ ارز دانشجویی بالاتر از ارز بازار است استقبال از این ارز کمتر شده است.

*23 هزار نفر در یک سال ارز دانشجویی گرفتند
صدیقی ادامه داد: درباره بورس‌های خارجی هم هیچ رویه  تبعیض آمیزی وجود ندارد و حتی کاری در این دوره انجام شده که تمامی بورس‌هایی که طبق موافقتنامه‌های بین‌المللی به جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود طبق  روی سایت سازمان امور دانشجویان قرار داده می‌شوند.

وی افزود: فقط برای این بورس‌ها شروطی گذاشته‌ایم که برای همه یکسان است؛ از جمله اینکه سن متقاضی از حدی بالاتر نباشد، فرد نمره زبان داشته باشد و معدل‌های مقاطع قبل تحصیلی متقاضی حداقل حدود 15 باشد.

*تمایز و تبعیضی در بورس‌های خارجی وجود ندارد
معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: اسامی‌ تمامی متقاضیان از طریق وزارت امور خارجه به دانشگاه مربوطه در خارج داده می‌شود و دانشگاه خارجی خودش دانشجویان را انتخاب می‌کند. بنابراین اصلا در بحث گزینش و انتخاب افرادی که می‌خواهند از بورس‌های بیرونی استفاده کنند هیچ گونه تمایز و تفاوتی بین بچه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای مثال دانشگاه روسیه اعلام می‌کند که 15 نفر بورس می‌خواهد و رشته‌ها را اعلام می‌کند؛ این بورس‌ها را روی سایت اعلام می‌کنیم و هر کسی این شرایط را دارد می‌تواند درخواست خود را اعلام کند؛ در اغلب موارد هم چندین برابر نیاز، درخواست دریافت می‌کنیم و ما هم همه درخواست‌ها را به دانشگاه مقصد ارسال می‌کنیم و آنها پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و انتخاب را انجام می‌دهند.

صدیقی خاطر نشان کرد: این اطلاعات روی سایت سازمان امور دانشجویان اداره کل بورس قرار داده می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top