تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/24 - 11:35
کد خبر: 328160

وزیر علوم: نگرانیم بودجه به موقع اختصاص نیابد

وزیر علوم با بیان اینکه نگرانی ما این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد، گفت: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تامین کامل اعتبارات دانشگاهی حل و فصل شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، منصور غلامی امروز در نشست روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: بدیهی است مدیریت در دانشگاه ها یک مدیریت ویژه ای در کشور است؛ چرا که ما با یک مجموعه پویا و زنده رو به رو است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ما در جامعه تعداد زیادی از افراد را میبینیم که نگاهشان به سمت دانشگاه است، افزود: نخستین قشر خانواده ها هستند و انتظاری که از مدیران و نخبگان دانشگاه ها دارند، حل مسائل کشور و پرداختن به مباحث مهم مطرح در اذهان عمومی است.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را پیدا کرده اند، گفت: باید توجه داشت که در پس هر نقدی که به دانشگاه ها می شود، یک ایده را ببینیم.

وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه مدیریت آموزش عالی اکنون در مقطع زمانی ویژه ای قرار دارد، گفت: این شرایط ایجاب می کند که با توجه به جمیع جهات، به مسیرهای جدید مدیریت و طرح ها و نیازهای مطرح شده، توجه جدی داشته باشیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه آینده پژوهی در آموزش عالی می تواند راهگشا باشد، خاطرنشان کرد: مدیران دانشگاه ها باید شناخت بیشتر و وسیع تری نسبت به مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند.

وی ادامه داد: کاری که ما در وزارت علوم به آن ورود کردیم، این است که با روسای جدید دانشگاه ها، با برگزاری نشستی مبادله تجربه داریم‌. اگر قرار هست برای آینده آموزش عالی طرح بریزیم و این طرح استمرار یابد، نیاز به کار وسیع تری هست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه اثرگذاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی روز به روز باید شفاف تر و ملموس تر شود، گفت: انتظاری از ما وجود دارد که این است که اثرگذاری دانشگاه ها باید محسوس تر باشد و طرح های پژوهشی بیشتر به سمت حل مسائل جامعه برود که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

غلامی بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه اجرا در مدیریت منابع انسانی و منابع مالی و دانشگاه های سبز اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های کوچک از حوزه کسب درآمد در بخش آموزش به سمت تنوع بخشی در درآمدها حرکت کرده اند، افزود: این حرکت، در شروع مسیر قرار دارد و تبعات بسیار خوبی از اجرای آن به گوش می رسد.

وزیر علوم در ادامه به همکاری با دستگاه ها، وزارتخانه ها و دانشگاه های جوان در حوزه پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در انجام پروژه های کشور با دانشگاه های متعدد جوانی همکاری داریم‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر با این سوال مواجه هستیم که چقدر از فارغ التحصیلان توان ورود به بخش اجرایی در جامعه را دارند؛ در حالی که قبلا کارهای دولتی مد نظر بود اما امروز که ورود به بخش دولتی محدود شده، انتظار این است که جوانان در جامعه روی پای خود بایستند و با شناخت از فناوری به دنبال کارافرینی و اشتغال باشند.

غلامی با اشاره به اینکه در معاونت آموزشی رویکردی برای بازنگری دروس، سرفصل ها و نحوه ارائه دروس در جریان است، تصریح کرد: نظارت قوی تر دانشگاه ها در نحوه ارائه دروس می تواند ما را به هدف مورد نظر برساند.

وزیر علوم در ادامه به وجود محدودیت ها در ارائه واحدهای عملی در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود:  باید با استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف مثل کارآموزی در صنعت و بخش کشاورزی این موضوع را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید دانشجویان را  به آینده امیدوار کنیم، خاطرنشان کرد:  جریاناتی که یاس و ناامیدی را در فضای دانشگاهی منتشر می کنند، برای جوانان ما می تواند خطرناک باشد.

وی همچنین با اشاره به تعداد قابل توجه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور، گفت: آنچه که در سال های اخیر  رخ داده، در پاسخ به خواست جامعه و پر کردن سهم دانشگاه ها در تبدیل دانش به فناوری و اشتغال بوده است. فاصله دور پارک های علم و فناوری  منجر به رفت و آمد کمتر و در نهایت توفیقات کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: انحرافاتی از سوی کسانی که مخالف توفیقات دانشگاه هستند، وجود دارد که باید بخش فرهنگی از آن محافظت کند. علی رغم محدودیت هایی که وجود دارد اما روسا با همکاری مدیران فرهنگی توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشند.همچنین  باید توجه داشت که در مقاطع خاصی این حمایت ها بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت ارائه خدمات دانشجویی در دانشگاه ها گفت: در زمینه خدمات دانشجویی هنوز پوشش کافی نیست اما در حال حاضر پوشش ها افزایش یافته و هم کیفیت خدمات بهتر شده است. مشکلاتی در این بخش وجود دارد اما مرتفع خواهد شد.

نگرانیم بودجه به موقع اختصاص نیابد
وی ادامه داد: نگرانی ما در بحث بودجه این است که به موقع بودجه اختصاص نیابد. در خصوص تخصیص منابع مالی تجهیزات دانشگاه قول داده شده که به زودی اختصاص یابد. در زمینه بودجه جاری نیز قول داده شده، حداقل ۴ درصد به دانشگاه ها داده خواهد شد. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم مسائل با تامین کامل اعتبارات دانشگاهی حل و فصل و نگرانی ها مرتفع شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: از روسا می خواهم که در ارتباط با بودجه ۹۹ فعالانه برخورد کنید و چالش ها و موضوعات اساسی و لازم را به معاونت مالی اعلام کنید تا امسال در تصویب لایحه بودجه ۹۹ موثر واقع شویم.

وزیر علوم  به طرح ساماندهی آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: در درجه اول این طرح به معنای ارتقا کیفی است و باید نقاط ضعف شناسایی شود. همچنین باید از واحدها و موسسات کوچک حمایت و به سمت ماموریت گرا شدن هدایت شوند.

گسترش کمی آموزش عالی توجیه ندارد
وی با تاکید بر اینکه گسترش کمی مراکز آموزش عالی به هیچ وجه توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که رشته های بین رشته ای تعریف نکنیم. به حوزه آموزشی باید نگاه ویژه ای داشته باشیم؛ چرا که ممکن است برخی دوره ها و مقاطع نیاز به بازنگری داشته باشند.

غلامی اضافه کرد: در سال های گذشته، حال و آینده بخش غیر دولتی نقش مهمی در انجام ماموریت آموزش عالی را به خصوص در حوزه آموزشی برعهده داشته و دارد.  نظارت قوی تر بر روی این بخش نیز حائز اهمیت است.

وی در پایان گفت: رهبری از رشد علمی اعلام رضایت کردند و  گفتند این جایگاه علمی را حفظ کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top