گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 328442

دولت سایه‌، همگام با اصناف صنعتی کشور؛

تولیدکنندگان، مشکلات خود در حوزه «مالیات» را تشریح کردند/ شفافیت در نحوه اجرای قانون مالیات‌های مستقیم

پس از دیدار سعید جلیلی با نمایندگان اصناف صنعتی کشور و ارائه نوزده مسئله مشترک به‌عنوان موانع رونق تولید، بررسی مشکلات مربوط به حوزه «مالیات» و ارائه راهکارها توسط خود اصناف، به‌عنوان اولین مورد از موانع رونق تولید، در دستور کار این سلسله نشست‌ها قرار گرفت.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تولیدکنندگان، مسائل و مشکلات خود در حوزه «مالیات» را تشریح کردند که شفافیت در نحوه اجرای قانون مالیات های مستقیم، اخذ مالیات به عناوین گوناگون و پرداخت چندین باره‌ مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین مشکلات صنایع تولیدی و خدماتی عنوان شد.

پس از دیدار سعید جلیلی با نمایندگان اصناف صنعتی کشور و ارائه نوزده مسئله مشترک به عنوان موانع رونق تولید، بررسی مشکلات مربوط به حوزه «مالیات» و ارائه راهکار ها توسط خود اصناف، به‌عنوان اولین مورد از موانع رونق تولید، در دستور کار این سلسله نشست‌ها قرار گرفت.

با ارائه بخشی از نقطه نظرات نمایندگان اصناف در خصوص مشکلات مالیاتی ایشان، جمع بندی آن به بیش از ۱۷ مورد منتهی گشته و در نهایت، مسائل مالیاتی از منظر هریک از اصناف به صورت مکتوب در اختیار کارگروه مالیات دولت سایه قرار گرفت.

کارشناسان کارگروه مالیات پس از بررسی همه موارد و اعلام نظر کارشناسی با مشورت اساتید و صاحب‌نظران این حوزه، جلسات مربوطه را با درخواست حضور نمایندگانی از قوای سه‌گانه و نهادهای مرتبط برگزار خواهند کرد.

اهم مطالب مطرح شده در نشست تخصصی مشکلات تولیدکنندگان در حوزه مالیات را به‌شرح زیر می‌خوانید:

از جمله مهم‌ترین مشکلات اصناف پیرامون نحوه اجرای قانون مالیاتی بود. به گفته نمایندگان اصناف، به‌دلیل عدم وجود شفافیت در تعاریف مالیاتی قانون طبق سلیقه‌ها تفسیر می‌شود و در نتیجه سودها و ضررها در واحدهای تولیدی منوط به تصمیم افراد خواهد بود و نه حاکمیت قانون. این ابهام باعث شده که استنباط متعدد از قانون صورت گیرد و انگیزه‌ها برای دور زدن مقررات تشدید گردد.

مطابق قانون هیچ مرجعی جز دولت حق اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصناف را ندارد اما مراجع دیگر به عناوین مختلف اقدام به اخذ عوارض موازی از تولیدکنندگان می‌کنند که در نهایت به ضرر مشتری تمام می‌شود؛ پیشنهاد اصناف برای حل این مشکل، تعیین پنجره واحد مالیاتی توسط قوه مجریه است.

هم‌چنین یکی از چالش‌های جدی در اقتصاد به‌خاطر مشکلات مالیاتی، حضور گسترده شرکت‌های کاغذی و صوری با استفاده از هویت دیگران-به‌ویژه افراد کم‌بضاعت- و پدیده کد فروشی بوده که موجب تضعیف فعالیت‌های رسمی اقتصادی و شفاف و سوق دادن آن‌ها به سمت اقتصاد زیرزمینی شده است.

اخد چندباره مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین معضلات مطرح شده در این نشست بود. بسیاری از تولیدکنندگان با گلایه از چنین مشکلی عنوان کردند: طبق قانون، مشتری نهایی مشمول پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است، اما متأسفانه این مالیات در هر مرحله از تولید نیز اخذ می‌گردد. پیشنهاد تولیدکنندگان در این خصوص این است که: در زنجیره اخذ مالیات ارزش افزوده در شبکه عرضه کالا و خدمات، اخذ این مالیات از تولیدکننده لغو و تولید کننده از حلقه‌های زنجیره پرداخت حذف شود.

قطعی نشدن اظهارنامه‌های مالیاتی که به منزله باز بودن پرونده مؤدیان نزد سازمان امور مالیاتی خواهد بود و هم‌چنین لزوم نگهداری اسناد، دفاتر و مدارک توسط مؤدیان، امکان مطالبه مالیات جدید را از بین برده و در نتیجه، رد اظهارنامه مالیاتی مؤدیان پس از گذشت چند سال رخ داده و جریمه‌های مالیاتی اخذ می‌گردد.

عدم انعطاف در مدیریت نظام مالیاتی با توجه به جنگ اقتصادی و شرایط تحریمی فعلی از دیگر موارد مورد اشاره در این نشست بود.

