تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/06/14 - 13:13
کد خبر: 326976

اوضاع نابسامان خوابگاه‌های علوم پزشکی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: موضوع خوابگاه، بحث مهم و پیچیده‌ای است و دانشجویان PH.D هم با این مشکل مواجه هستند. ما مشکلات زیرساختی در بحث خوابگاه‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و شاید بتوان گفت ۳۱ درصد خوابگاه‌های ما فرسوده و غیرقابل استفاده هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D در قالب نشست یک روزه در حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و  مدیرکل دانشجویی و جمعی از مسؤولان و دست‌اندرکاران ستادی معاونت‏، به بیان مشکلات، خواسته‌ها و مطالبات صنفی و رفاهی خود پرداختند. عمده‌ترین مشکلات و خواسته‌های حاضرین در این نشست که در حضور معاون وزیر بهداشت مطرح شد، مباحث مربوط به اشکال در آیین‌نامه‌ فعلی و لزوم تغییر و بازنگری در این آیین‌نامه و همچنین مسائل مربوط به آموزش و پژوهش و عدم حمایت دانشگاه‌ها از مقالات ارائه شده بود.

در این نشست، حاضرین در نشست به نمایندگی از دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی، در خصوص هزینه‌های بالای اسکان و خوابگاه به ارائه سخن پرداختند. عده‌ای از حاضرین به عدم واگذاری خوابگاه به دانشجویان دکتری و دستیاران در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کردند و برخی نیز از فراهم نبودن اسکان و خوابگاه برای دانشجویان متأهل ابراز گلایه کردند.

عدم ارائه حداقل امکانات رفاهی و صنفی در خوابگاه‌های دانشجویی به دانشجویان Ph.D، لزوم اصلاح و بازنگری ماده اسکان آیین‌نامه شورای صنفی، عدم توجه لازم از سوی مسؤولان دانشگاه‌ها به مسائل صنفی، لزوم تفکیک و جداسازی شورای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D از یکدیگر، ضرورت افزایش حقوق و کارانه‌ها، تاخیر و به‌تعویق انداختن آزمون بورد تخصصی، نبود بیمه مسؤولیت و تامین اجتماعی و همچنین بیمه خدمات درمانی برای دستیاران و دانشجویان Ph.D، وجود مشکلات پژوهشی و نبود تخصیص بودجه لازم برای اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و همچنین عدم تخصیص بودجه لازم برای ارائه پایان‌نامه‌های تحصیلی و ... از دیگر مواردی بود که توسط حاضرین در این جلسه مطرح شد.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع حقوق ناکافی دانشجویان Ph.D‏‏، زیاد بودن ساعات کاری دستیاران در قالب کشیک‌های بیمارستانی‌ و شب‌بیداری‌های فراوان با توجه به دریافت کارانه و حق‌الزحمه بسیار پایین، نبود بسته‌های حمایتی برای چاپ مقالات و همچنین نبود بسته‌های حمایتی برای خرید کتاب‌های اورجینال تخصصی و نبود قانون منسجم کار و آموزش برای فعالیت دستیاران و دانشجویان Ph.D از دیگر مسائلی بود که مورد تأکید نمایندگان شورای صنفی حاضر در این جلسه بود که در حضور معاون وزیر بهداشت، این مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ناکافی بودن حقوق و حق‌الزحمه را مسئله مشترک بین دانشجویان Ph.D و دستیاران
دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت در جمع اعضای مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.D گفت: خدا را شاکرم که نخستین نشست مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان PH.D با مسؤولان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار می‌شود. امیدوارم این اعتماد و تعامل بین ما و شما تقویت شود و امیدوارم فعالیت شوراهای صنفی طوری پیش رود که حقوق و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان، تأمین شود. البته شما به عنوان نمایندگان دستیاران و دانشجویان باید تلاش‌تان را در این مسیر مضاعف کنید و مشکلات صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های خود را به خوبی به مسؤولان ستاد منتقل کنید.

وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان و دهه اول محرم گفت: امیدوارم عزاداری شما مورد قبول حضرت حق قرار گیرد. کار و خدمتی که شما بخصوص رزیدنت‌ها و دانشجویان Ph.D  به مردم در فضاهای بیمارستانی می‌کنید، ارزش و اجر معنوی زیادی دارد.

