تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/06/25 - 13:19
کد خبر: 328333

اتخاذ رویکرد امنیت خردگرا و اجتماعی شده در دانشگاه‌ها

رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مرکز حراست دو رویکرد «امنیت خردگرا» و «امنیت اجتماعی شده» را اتخاذ کرده است که براساس ویژگی های خاص دانشگاه انجام شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، محسن پالیزبان در میزگرد بررسی مسائل جاری آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی گفت: ویژگی های آرمان گرایی، مطالبه گری، عدالت طلبی، حساسیت به مسائل داخلی و خارجی، خلاقیت، ابتکار، فداکاری و ایثارگری به دانشگاه جایگاه بی نظیری دارد که مواجهه هوشمندانه با آن راه برون رفت از چالش های کشور است.

به گفته پالیزبان،  آزادگی، استقلال و آزاداندیشی ذاتی دانشگاه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است چشم ناظر و بینای جامعه برای اصلاح و بهبود امور کشور محسوب می شود.

رئیس مرکز حراست علوم تاکید کرد: برنامه ریزی امنیتی در دانشگاه بدون توجه به ویژگی های یاد شده امکان پذیر نیست. خردگرایانه بودن امنیت ایجاب می کند برنامه ریزی امنیتی بر اساس شناخت دقیق و صحیح از دانشگاه و ترتیبات نانوشته حاکم بر آن باشد.

به گفته این مقام مسئول، اجتماعی بودن امنیت ایجاب می کند علاوه بر حراست بخش های دیگر دانشگاه و دانشگاهیان در تامین امنیت و درونی سازی آن مشارکت داشته باشند.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات حراست در مجموعه وزارت علوم اظهار داشت: با انتخاب رویکرد حراست اجتماعی تلاش می کنیم زمینه مشارکت حداکثری دانشگاهیان در حل مسائل کشور فراهم شود؛ ضمن آنکه تلاش می‌کنیم از دست اندازی و طمع بدخواهان به این سرمایه عظیم جلوگیری شود.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم حراست اجتماعی را به طور خلاصه تعریف کنیم باید گفت که حراست اجتماعی، بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی و معنوی داخل دانشگاه برای دستیابی به دانشگاهی امن است.

پالیزبان گفت: شواهد، قرائن و برخی برآوردهای اطلاعاتی بیانگر آن است که ضد انقلاب به دنبال ضربه زدن به کشور از طریق ایجاد ناآرامی در دانشگاه و سرایت آن به جامعه است.

وی در ادامه توصیه هایی مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر اخلال گر و ساختار شکن خارج از دانشگاه، حمایت از فعالیت قانونی تشکل های شناخته شده، تعامل و گفت و گوی مستمر بین مسئولان دانشگاه و دانشجویان، اهتمام و تلاش بیشتر برای اجرای آیین نامه صیانت از حجاب و عفاف، پرهیز از اقدام های پر شدت که موجب دو قطبی سازی می‌شود و توجه به امید و باور و اعتماد به نفس و تعلق خاطر دانشجویان به دانشگاه را مطرح کرد.

تاکید شیوه نامه انضباطی بر رعایت حقوق دانشجویان
رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در میزگرد تخصصی بررسی مسائل جاری آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی تاکید کرد: با ابلاغ شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویی به دانشگاه ها بر رعایت بیشتر حقوق دانشجویان تاکید شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه ها اظهار داشت: در بخش تغذیه اگر فرض کنیم ۵۰ درصد دانشجویان روزانه از غذای دانشگاه استفاده کنند که در برخی از دانشگاه ها این آمار به ۸۰-۷۰ درصد می‌رسد باید ۱۲۶ میلیون پرس غذا در ناهار و شام توزیع شود که هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

مجتبی صدیقی با تاکید بر توسعه رستوران های مکمل به علت تنوع غذایی و رضایت مندی دانشجویان دانشگاه ها گفت: امسال افزایش حداقلی متوسط حدود ۳۰۰ تومان در هر پرس غذای دانشجویی صورت گرفت که تاثیر جدی در رفع کسری اعتبار ندارد.

معاون وزیر علوم افزود: پذیرش دانشجویان غیر بورسیه و بورسیه غیر ایرانی در دستور کار قرار دارد که درصدد هستیم پذیرش دانشجویان بورسیه خارجی را کاهش داده و پذیرش با دریافت شهریه را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فصل‌الخطاب در دانشگاه‌ها ضابطه و قانون است، گفت: مسئولان دانشگاهی به دانشجویان ناتوان اقتصادی که از حداقل‌ها هم محروم هستند توجه بیشتری داشته باشند و آنان را بیشتر دریابند.