فشارهای مالیاتی، اخذ دیرکرد و جریمه تأخیر به جای تشویق و ارائه تخفیف در چهارچوب قوانین، به‌عنوان یکی از عوامل رکود بازار و موانع رونق تولید توسط اصناف معرفی شد. اصناف صنعتی معتقدند مالیات باید به‌عنوان عنصر مؤثر در سهولت کسب و کار شناخته شود. در کنار این موارد، طولانی شدن فرایند استرداد مالیاتی مترادف با دریغ کردن بخشی از نقدینگی تولید کنندگان و صادرکنندگان بوده که به مشکلات آن‌ها اضافه می‌گردد.

یکی دیگر از این مشکلات فرآیند نامناسب دادرسی مالیاتی است که عدم استقلال هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی منجر به آن شده است. تولیدکنندگان در این‌باره گفتند: سازمان امور مالیاتی با استفاده نامناسب از ابزار دادرسی مالیاتی فشار مضاعفی بر مؤدیان برای افزایش میزان وصولی درآمدهای مالیاتی، وارد می‌نماید.

در جلسات هیئت اختلاف مالیاتی، چنان‌چه کارفرما یا نماینده کارفرما نتواند در زمان مقرر مدارک لازم برای دفاع را ارائه نماید یا مدارک کارفرما مورد تأیید قرار نگیرد، مدیون پرداخت به دولت شده و باید مبلغی را به عنوان جریمه یا خسارت به دولت پرداخت نماید. پیشنهاد تولیدکنندگان، لغو این قانون بود؛ چرا که باعث ایجاد محدودیت در اعلام شکایت توسط کارفرما و یا نماینده آن می‌شود.

جلوگیری از فرار مالیاتی برخی اقشار بخش خدماتی توسط سازمان مالیاتی کشور، از دیگر دغدغه‌های تولیدکنندگان بخش صنعت بود تا بار مالیاتی تنها متوجه آن‌ها نباشد. اصناف معتقدند به‌دلیل ضرورت حفظ و توسعه اشتغال، می‌بایست نگاه سازمان امور مالیاتی در تمامی قسمت‌ها و واحدهای آن به‌خصوص هیئت حل اختلاف نسبت به تولید و تولیدکننده منصفانه‌تر، منعطف‌تر و در جهت حمایت از تولید کنندگان باشد.

شفافیت در نحوه اجرای قانون مالیات‌های مستقیم

یکی از مشکلات اتحادیه کسب و کارهای مجازی پیرامون مسئله مالیات، آشنا نبودن دقیق کارشناسان امور مالیاتی با نحوه درآمدزایی این صنف و هم‌چنین عدم توانایی این صنف برای توضیح دقیق درآمدزایی از طریق فضای مجازی عنوان شد. هم‌چنین ارتقاء کیفی کارشناسان مالیاتی به‌ویژه در هیئت‌های حل اختلاف از جمله پیشنهاد‌ها بود.

از پیشنهادهای مطرح شده جهت بهبود این وضعیت آن است که دولت اقدام به تعیین مراجع تخصصی اخذ مالیات به تناسب هر صنف و خصوصاً اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی نماید؛ چرا که پیش از اخذ کمیسیون(درآمد)، سوبسیدهایی(هزینه) ارائه می‌شود که با وجود بالا بودن مقادیر آن، نادیده گرفته می‌شود.

گفتنی است به گفته نمایندگان اصناف صنعتی کشور، حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنفی فاقد مجوز است که از این میزان و با وجود بیش از ۳۰۰هزار فروشنده مجازی، نهایتا هزار فروشنده دارای مجوز و تحت نظر اتحادیه کسب و کارهای مجازی عمل می‌کنند و طبق تحقیقات اتحادیه کسب و کارهای مجازی این اتفاق به دلیل ناآشنایی و ترس از مقوله مالیات است. هم‌چنین به طبع فعالیت غیرمجاز، فروش کالاهای تقلبی و قاچاق نیز قوت پیدا کرده است.

نماینده صنوف مرتبط با دام و طیور با اشاره به معافیت بخش کشاورزی از پرداخت مالیات عنوان کرد: یک دوگانگی درخصوص مالیات در صنف ما وجود دارد و آن عبارت است از آن‌که تجارت و بازرگانی میان اتحادیه‌های مرتبط با بخش کشاورزی معاف از مالیات است اما برای کسانی که عضو اتحادیه نبوده و در واقع انجمن هستند و در آن صنف مشغول فعالیتند، مشمول مالیات خواهد شد.

وی افزود: خلاء وجود اتحادیه در بسیاری از زمینه‌های تولید از جمله مواردی است که ما را مشمول جرائم مالیاتی می‌کند درصورتی‌که در واقع تخلفی رخ نداده و لازم است این مورد نیز در پیگیری‌ها لحاظ گردد.

یکی از نمایندگان اصناف با اشاره به ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم تصریح کرد: طبق قانون از سال ۹۴، ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم ملغی شده و دولت حداکثر سه سال فرصت داشت که آن‌ها را اصلاح کند اما با گذشت این سه سال هنوز نیز به قانون قبلی عمل شده و این تعلل باعث تداوم مشکلات شده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌گردد موضوع اعتبار مالیاتی شرکت‌ها در سامانه سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی و بررسی بیشتر قرار گیرد؛ چرا که در زمان خرید از شرکت‌ها، مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان اعتبار مالیاتی معتبر است ولی در زمان رسیدگی از اعتبار لازم برخوردار نیست.