لاری، ناکافی بودن حقوق و حق‌الزحمه را جزو مسائل مشترک بین دانشجویان Ph.D و دستیاران عنوان کرد و گفت: رزیدنت‌ها و دستیاران کار بسیار سختی دارند و با شب‌بیداری‌ها خدمات زیادی به مردم در زمینه‌های پزشکی ارائه می‌دهند و با توجه به شرایط تورم، حقوق و حق‌الزحمه شما عزیزان کافی نیست و من به دلیل اینکه خود و همسرم پزشک هستیم و این دوران را سپری کرده‌ایم، شرایط را کاملا درک می‌کنم. به هرحال دوران رزیدنتی دوران سختی است و اکنون نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حقوق و حق الزحمه‌ای که شما دریافت می‌کنید، با توجه به هزینه‌های بالای زندگی کفایت نمی‌کند، اما من خوشبین هستم و فکر می‌کنم بتوانیم از این بحران‌ها خارج شویم؛ چرا که ما مردمی هستیم که در شرایط سخت و بحرانی بهتر می‌توانیم به جلو حرکت کنیم. به هرحال این سختی‌ها و بحران‌ها می‌تواند به همه ما شوک ایجاد کند تا شاید دقت‌مان را در جهت سازندگی بیشتر کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: زمانی که به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت آمدم، با مسؤولان ارشد وزارت بهداشت جلسه داشتم، آن‌ها هم از ناکافی بودن حقوق رزیدنت‌ها سخن می‌گفتند. از این رو شما عزیزان باید در این راستا و درخصوص پایین بودن حقوق‌های دریافتی، مستنداتی جمع آوری کنید تا با برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان و مدیران ارشد معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در راستای حل این مشکلات گام برداریم. با توجه به اینکه باید برای بودجه سال ۹۹، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم، باید مستنداتی جمع آوری کنیم تا در آنجا با کمک این مستندات، فرصت چانه‌زنی با نمایندگان در راستای افزایش حقوق دریافتی دستیاران و دانشجویان Ph.D داشته باشیم.

ارسال نامه به وزیر بهداشت درباره مشکلات بیمه‌ای دستیاران و دانشجویان ph.D
لاری به مشکلات بیمه‌ای و عدم پوشش بیمه دستیاران و دانشجویان Ph.D  برخی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این خصوص نامه‌ای به دکتر نمکی وزیر بهداشت نوشته و ارسال کرده‌ایم که در آن نامه به این مشکلات اشاره‌ و تاکید زیادی شده است. به‌زودی جلسه‌ای با معاونان توسعه و درمان وزارت بهداشت داریم که امیدوارم برآیند برگزاری این جلسه مثبت و در راستای احقاق حقوق مطالبات شما عزیزان باشد. در سایه برگزاری این جلسه، همین امروز شما نامه‌ای تهیه کنید و در قالب آن به مشکلات بیمه‌ای خود به صورت مستند و مستدل اشاراتی کنید. قطعا به دلیل اینکه شما به بلوغ فکری و اجتماعی رسیده‌اید و با مباحث حقوقی آشنا هستید، این نامه‌ می‌تواند در راستای حل مشکلات صنفی دانشجویان کمک‌کننده باشد.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: موضوع خوابگاه، بحث مهم و پیچیده‌ای است و دانشجویان PH.D  هم با این مشکل مواجه هستند. ما مشکلات زیرساختی در بحث خوابگاه‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و شاید بتوان گفت ۳۱ درصد خوابگاه‌های ما فرسوده و غیرقابل استفاده هستند. حدود ۴۳ درصد خوابگاه‌های ما در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی به تعمیرات و تجهیزات نیاز دارند و متاسفانه در بودجه، بخش تجهیزات و تعمیرات حذف شده است که باید پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

رویکرد صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با گذشته فرق می‌کند
لاری افزود: خوشبختانه رویکرد صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با گذشته فرق می‌کند و به دلیل تغییر مدیریت، تلاش دارد با اختصاص وام به دانشگاه‌ها، به تعمیرات و تجهیزات خوابگاه‌های دانشجویی بپردازد. امیدوارم با تغییر نگرش و مدیریت در صندوق رفاه، شاهد تحولات خوبی در حوزه خوابگاه‌ها باشیم، البته شما عزیزان نیز باید در این زمینه پیگیر باشید تا نتایج خوبی حاصل شود. اولویت ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حوزه خوابگاه‌ها، دانشجویان ورودی جدید و همچنین دختران هستند و بعد از آن اگر فضا و خوابگاه موجود باشد، به دانشجویان Ph.D  می‌دهیم و مطمئن باشید مسوولان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه اعطای خوابگاه‌های دانشجویی به مخاطبان خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

وی به ضرورت ساخت خوابگاه متاهلین اشاره کرد و گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر مهم فراهم شود. موضوع خوابگاه متاهلین در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد و اگر واقعا می‌خواهیم در راستای فرهنگ ازدواج در کشور بخصوص در میان دانشجویان کاری کنیم، باید زیرساخت‌های لازم برای ساخت خوابگاه‌ها برای متاهلین را فراهم کنیم و در این مسیر باید افکار مؤسسات خیریه و خیرین را از احداث درمانگاه به ساخت خوابگاه‌های متاهلین سوق دهیم.

