تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/06/25 - 15:21
کد خبر: 328346

بطحائی: آثار این مدل اداره مدارس غیرانتفاعی دشمنی با نظام است

فجیع‌ترین تصمیم دولت‌ها صرف‌نظر از مبانی اقتصادی و ایدئولوژیکی آنها، آن خواهد بود که بگویند هزینه تحصیل بچه‌هایتان را در دوره آموزش عمومی خودتان پرداخت کنید. آثار و عواقبی که این کار در آینده کشورها به جای می‌گذارد، بسیار خطرناک است. اگر ما بخواهیم یک روز بخش غیردولتی‌مان را تقویت کنیم و آن به این معنا باشد که هزینه آموزش را به گردن مردم بیندازیم، این دشمنی با کشور و انقلاب و نظام است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، رسانه ها در اواسط خرداد ماه سال جاری خبر استعفای سیدمحمد بطحائی را از وزارت آموزش و پروش داده اند و دلایل مختلفی برای آن ذکر کردند اما بعد از گذشت یک ماه رئیس دانشگاه آزاد در حکمی ایشان را به‌عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی این دانشگاه منصوب کرد. روزنامه فرهیختگان در گفتگویی تفصیلی با وزیر سابق آموزش و پرورش به دنبال پاسخ به سوالات متعددی رفته است. در قسمتی از این گفتگو بطحائی با اشاره به آثار و وضعیت مدارس غیرانتفاعی سخنانی را بیان نموده است که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

بطحائی: آثار این مدل اداره مدارس غیرانتفاعی دشمنی با نظام است
مساله مدارس و عدالت آموزشی و نقد به مدارس غیردولتی و مدارس خاص بحث بعدی ما با بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش بود که سوالاتی را پیرامون این مساله مطرح کردیم و او پاسخ داد.  بطحایی ابتدا توضیحی در ارتباط با مدل ورود و حضور دولت‌ها در مساله آموزش و پرورش داد و گفت: «ما یک زمان می‌گوییم هزینه‌های آموزش عمومی را باید دولت بدهد، حتی کشورهایی که مبتنی‌بر اقتصاد کاپیتالیستی هستند هم به این اعتقاد دارند، کشورهایی که صراحتا اقتصادشان باز و آزاد است هم می‌گویند برای اینکه فاصله بین فقیر و غنی ایجاد نشود- چون این فاصله در تضاد با منافع کاپیتالیستی‌شان است یعنی نه به خاطر دنیا و آخرت- هم معتقدند آموزش عمومی، یعنی هزینه آموزش تا دیپلم را باید دولت بدهد. اما اینکه آیا دولت باید مدرسه‌داری کند یا بخش غیردولتی؟ اینجا اختلاف‌نظر وجود دارد.

من عددی را می‌گویم، در یکی از لیبرال‌ترین کشورهای اروپایی که اقتصادش کاملا کاپیتالیستی است، 90 درصد هزینه‌های آموزش را دولت می‌دهد، اما 70 درصد مدارس غیردولتی است. یعنی دولت هزینه تحصیل بچه‌ها را می‌دهد، اما این بچه در مدرسه غیردولتی آموزش می‌بیند. اداره مدرسه توسط بخش غیردولتی است. این هم به خاطر منافعی است که این کار دارد. اما شما از من سوال می‌کنید آیا  این اتفاق در ایران امکان وقوع دارد، با نهایت شجاعت می‌گویم خیر، چون پایه‌های مدیریت آن کشور مبتنی‌بر این کار شکل گرفته است، یعنی آنجا نظارت مثل نظارت ما نیست، پسرخاله و دخترعمو با یک تلفن جلوی کار را نمی‌گیرند. الان کشور ما زیرساخت‌های لازم برای این کار را ندارد، اگر روزی این زیرساخت‌ها فراهم شد بله، این کار را خواهیم کرد.

بنابراین اگر ما صحبت از بخش غیردولتی می‌کنیم به این معنا نیست که هزینه آموزش را گردن مردم بیندازیم، فجیع‌ترین تصمیم دولت‌ها صرف‌نظر از مبانی اقتصادی و ایدئولوژیکی آنها، آن خواهد بود که بگویند هزینه تحصیل بچه‌هایتان را در دوره آموزش عمومی خودتان پرداخت کنید. آثار و عواقبی که این کار در آینده کشورها به جای می‌گذارد، بسیار خطرناک است. اگر ما بخواهیم یک روز بخش غیردولتی‌مان را تقویت کنیم و آن به این معنا باشد که هزینه آموزش را به گردن مردم بیندازیم، این دشمنی با کشور و انقلاب و نظام است.

دولت باید هزینه آموزش را پرداخت کند و بخش غیردولتی آن را اجرا کند، آن هم با همان زیرساخت‌هایی که گفتم. با این توضیحات سیاست دولت فعلی هم این نبوده است که هزینه آموزش را به گردن مردم بیندازد و از مردم این توقع را داشته باشد، متاسفانه شبیه به ماجرای خریدخدمتی‌ها اینجا هم به انحراف و خطا رفتیم، علتش هم این است که زیرساخت‌ها برای ما فراهم نیست. ما نمی‌توانیم بلافاصله وقتی متوجه خطا شدیم و مدرسه‌ای تخلف کرد و هزینه‌ای از مردم گرفت با یک تلفن بگوییم مجوز این آدم را لغو کنید چون صلاحیت نداشته است و باید جریمه شود و نفر بعدی را جایگزین کنیم. چون زیرساخت‌ها فراهم نیست، پس فعلا گسترش دادن روش‌هایی مثل خریدخدمات مثل استفاده از خدمات غیردولتی حتی با پرداخت هزینه توسط دولت هم با خطراتی مواجه است.»

منبع: فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top