تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/24 - 11:42
کد خبر: 328162

مدل حکمرانی دانشگاه‌ها باید تغییر کند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها متکی به بودجه دولتی و امکانات رفاهی نباشند، این مدل حکمرانی را باید در دانشگاه‌های بزرگ کشور تغییر دهیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، حسین سلیمی صبح امروز در نشست سراسری رؤسای دانشگاه‌ها که با حضور وزیر علوم در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی امروز مهمترین ادامه دهندگان مجاهدتی هستند که با ائمه اطهار تداوم پیدا کرده و مهمترین عرصه مجاهدت در حوزه تعلیم و تربیت به ویژه در حوزه آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه برای ادامه این مجاهدت در جامعه بخصوص در شرایط دشوار کنونی الزاماتی وجود دارد، افزود: اول آنکه در شرایط فعلی مفهوم مدرسه‌ای تعلیم و تربیت توسط دانشگاه‌های جدید و مدرن تغییر کرده است.

سلیمی گفت: بارها به رؤسای دانشگاه‌ها گفته می‌شود تا چه زمان این دانشگاه‌های دولتی می‌خواهند از دولت ارتزاق کنند و دستشان جلوی دولت برای درآمد و امکانات باید دراز باشد؟  اگر چنین شیوه‌ای تغییر کند، ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی در دانشگاه دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ناگزیر هستیم تمام مُر قوانین سازمان‌های دولتی در همه زمینه‌ها از جمله مالی، اداری، قواعد حقوقی و مسائل سیاسی و امنیتی را رعایت کنیم و این مدل حکمرانی ادامه دارد، در این راستا دانشگاه‌ها به عنوان نهاد حاکمیتی عمل می‌کنند و ابزارهای خود را از حاکمیت می‌گیرند. اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها شیوه دیگری از اداره را در پیش بگیرند و متکی به بودجه دولتی و امکانات رفاهی نباشند، این مدل حکمرانی را باید در دانشگاه‌های بزرگ کشور دگرگون کنیم.

به گفته این در حالی است که ما علی‌رغم کمبود امکانات، شبانه‌روز به همه نهادها در حال پاسخگویی هستیم.

وی با بیان اینکه در شرایطی که دغدغه داریم تا پایان ماه بتوانیم حقوق کارکنان خود را پرداخت کنیم، به همه جا پاسخگو هستیم، گفت: تصریح کرد: از کل بودجه حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی عمومی دولت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از بودجه دانشگاه‌ها خارج کرده‌اند؛ این مبلغ بودجه‌ای است که مجلس آن را تصویب کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: این ارقام برای صرفه‌جویی کنار گذاشته شد در حالی که رگ حیاتی دانشگاه‌هاست و ۰.۰۹ درصد بودجه عمومی صرفه جویی شده دولت است.

سلیمی تاکید کرد: دانشگاه‌ها بار سنگین مسئولیت را بر عهده می گیرند اما آیا به صرفه است که دانشگاه ها با این بودجه ۰.۰۹ درصدی با بحران مواجه شوند؟

وی خاطرنشان کرد: با این حال با پشتیبانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امسال را هم با قدرت سپری می کنیم. پروژه هایی که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح می شود از بودجه دولتی ارتزاق نشده و از طریق درآمدهای دانشگاه به بهره برداری می رسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top