تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/17 - 17:15
کد خبر: 327443

۷ شرط پذیرش اعمال و رفتار انسان از سوی خداوند

مراسم عزاداری شب هشتم محرم باسخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی و مدیحه‌سرایی سیدمهدی میرداماد در مسجد امیر (ع) برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مراسم عزاداری شب هشتم محرم مسجد امیر (ع) باسخنرانی حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی و مدیحه‌سرایی سیدمهدی میرداماد شب گذشته شنبه ۱۶ شهریورماه برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع «امامت، روح غدیر» اظهار داشت: ابزار انسان برای رسیدن مجهول یا عقل و یا علم است. در مسئله مهم سعادت بشر، مکاتب مختلف در چند چیز شامل تعریف انسان، بیان نیازهای انسان، برنامه تامین نیازها، ظرفیت‌های انسان چگونه به تکامل و کمال می‌رسد دچار اختلاف شدید هستند لذا نیازمند انسان الهی هستیم که خود به سعادت رسیده باشد و بتوان او را الگو قرار داد.

وی با اشاره به اینکه هدف آفرینش بشر دو بخش است، بخشی مقدماتی است که باید به آن رسید اما نباید در آن مرحله توقف کرد، گفت: آزمون و ابطال، معرفت و بندگی سه هدف مقدماتی انسان است که باید به آن‌ها رسید و از آن عبور کرد تا به هدف نهایی خلقت رسید بنابراین ما خیلی عقب هستیم.

علوی تهرانی با بیان اینکه یکی از اهداف مقدماتی آفرینش، بندگی است، تصریح کرد: ما نمی‌دانیم چه کاری انجام دهیم مورد رضایت و نظر معبود خواهد بود بنابراین دو رمز برای شناخت مطرح شد، یکی آن که کاری انجام ندهیم که جفای به خدا باشد و کاری انجام دهیم که برای او رضایت بخش باشد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم تا فردی به ما بگوید کدام عمل رضایت خدا را به همراه دارد و کدام عمل جفای به خداست، افزود: شکرگذاری خداوند، عمل مورد رضایت خداست اما شکرگذاری به چیست؟ آیا غذا می‌خوریم تشکر کنیم کافی است؟ نعمت تنها به غذا خوردن است؟

وی گفت: امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: «خداوند رضایتش را در طاعتش مخفی کرده است، بنابراین هیچ‌کدام از موارد اطاعات خدا را کوچک نشمار، در حالی که ممکن است همان مورد رضایت باشد و تو ندانی و هیچ یک از موراد عصیان خدا را کوچک نشمار، در حالی که ممکن است همان چیز خشم خدا را برنگیزد»

علوی تهرانی تصریح کرد: انسان به راحتی مکروهات را انجام می‌دهد در حالی که آنان را نمی‌شناسد.

این سخنران دینی افزود: ۷ شرط وجود دارد که انسان بداند رفتار و عملی که انجام می‌دهد مورد رضایت خداوند است یا خیر. خداوند در شب معراج به پیامبر(ص) حدیث طولانی فرمودند که بارها گفتم هرکس به دنبال سعادت است این حدیث ۲۲ بند آن را یک مرتبه بخواند و به آن عمل کند. خداوند در این حدیث می‌فرمایند: « یا أحمدُ، هَل تَدری مَتی یَکونُ لِیَ العَبدُ عابِدا؟ قالَ : لا یا ربِّ، قالَ : إذا اجتَمَعَ فیهِ سَبعُ خِصالٍ : وَرَعٌ یَحجُزُه عنِ المَحارِمِ، وَ صَمتٌ یَکُفُّه عَمّا لا یَعنیهِ، وَ خَوفٌ یَزدادُ کـلَّ یَومٍ مِن بُکائهِ، و حَیاءٌ یَستَحی مِنّی فِی الخَلاءِ، و أکلُ ما لا بُدَّ مِنهُ، و یُبغِضُ الدُّنیا لِبُغضی لَها، و یُحِبُّ الأخیارَ لِحُبّی إیّاهُم ؛ ای احمد! آیا می دانی که بنده چه وقت مرا بندگی می کند؟ عرض کرد: نه، ای پروردگار من . فرمود: هرگاه هفت خصلت در او فراهم آید: پارسایی و ورعی که مانع او از حرام‌ها شود، سکوتی که او را از سخنان بیهوده باز دارد، ترسی که هر روز بر گریه او بیفزاید، شرمی که در خلوت و تنهایی از من داشته باشد، خوردن به اندازه ضرورت، دشمن داشتن دنیا به خاطر دشمنی من با آن و دوست داشتن نیکان به خاطر اینکه من آنان را دوست می‌دارم.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top