تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/06/21 - 12:47
کد خبر: 327856

نگاهی به ماجرای «سحر خدایاری»؛

سلبریتی‌ها و «دختر آبی‌پوش»

بازار داغ شایعات و خبرهای جعلی به همراه جوسازیرسانه ای گروهی خاص باعث شد تا خلاف آنچه همه از «دختر آبی» می گویند، کمتر کسی خبر درستی از واقعیت ماجرا داشته باشد، اکنون سحر خدایاری که تا روز فوت خود در بیمارستان مورد بی مهری سلبریتی ها بود امروز نماد آزادی آنان شده است.

به گزارش خبرنگار زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبر فوت سحر خدایاری که به اشتباه به «دخترآبی» معروف شده است و چندی پیش در مقابل دادگستری تهران اقدام به خودسوزی کرده بود، واکنش های زیادی را به همراه داشت. علی رغم آنکه خبر محکوم شدن این دختر به 6ماه حبس در همان روز حادثه تکذیب شد اما همچنان برخی افراد با تحلیل اخبار کذب سعی در موج سواری رسانه ای به نفع سیاست های پوپولیستی خود داشته اند. واکنش ها به جایی رسیده است که برخی کاربران فضای مجازی بصورت هماهنگ خواستار تحریم مسابقات فوتبال ایران  و اعمال فشار از سمت فیفا، در جهت ورود بانوان  به ورزشگاه شده اند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، در واکنش تندی در پی فوت سحر خدایاری نوشت: «او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آنها سلب می‌کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»

حقیقت ماجرا این است که شخص دیگری به نام آیسان احتشام که 4 سال قبل برای تماشای بازی استقلال العین در استادیوم دستگیر شده بود، به دختر آبی معروف شد.

اما ماجرای سحر خدایاری از این قرار است که به گفته یکی از مقامات دادگستری تهران:«در اسفند 97 با پوشش غیرمناسب در استادیوم با مامورین درگیر میشود که مستندات لازم در این رابطه از ناحیه مامورین تهیه و به دادسرای تهران تحویل داده می شود. اما در زمان مراجعه سحر خدایاری ب دادگستری، رئیس دادگاه به علت فوت یکی از بستگانش در مرخصی بوده و برای این فرد هیچ اقدام قضایی به عمل نیامده است.وی  پس از خروج از واحد قضایی با بنزینی که از قبل تهیه نموده است، مبادرت به خودسوزی می نماید.»

خواهر و پدر این دختر در مصاحبه با روزنامه شهروند اذعان داشتند که سحر از بیماری اعصاب و روان رنج میبرده و قبلا هم یک بار دست به خودکشی زده بود. بنابر این شواهد برای سحر خدایاری دادگاهی برگزار نشده است و فرد مورد اشاره حکم محکومیت ندارد.

پنهان نیست که مدعیان حقوق زن بارها با سرپوش نهادن بر مطالبات و دغدغه های اصلی بانوان آن هم در نزدیکی انتخابات، تمرکز خود را بر سر مسائل بی اولویت و غیرضروری گذاشته اند تا به اهداف سیاسی خود برسند. باتوجه به نظرسنجی های بدست آمده از خود زنان، ورود به ورزشگاه دغدغه اصلی بانوان نیست و در الویت های پایین تری قرار می گیرد. با این وجود شاید بهتر باشد مسائلی همچون افزایش سرانه فضای های  ورزشی بانوان،فراهم کردن امکان گسترش ورزش بانوان و از همه مهم تر با توجه به اینکه بسیاری از ورزشگاه های ایران حتی آماده پذیرش آقایان هم برای تماشای بازی های فوتبال نیستند، زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب ورزشگاه ها برای حضور بانوان مورد توجه مسئولین واقع شود.

*گزارش از حانیه زرنگ

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top