لاری به موضوع جداسازی شوراهای صنفی دستیاران و همچنین دانشجویان Ph.D که مورد مطالبه خیلی از نمایندگان شورای صنفی است اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز باید راهکارهای لازم اندیشیده شود. همچنین مسائل و مشکلاتی که دانشجویان Ph.D  مطرح کردند، لازم است که پیگیری‌های لازم انجام شود. از شما نمایندگان شوراهای صنفی خواهش می‌کنم به طور جداگانه و فهرست‌وار‏، مشکلات‌تان را در این زمینه مکتوب نوشته و در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی قرار دهید تا از طریق شورای مرکزی، این مشکلات به معاونت آموزشی وزارت بهداشت انتقال داده شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به لزوم تغییر و بازنگری برخی مفاد آیین‌نامه شورای صنفی اشاره کرد و گفت: اصلاح و بازنگری آیین‌نامه‌ها به معاونت ما مربوط می‌شود و بدون شک باید برخی موارد آن مورد بازنگری قرار گیرد که برای اصلاح برخی مفاد آن به کمک شما عزیزان نیازمندیم. اگر واقعا به این نتیجه رسیده‌اید که می‌خواهید شورای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D از یکدیگر جدا شوند و دارای آیین‌نامه مستقل شوند، باید با رای گیری به نتیجه برسید.

وی به تشکیل شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان ph.D  اشاره کرد و گفت: خوشحال هستم که نخستین جلسه شورای مرکزی مجمع بعد از برگزاری انتخابات تشکیل می‌شود و دبیران شوراها از بین منتخبین گزینش و انتخاب می‌شوند. بعد از تشکیل شورای مرکزی به شما قول می‌دهم به فراخور موضوعات مختلف و مطالبات صنفی، آموزشی و پژوهشی، با دعوت از معاونان و مدیران ارشد معاونت آموزشی وزرت بهداشت در جمع شما بتوانیم خیلی از مشکلات آموزشی مرتبط با حوزه شما را مرتفع کنیم.

ضرورت بازنگری و تغییر در برخی از موارد آیین‌نامه شورای صنفی در مقطع دستیاران و دانشجویان Ph.D
مهندس رحمان خدابنده لو، مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این نشست بر لزوم تقویت فعالیت‌های شوراهای صنفی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد و به ضرورت بازنگری و تغییر در برخی از موارد آیین‌نامه شورای صنفی در مقطع دستیاران و دانشجویان Ph.D اشاره  کرد.

وی اظهار کرد: اگر لازم باشد باید به منظور تسهیل در روند فعالیت‌های شورای صنفی و احقاق حقوق و مطالبات صنفی دانشجویان، برخی از مفاد و تبصره‌های آیین‌نامه بازنگری شود و مورد اصلاح قرار گیرد که در این راستا مشارکت و همیاری شما عزیزان را خواستاریم. شورای صنفی در بدنه وزارت بهداشت باید همکاری و تعامل خوبی با حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی داشته باشند تا در آینده نزدیک شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.

خط قرمز ما ورود شوراهای صنفی به مسائل سیاسی است
خدابنده لو با اشاره به اینکه هیچ محدودیت و تبعیضی نباید از سوی مسؤولان و دانشجویان در میان فعالیت‌های صنفی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها در مسیر فعالیت‌های شوراهای صنفی وجود داشته باشد، افزود: خط قرمز ما در فعالیت‌های مربوط به شوراهای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ورود به مسائل سیاسی است که باید اعضای شورای صنفی در این خصوص این خط قرمز را رعایت کنند. البته در قانون نیز آمده است که شورای صنفی نباید در مسائل سیاسی دخالت کنند و این نکته از خطوط قرمز ما در معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

وی بر لزوم جداسازی فعالیت شورای صنفی مقطع دستیاری و دانشجویان مقطع Pd.D در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد و گفت:  شاید به خاطر ماهیت فعالیت دستیاران و همچنین دانشجویان مقطع ph.D لازم باشد آیین‌نامه و فعالیت این دو شورا از یکدیگر تفکیک شوند؛ اما به هرحال تمام سعی و تلاش‌مان را خواهیم کرد که در راستای احقاق حقوق و مطالبات دانشجویان و دستیاران گام‌های مضاعفی برداریم. به هرحال این نخستین جلسه ما با اعضای مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D است و امیدواریم برآیند برگزاری این نشست‏، دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه شوراهای صنفی به نوعی همکار ما در مجموعه معاونت فرهنگی ودانشجویی هستند، اظهار کرد: اعضای شورای صنفی به عنوان بازوان اجرایی‏ دانشگاه‌ها‏، باید پل ارتباطی بین دانشجویان و دستیاران با مدیران دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند و در چارچوب اختیارات قانونی خود، در راستای رفع مشکلات و مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان تلاش کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top