تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/17 - 03:15
کد خبر: 327353

گلایه دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان از پیچ و خم‌های آموزشی

دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان در پیچ و خم‌های آموزشی دانشگاه گرفتار شده اند و منتظر پاسخ مسئولان دانشگاه درباره سوالات خود هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه صنعتی همدان عمری ۱۳ ساله دارد و کارش را با دو رشته کارشناسی مهندسی برق و کارشناسی کامپیوتر آغاز کرده است و اکنون در ۹ رشته کارشناسی، هفت رشته کارشناسی ارشد به تربیت دانشجو می‌پردازد.

مسئولان آن، دانشگاه خود را به عنوان دانشگاهی درحال توسعه در غرب کشور توصیف می‌کنند و وقتی شرایط تحصیلی، رشته‌های دانشگاهی و تعداد دانشجویان و استادان این دانشگاه را با دانشگاه دیگری که در همین شهر فعال است، مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد، دانشگاه صنعتی مانند کودکی در حال رشد است و فعلا باید به دست بزرگتر‌های همسایه نگاه کند و تجربه بیاندوزد.

بی شک نقص‌هایی در این دانشگاه مشاهده می‌شود که با عمر ۱۳ ساله آن همخوانی دارد. اما وقتی سایت دانشگاه، از چشم انداز ۲۰ ساله و توسعه آن خبر می‌دهد، دانشجویان انتظار دارند حرکتی رو به رشد در دانشگاه خود مشاهده کنند؛ حرکتی که به اذعان برخی دانشجویان به نظر می‌رسد کُند شده است.

یکی از دانشجویان این دانشگاه با خبرنگار ما ارتباط گرفت و برخی موارد نقض قوانین حمایتی از دانشجویان را مطرح کرد. به گفته  وی به لحاظ قانونی دانشگاه‌ها اجازه ندارند قانونی تصویب کنند که ناقض قانون وزارت علوم باشد، حتی اگر دانشگاه به صورت هیات امنایی اداره شود و اگر بنا باشد قوانینی اضافه تصویب شود، این کار از سوی دانشگاه مادر استان باید انجام شود که آن هم شرط هماهنگی با قوانین وزارت علوم را دارد.

این دانشجوی دانشگاه علوم صنعتی همدان توضیح می‌دهد: به عنوان مثال هیچ آیین نامه‌ای در وزارت علوم وجود ندارد که براساس آن اگر دانشجو درس را نیفتاده باشد، نتواند آن را در ترم تابستانی انتخاب کند، اما در گروه برق و بقیه گروه‌های آموزشی این دانشگاه با این قانون دروس ترم تابستانی به دانشجویان داده می‌شود.

وی می‌گوید: قانون دیگری هم در دانشگاه وجود دارد که اگر دانشجو یک درس را دو بار بیفتد، آن درس اگر پیش نیاز باشد، از این حالت خارج می‌شود، در حالیکه این موضوع را آموزش دانشگاه ما اصلا رعایت نمی‌کند.

این دانشجوی دانشگاه علوم صنعتی همدان به دعوت از اساتید مدعو نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از اساتیدی که در گروه آموزش به صورت مدعو، تدریس می‌کنند، در تراز علمی خوبی نیستند. بسیاری از آنان یک ترم دعوت می‌شوند و ترم بعد دیگر به دانشگاه ما دعوت نمی‌شوند و این موضوع برای دانشجویان تداعی می‌شود که دانشگاه می‌خواهد با آزمون و خطا استاد دعوت کند.

وی ادامه می‌دهد: در گروه کامپیوتر دانشگاه ما طی ۲ سال گذشته ۲۰۰ دانشجوی جدید پذیرفته شده که برای این تعداد دو استاد هیات علمی تدریس می‌کند در حالیکه در دانشگاه بوعلی طی همین دو سال با ۱۰ استاد که از این تعداد چهار استاد در تراز کشوری هستند، تنها ۹۰ دانشجو پذیرفته شده است.

این دانشجوی همدانی به مساله دیگری نیز در این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: حدود ۲۵ دانشجوی دانشگاه ما به دلیل ثبت نشدن نمره از طرف استاد در موعد مقرر، نمره آنان ثبت نشده و بعضی از این دانشجویان به این ترتیب در آستانه مشروطی قرار گرفته اند.

وی می‌گوید: اینکه استاد در زمان تعیین شده نمره‌ها را ثبت نکرده، به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح اداره آموزش بوده، اما حالا هم که استاد درس مربوطه، فرم‌های لازم را برای اصلاح نمره پر کرده است، اما شورای آموزشی دانشگاه با اصلاح این نمره‌ها مخالفت می‌کند؛ با این توضیح که اگر این نمرات تغییر کند ممکن است در سال‌های بعد قانون مورد سوءاستفاده دانشجویان قرار گیرد.

این دانشجو مساله دیگر را به نبود هماهنگی میان بخش آموزشی و امور دانشجویی دانشگاه می‌داند و می‌گوید: طبق قانون نمرات دانشجویان کارشناسی ترم آخر تا ۲۰ شهریور باید ثبت شود، اما تاریخ دفاع پایان نامه‌ها تا ۲۵ شهریور هم امکان پذیر است. دانشگاه موظف است که به دانشجویانی که هنوز پایان نامه خود را دفاع نکرده اند، دو هفته خوابگاه رایگان برای انجام امور فارغ التحصیلی بدهد، اما دانشجویان را از این امکان محروم کرده است.

تماس‌های خبرگزاری دانشجو طی چند روز گذشته با مسئولان دانشگاه صنعتی همدان به این نتیجه رسید که پاسخ این سوالات و مشکلات دانشجویی، در جلسه‌ای با حضور معاون آموزشی و مدیر آموزشی این دانشگاه بررسی شود و به دفتر خبرگزاری ارسال شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top