تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/06/26 - 14:04
کد خبر: 328481

ابهامات دانشجوی قلابی دانشگاه شهید بهشتی

روز گذشته انتشار خبر دستگیری دانشجوی قلابی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سوی نیروی انتظامی در حالی واکنش برخی مسئولان دانشگاه و همچنین وزارت بهداشت را در پی داشت که هنوز برخی ابهامات و سئولات اساسی و کلیدی این اتفاق از سوی دانشگاه پاسخ داده نشده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، نگاهی گذرا به آمار و ارقام ورودی‌های رشته‌های دانشگاهی طی چند سال اخیر نشان از یک توازن و رقابت نابرابر بین متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها داردبه نحوی که در این سالها، بر اساس آمارهای موجود بیش از دو برابر داوطلبان کنکور، رشته‌های علوم تجربی را به عنوان گروه آزمایشی مورد علاقه برای ورود به دانشگاه انتخاب می کنند، نکته قابل توجه این است که همین داوطلبان نیز سه رشته داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی را در اولویت انتخاب خود  قرار می دهند غافل از اینکه اهمیت و بهایی که امروزه به برخی رشته‌های دانشگاهی داده می شود تبعات و مشکلاتی را در عرصه‌های اجتماعی و آموزشی کشور ایجاد می کند.

ارزش تلقی کردن تحصیل در رشته‌های تجربی به ویژه سه رشته پرطرفدار در جامعه ما از یک سو و مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که این رشته‌ها با خود به همراه دارند، از سوی دیگر موجب شده است داوطلبان دست به هر اقدامی بزنند تا در این رشته‌ها تحصیل کنند.

 روز گذشته رییس کلانتری ولنجک از دستگیری دختری که بدون شرکت در کنکور و حتی ثبت نام در دانشگاه اقدام به حضور در کلاس های رشته دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی کرده بود، خبر داد که بر اساس آن دختری جوان  23 ساله بدون طی هرگونه مراحل ثبت نام و حتی شرکت در کنکور اقدام به حضور در کلاس‌های تئوری و عملی رشته دندانپزشکی این دانشگاه کرده بود.

بر اساس خبر، این فرد از یک سال قبل در کلاس‌های درس رشته دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی حاضر شده و به دیگر دانشجویان گفته بود که با پرداخت چندین میلیارد و بدون شرکت در کنکور در این دانشگاه ثبت نام کرده است این خبر باوجودی که جامعه دانشگاهی را در شوک بزرگی فرو برد اما سوال قابل تامل این است که در جامعه ما افراد به هر قیمتی می خواهند به رشته‌های تجربی به ویژه سه رشته پرطرفدار این گروه (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) ورود پیدا کنند.

در این رابطه دکتر کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به بازداشت یک دانشجوی قلابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ایسنا گفت: اینکه فردی کارت دانشجویی و مدارک دانشجویی نداشته باشد و بخواهد سر کلاس‌های آموزشی دانشگاهی حضور پیدا کند، کلاهبرداری چندان سختی نیست و این اتفاق در دانشگاه‌های بزرگ و پردیس‌های این دانشگاه‌ها گاهاً اتفاق می‌افتد؛ اما اینکه آن فرد بخواهد برای حضور در این کلاس‌ها مبلغی را پرداخت کند، قطعاً از لحاظ عقلی و روانی مشکلی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعاً ورود و خروج در دانشگاه‌های ما آنچنان دشوار نیست که فردی نتواند این کار را انجام بدهد، اگرچه در مواردی برای ورود به دانشگاه کارت دانشجویی کنترل می‌شود؛ اما ممکن است افرادی نیز با ترفندی در این مراکز رفت و آمد داشته باشند و وقتی هم بعد از مدتی چهره فرد برای نگهبانان و نیروهای حراست شناخته شود، دیگر مدارک آنها کنترل نمی‌شود. بنابراین ورود این فرد به دانشگاه موضوع عجیبی نبوده است؛ اما اینکه فردی ادعا کند که امتیاز حضور در کلاس‌های آموزشی دانشگاه را با پرداخت چندین میلیارد خریداری کرده است، امری شدنی نیست. چرا که حضور در کلاس‌های آموزشی برای فردی امتیاز محسوب نمی‌شود و اگر هم افرادی بابت این موضوع از آن فرد دانشجونما مبلغی را دریافت کرده باشند خود آنها نیز کلاهبردار بوده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: اگر به صورت رسمی تقلب و یا تخلفی در آزمونی شکل می‌گیرد و یا اینکه مدرکی برای فردی ولو جعلی صادر شود، این موارد امتیازی است که ممکن است در مقابل دریافت وجهی در دانشگاه اتفاق بیفتد؛ اما اینکه فردی بدون کارت دانشجویی و در کلاسی حضور داشته باشد و تکلیف او نیز به عنوان دانشجو یا فارغ التحصیل مشخص نباشد، به نظر می‌آید اگر بابت این حضورش مبلغی پرداخت کرده باشد، از طرف آن فرد یا مسئول دانشگاه کلاهبرداری اتفاق افتاده است.