اجرای سیاست شریک سازی دانشگاهیان
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این میزگرد گفت: مسئولان دانشگاه ها باید از توانمندی دانشجویان و تشکل های دانشجویی برای انجام امور دانشگاه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات دانشگاهی لازم است روسای دانشگاه ها سیاست شریک‌سازی دانشگاهیان را دنبال کنند، اظهار داشت:  با گفت‌وگو و مفاهمه، همه اقشار دانشگاهی را متقاعد کنیم که همه ‌ما در مسائل و محسنات دانشگاه سهیم هستیم و باید با کمک و هم فکری مشکلات موجود را از میان برداریم.

غلامرضا غفاری با تاکید بر پر تلاطم بودن حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها گفت: امروزه هر مسئله و تغییری که در جامعه صورت می‌گیرد، سریعاً در دانشگاه بازتاب می یابد و مدیریت مطلوب بر این موارد امکان‌پذیر نیست؛مگر اینکه همه دست اندرکاران و اقشار دانشگاهی دست به دست هم دهند و با رسیدن به یک نقطه نظر مشترک در جهت حل مسائل اقدام کنند.

وی با اشاره به ظهور پدیده تشخص‌طلبی در میان دانشجویان گفت: با پدیده تشخص‌طلبی در میان دانشجویان مواجه هستیم و به این ترتیب بیشتر دانشجویان خود را ناظر می‌بینند تا مخاطب و به همین دلیل گاهی اوقات با هجمه‌های سنگین آنان به‌خصوص در فضای مجازی مواجه می‌شویم.

غفاری با بیان اینکه این تغییرات در نحوه نگرش دانشجویان در حوزه‌های آموزشی و سیاسی هم نمود پیدا می کند، اظهار داشت: این شیوه به مسئله حق و تکلیف مربوط می‌شود. در برخی از جوامع محدوده حق و تکلیف اقشار مختلف جامعه کاملاً معین و مشخص است. در دوره ای از تاریخ کشورمان به سر می‌بریم که حق نگاری به تکلیف نگاری می چربد و به همین دلیل با مطالبات ریز و درشت مواجه هستیم و هر قدر جامعه به سوی مدرن شدن پیش می‌رود، این مسائل بیشتر می‌شود.

افزایش  چهار درصدی تخصیص دانشگاه‌ها
محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه تخصیص دانشگاه‌ها در حال حاضر حدود ۳۷ درصد است گفت: با پیگیری‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این میزان چهار درصد افزایش می یابد و به ۴۰ تا ۴۱ درصد می رسد.

محمدتقی نظرپور اظهار داشت: بعضی از اقلامی که دانشگاه‌ها در سلف سرویس دانشگاه ها مصرف می‌کنند، رشد چشم‌گیری داشته و حداقل انتظار دانشگاه‌ها این است که در شش ماهه نخست سال ۵۰ درصد اعتبار ابلاغی را دریافت کنند.نظرپور افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تعمیرات اساسی دستورات صریحی برای تخصیص بودجه ۱۰۰ درصدی دانشگاه ها داد، اما هنوز تخصیص ۱۸ درصدی بای مانده و تغییری روی نداده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با توجه به بحث تغذیه دانشجویان و افزایش قیمت‌ها گفت: درخواستی به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شد که امسال حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان به این مورد اختصاص داده شود و با پیگیری هایی که شد تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی در خصوص جذب نیرو در حوزه کارمندی نیز خاطرنشان کرد: به دلیل بازنشستگی که در حوزه کارمندی رخ داده نتوانستیم در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، دفاتر فنی، حقوقی و مالی افراد مناسبی را در دانشگاه ها جذب کنیم.

به گفته این مقام مسئول، مذاکرات زیادی با دانشگاه‌ها صورت گرفت، بررسی و کارشناسی انجام شد تا درخواست جذب حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفری به دو هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافت. اکنون باید پاسخ نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان اداری و استخدامی ارسال شود تا این دو هزار و ۶۰۰ نفر بر اساس آزمون عمومی و فراخوان به جمع مجموعه خوب کارشناسی دانشگاه‌ها بپیوندند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top