 بحث علی الراس شدن مالیات برای تولیدکنندگان بة‌خاطر عدم ارائه فاکتورهای رسمی فروش توسط شرکت‌های توزیع کننده، یک مسئله مشترک میان اصناف پیرامون مسئله مالیات بود.

به گفته نمایندگان اصناف، برخی توزیع کنندگان با استنکاف از ارائه کد اقتصادی و امتناع از دریافت فاکتور رسمی، تولیدکنندگان را برای عدم صدور فاکتور رسمی تحت فشار قرار داده و از طریق تهدید به عدم خرید کالا از تولید کننده و انجام خرید از بخش قاچاق آن‌ها را مجبور به فروش کالا بدون صدور فاکتور رسمی می‌کنند؛ در نهایت مالیات بخش تولید در معرض على الرأس شدن دفاتر قرار می‌گیرد.

هم‌چنین به‌دلیل عدم برخورداری مودیان از دفاتر، اسناد و مدارک معتبر و نیز عدم استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و عدم راه‌اندازی سیستم‌های تشخیص هوشمند مالیات، عمده مالیات‌ها از طریق روش على الرأس شناسایی و رسیدگی می‌شود که این امر سبب افزایش مشکلات مالیاتی گردیده است.

یکی دیگر از مشکلات، تسری اعمال قوانین مالیاتی برای اعضاء هیات مدیره و یا مدیران عامل بدهکار یا شرکت‌های ورشکسته به شرکت‌های دیگری که این افراد عضو آن بوده ولی خوش حساب است. این سرایت هیچ‌گونه مشکل مالیاتی ندارند، بود. درخواست تولیدکنندگان آن بود تا این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و از انتقال این نوع مشکلات و بدهی‌ها خودداری گردد.

در ادامه اصناف تولیدکننده محصولات مرتبط با فرهنگ به برخی از مواد قانون مالیات های مستقیم اشاره کردند.

یکی از این افراد اظهار کرد: طبق برخی مواد قانون مالیات‌های مستقیم، مراکز انتشاراتی، مطبوعاتی و غیره به دلیل جنس تولیدات فرهنگی آن‌ها به‌صورت کامل و یا با تخفیف خوبی از پرداخت مالیات معاف هستند. یکی از جنبه‌های تولید در این صنف آن است که اسباب بازی را یک کالای فرهنگی نیز تلقی کنیم و به همین‌خاطر معتقدیم تولیدکنندگان اسباب بازی و سایر تولیدکنندگان محصولات فرهنگی نیز در این زمره حساب شوند؛ چرا که جذب سرمایه در این حوزه به دلائل ملاحظات فرهنگی سخت‌تر از سایر حوزه هاست.

تأسیس شورای تشکل‌های صنایع فرهنگی در سال‌های اخیر از جمله اقداماتی بوده است تا این دست از تولیدکنندگان متمایز از سایرین شود و تولید در این عرصه با دقت و تمرکز بیشتری انجام شود.

لزوم ارائه مشاوره مالیاتی برای کسب و کارهای نوپا نیز از جمله نیازهای تولیدکنندگان به شمار می‌رفت؛ چرا که بسیاری از واحدهای تولیدی که به تازگی شروع به فعالیت می‌کنند، به‌علت ناآشنایی با قوانین مالیات ممکن است در ابتدای راه دچار مشکلات جدی شوند و این امر به نوعی زمینه سازی برای پرداخت مالیات‌های ضروری خواهد بود.

شفافیت در هزینه‌کرد مالیات دریافتی از تولیدکنندگان از دیگر مطالبات تولیدکنندگان پیرامون مسئله مالیات بود. این شفافیت باعث می‌گردد تا فرار مالیاتی نیز کاهش یافته و فعالان غیرمجاز صنعتی و خدماتی ترغیب به فعالیت در چهارچوب قانون نمایند.

عدم شمول فعالیت‌های درآمدزای اتحادیه‌های تولیدکننده صنعتی به‌منظور توسعه تشکیلاتی آن‌ها از دیگر پیشنهادهای اصناف شرکت کننده درخصوص قانون مالیات بود.

نماینده یکی از اصناف در این‌باره تصریح کرد: تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنعتی ردیفی برای بودجه ندارند و به‌صورت خودگردان اداره شوند و در تمام دنیا در آمدهای تشکل‌ها از محل ارائه خدمات، صرف توسعه آن‌ها می‌شود. اکنون در کشور ما جز برخی خدمات همگی مشمول مالیات هستند که به این‌ترتیب حاشیه سود و امکان توسعه این نوع سازمان‌ها از بین می‌رود و لازم است فعالیت‌های درآمدزای تشکل‌ها جهت تأمین هزینه‌ها و توسعه آن‌ها، مشمول مالیات نباشد.

نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.