تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/06/24 - 16:49
کد خبر: 328196

در نشست خبری تحلیلی با موضوع "مذاکره مجدد با آمریکا، راهگشا یا بن‌بستی دیگر" مطرح شد؛

متقی: نگاه روحانی به مذاکره با آمریکا خوش‌بینانه است/ زارعی: مذاکره در شرایط فعلی یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا

بقای نظام سیاسی نیازمند درک راهبردی است. ترامپ از جمله زمامدارانی است که بازی را از طریق هیاهو پیگیری می‌کند. از طرفی رهبری ما اعلام کردند آمریکا به تعهداتش درباره برجام عمل نکرده و وقتی تعهداتی که آمریکا بر اساس ساختار سیاسی اش پذیرفته است را اجرا نمی کند چگونه می توان به آن اعتماد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست خبری تحلیلی با موضوع "مذاکره مجدد با آمریکا، راهگشا یا بن بستی دیگر" با حضور کارشناسان مسائل سیاسی عصر روز یکشنبه به میزبانی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد. در این نشست آقایان ابراهیم متقی استاد دانشگاه، احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان و سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در مورد آینده مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین کارشناسان در این نشست دانشجوئی مزایا و معایب مذاکره احتمالی با آمریکا را برشمردند و در مورد شرایط و احتمالات این مذاکرات به گفت‌وگو پرداختند.

متقی: نگاه روحانی به مذاکره با آمریکا خوش‌بینانه است
ابراهیم متقی در نشست خبری تحلیلی  با موضوع "مذاکره مجدد با آمریکا، راهگشا یا بن بستی دیگر" که عصر روز یکشنبه در محل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد گفت: بقای نظام سیاسی نیازمند درک راهبردی است. ترامپ از جمله زمامدارانی است که بازی را از طریق هیاهو پیگیری می‌کند. از طرفی رهبری ما اعلام کردند آمریکا به تعهداتش درباره برجام عمل نکرده و وقتی تعهداتی که آمریکا بر اساس ساختار سیاسی اش پذیرفته است را اجرا نمی کند چگونه می توان به آن اعتماد کرد.

وی گفت: برای ایجاد اعتماد میان ایران و آمریکا طبعا باید آمریکا نوعی برگشت پذیری از اقداماتش را انجام دهد. کنارگذاشتن بولتون نشانه‌ای از این برگشت پذیری است.

متقی ادامه داد: در عین حال معتقدم رئیس جمهور ایران نگاهش در نقطه مقابل رهبری در دروازه سیاست خارجی نخواهد بود. شاید نگاه روحانی به مذاکره با آمریکا خوشبینانه است اما او هم واقف است در شرایط موجود مذاکرات با ترامپ که هیچ کدام از تعهداتش را در سطح جهان انجام نمی دهد وجهی ندارد. زمینه انجام مذاکره آن است که تحریم ها برداشته شود و هر نوع مذاکره باید ماهیت دقیق داشته باشد تا منافع ملی کشور با چالش مواجه نشود.

وی درباره تاثیر برکناری بولتون در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران گفت: بولتون از سیاست برخورد با ایران حمایت کرده و الگوهای رفتاری اش نشان می دهد بحث اصلی اش در ارتباط با ایران تغییر رژیم ایران است. او نیروی جدی و تاثیرگذاری در کابینه آمریکا نبوده است. بعد از برکناری او پمپئو و منوچین اعلام کردند که سیاست آمریکا همچنان فشار حداکثری است مگر ایران تغییر در سیاستش دهد. (برای مشاهده متن کامل اینجا کلیک کنید)

دستمالچیان: حرکت به سمت مذاکره به شرط کنار گذاشتن تحریم
احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان در نشست خبری تحلیلی "مذاکره مجدد با آمریکا، راهگشا یا بن بستی دیگر" که در محل دفتر مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد گفت: اروپایی ها نیازمند آن هستند که برجام حفظ شود چون مسائل امنیتی برای آنها مهم است و این نگرانی برای آنها جدی است از این رو مکرون سعی دارد برجام و ساختار آن را حفظ کند.

وی ادامه داد: اما آنچه برای ایران مهم است اینکه تمام تعهدات درون و برون برجام اجرا شوند از جمله بندهایی که مهم است فروش نفت ایران است و دریافت پول و نقل و انتقال مالی. البته هنوز نتایج این مذاکرات مشخص نیست اما مذاکرات وسیعی در حال انجام است که اگر به نتیجه برسد احتمالا ادامه جلسات در نیویورک خواهد بود و پیش بینی شده ملاقات هایی باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: برجام یک توافق دو طرفه است و ایران تمام تعهداتش را نجام داده اگر دیگران تعهداتشان را نجام دهند ایران هم باقی می ماند اما اگر این اتفاق نیفتاد ایران هم به طور تدریجی از برجام خارج خواهد شد.

وی گفت: ترامپ از دیدار با روحانی صرفا دنبال گرفتن عکس یادگاری است مثل آنچه درباره کره شمالی اتفاق افتاد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در رابطه با احتمال هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا گفت: آمریکا به دنبال شناساندن رژیم صهیونیستی در منطقه است و کشورهای مختلف را به عنوان برده خود در این مسیر می خواهند، مثل نگاهی که امروز به عربستان سعودی دارند. آمریکا از مذاکره با ایران هم به دنبال استیلای همین هدف است. اما در مقابل آنها جبهه مقاومت وجود دارد و این دو محور برای تعیین سرنوشت آینده منطقه در جنگ هستند. آمریکا دنبال تقسیم کشورهای منطقه است تا به هر شکل آن را در اختیار بگیرد اما جبهه مقاومت تلاش دارد تا کشورها مستقل از آمریکا و جنایت‌های رژیم صهیونیستی باشند. (برای مشاهده متن کامل اینجا کلیک کنید)

زارعی: مذاکره در شرایط فعلی یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این نشست اظهار کرد: آمریکایی ها به صراحت گفتند و در جاهایی تلویحا اعلام کردند ایران باید چند مساله را برای اینکه در سطح منطقه و جهان مورد پذیرش قرار گیرد بپذیرد؛ اینکه اسرائیل به عنوان دولت مشروعیت دارد، هرگونه اقدام منطقه ای باید مبتنی بر توافقات پیشین قدرتهای غربی باشد، ایران باید درباره اقدامات صنعتی خط قرمزها را رعایت کند و این فقط هسته‌ای نیست بلکه دانش‌های "های تک" را شامل می شود، ایران باید استاندارهای فرهنگی و اجتماعی آمریکایی‌ها را بپذیرد، ایران باید به لحاظ دفاعی حدودی را رعایت کند و ایران باید برای حضور و نفوذ در منطقه خطوط قرمز غرب را بپذیرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی از مذاکره صحبت می کنند اما این تحمیل یک طرفه خواسته هایشان است و با تهاجم نظامی فرقی ندارد. این یک جنگ سیاسی است که ژنرال ها پشت میز با کراوات می نشینند اما صدای چکاچک اسلحه از آن شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی کشوری متوسل به تحریم و فشار حداکثری می شود یعنی نتوانسته در مقابل قدرت مقابله ای و دفاعی طرف مقابل کاری کند. در دوره کلینتون هم ایران آزاد نبود نفت خود را به راحتی بفروشد یا بازگرداندن پول هایمان. صدها حکم قضایی در دوران گذشته علیه ما صادر شده و میلیاردها دلار از پول های ما بلوکه شده. از این رو امروز صحبت از فشار حداکثری جنگ روانی است. (برای مشاهده متن کامل اینجا کلیک کنید)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top