تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/23 - 11:07
کد خبر: 328009

دخانیات همچنان مسأله دانشگاه‌ها؛

«دانشگاه عاری از دخانیات» از حرف تا واقعیت

هر چند بنرها و مصاحبه مسئولین از «دانشگاه عاری از دخانیات» خبر می دهند اما به نظر می رسد این اتفاق در سطح دانشگاه ها رخ نداده است و این طرح تنها به عنوانی طرحی سمبلیک و تنها برای معرفی دانشگاه ها مطرح شده است و دخانیات همچنان در دانشگاه در حال افزایش است.

 به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»، «دانشگاه عاری از دخانیات»  عبارتی که چند وقتی است دانشگاه های مختلف با زدن بنرهایی در سطح دانشگاه از اقدام برای آن خبر می دهند. دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه تهران، گیلان، هرمزگان و ... با اعلام این موضوع سعی کرده اند تا حداقل عنوان دانشگاه عاری از دخانیات را برای خود حفظ کنند و در مسابقه ای که در بین دانشگاه های وزارت علوم برای کسب عنوان «دانشگاه عاری از دخانیات» پیش آمده عقب نمانند.

هر چند سال گذشته حسن به‌نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت و گویی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تهران در زمینه دانشگاه عاری از دخانیات گفت: «امروزه، خیلی از دانشگاه‌های دنیا اعم از دانشگاه‌های جوامع پیشرفته و جهان سوم، در جهت دنیای بدون دخانیات گام برداشته‌اند. براساس مطالعات تطبیقی ما خیلی از دانشگاه‌های دنیا امروزه دانشگاه بدون دخانیات هستند. از این رو دانشگاه تهران به علت وظیفه ذاتی خود برای اولین بار در کشور طرح دانشگاه بدون دخانیات را مطرح کرد. وزرات علوم تحقیقات و فناوری نیز این طرح را پذیرفته و حامی این طرح است و به تمام سطح کشور این طرح را ابلاغ کرده تا تمام دانشگاه‌ها آن را اجرا کنند.»

هر چند بنرها و مصاحبه مسئولین از «دانشگاه عاری از دخانیات» خبر می دهند اما به نظر می رسد این اتفاق در سطح دانشگاه ها رخ نداده است و این طرح تنها به عنوانی طرحی سمبلیک و تنها برای معرفی دانشگاه ها مطرح شده است. یکی از دانشجویان دانشگاه تهران در گفت و گویی پیرامون ادعای این دانشگاه در پیوستن به دانشگاه عاری از دخانیات به «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت:«دانشگاه عاری از دخانیات که به نظر می رسد بخشی از دانشگاه سبز است را تنها می توان در تغییر طراحی سایت دانشگاه تهران دید. کشیدن سیگار در خوابگاه های دانشجویی حتی در خوابگاه کوی یک امر عادی هست و هیچ کسی جلوی این قضیه را نمی گیرد حتی کار به جایی رسیده است که برخی از اتاق ها حتی قلیان هم آماده می کنند. البته سطح دانشگاه هم وضعیت بهتری ندارد برخی از دانشکده ها به سیگار کشیدنشان معروف شده اند و اگر از جلوی دانشکده رد بشوی حتما چند نفر در حال سیگار کشیدن می بینی. بدتر انکه در این میان برخی از دانشجویان دختر را نیز می بینیم که به راحتی سیگار می کشند. به نظر می آید که این طرح بیش از انکه طرحی عملی و برای مبارزه با دخانیات باشد طرحی تبلیغاتی است تا مسئولین دانشگاه از آن استفاده کنند.»

یکی از دانشجویان دانشگاه هرمزگان نیز می گوید:«بیش تر از دو سال است که گفته می شود طرح دانشگاه عاری از دخانیات در حال اجراست اما در عین حال سخت گیری ها در مورد سیگار کمتر هم شده است. در اوایل هر چند افراد مجبور بودند سیگار کشیدن خود را پنهان کنند اما این روزها به امر عادی در خوابگاه ها تبدیل شده است.»

به نظر می رسد دانشگاه های دیگر نیز وضعیت بهتری را در مورد اجرای طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» ندارند، این در حالی است که برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران تعهد خاصی را از دانشجویانم جدید الورود خود مبنی بر رعایت این امور می گیرند اما تا به حال دانشگاه ها اقدامی را برای عملی کردن این تعهدات انجام نداده اند. مسئولین باید بیش از آنکه به دنبال نصب بنر و یا مصاحبه پیرامون ممنوعیت دخانیات در دانشگاه باشند باید اقدامات عملی را در این زمینه آغاز کنند، در غیر این صورت هر ساله باید به دنبال افزایش افرادی باشیم که با توجه به محیط خوابگاهی و دانشجویی دچار دخانیات می شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top