جهانپور در خصوص مسئولیت دانشگاه‌ها در بروز چنین حوادثی نیز گفت: قطعا حراست دانشگاه‌ها برای بروز چنین مواردی باید پاسخگو باشند؛ چرا که رفت و آمد مستمر یک فرد بدون داشتن کارت دانشجویی در دانشگاهی مستلزم پاسخگویی وی به حراست و عبور از این مجموعه است. همچنین اگر فردی در برابر حضور در کلاس‌های دانشگاه مدارکی جعلی یا تقلبی داشته باشد، مسئولان آموزشی و دانشجویی باید پاسخگوی این کلاهبرداری و جعل مدارک دانشجو باشند.

به گفته وی، در مورد دانشجوی فوق باید بررسی شود که آیا فرد با ارائه مدارک جعلی و دریافت کارت دانشجویی سر کلاس‌های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرده است و یا اینکه بدون ارائه این مدارک این حضور را داشته است و اگر مدارکی ارائه نداده باشد، انتظامات و حراست دانشگاه باید پاسخگوی نحوه ورود و خروج این دانشجو باشند.

دکتر جهانپور در خصوص واکنش وزارت بهداشت در رسیدگی به این موضوع نیز گفت: وزارت بهداشت در چنین مواردی با پیگیری‌های حراستی و انضباطی به موضوع ورود پیدا می‌کند و اگر فرد متخلف کارمند باشد، به تخلفات اداری و اگر هیات علمی باشد، وی را  به هیات تخلفات اساتید معرفی می‌کند و اگر جنبه حقوقی، قضایی و کیفری هم داشته باشد، به دادگستری معرفی خواهند شد تا بررسی‌های بیشتر انجام بگیرد. بنابراین وزارت بهداشت در این موارد ورود پیدا کرده و اگر تخلف محرز شود، متناسب با آن تخلف برخوردهایی را انجام می‌دهد.

مشاور وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: هر اتفاقی که خلاف آئین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی و دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت اتفاق افتاده باشد، قطعا وزارت بهداشت ورود پیدا می‌کند و به عنوان ناظر موضوع را بررسی می‌کند؛ اما در مواردی که ماهیت فراتر از موضوع فعلی باشد، وزارت بهداشت افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کند، بنابراین شاهد هستیم که تمامی موارد تخلف و تقلب در امتحانات، جعل عنوان، جعل کارت و ... در مجموعه مرتب شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

همچنین دکتر امیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح جزییات حضور دانشجوی قلابی در دانشگاه پرداخت و به ایسنا گفت: این فرد دانشجونما که شناسایی شده و تحویل مقامات قضایی داده شده است، به طور غیر قانونی در محوطه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی حضور پیدا کرده و از کلاس‌های آموزشی استفاده می‌کرد. بنابراین هیچ ارتباط سیستماتیک و اداری با دانشگاه نداشته است.

وی در خصوص مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بروز چنین تخلفاتی نیز تاکید کرد:‌ به شکل مرسوم هر فردی بخواهد در محیط آموزشی حضور داشته باشد، باید هویت او برای آن دانشگاه محرز باشد. چرا که دانشگاه به عنوان محیط خاص و غیرعمومی مکانی برای حضور دانشجویان است. بنابراین این موضوع که مجموعه‌ آموزشی، دانشجویی و سایر مجموعه‌های دانشکده باید این دانشجو را شناسایی می‌کردند، صحیح است. چرا که این مجموعه باید مطلع باشد چه کسانی در دانشگاه باید حضور داشته باشند و چه کسانی نیز این امکان را ندارند.

دکتر ضیایی تاکید کرد: مسئولین دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی باید گزارش کاملی در خصوص موضوع فوق به دانشگاه ارائه بدهند و بگویند چگونه ممکن است فردی با عنوان دانشجو در محیط ‌های آموزشی شرکت می‌کرده، اما مسئولین متوجه این موضوع نشدند. این فرد دستگیر شده نیز از آذرماه سال گذشته به مدت ۸ ماه در این کلاس‌های آموزشی دانشکده حضور پیدا می‌کرده است؛ اما در مورد حضور مستمر یا غیر مستمر در این کلاس‌ها اطلاعی نداریم.

به گفته وی، اگر حضور فرد دانشجونما در کلاس‌های آموزشی ثبت شده باشد، مطمئنا این ثبت به صورت غیر سیستماتیک و غیر اداری بوده است و ما در لیست حضور و غیاب رسمی چیزی با عنوان این دانشجو مشاهده نکردیم و این فرد ارتباطی هم با سامانه‌های دانشگاه نداشته است. چرا که اگر ثبت سیستماتیک وجود داشت، مطمئنا در اولین آزمون دانشکده تخلف او محرز می‌شد.

دکتر ضیایی تاکید کرد:‌ به طور کلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار دریافت گزارش کامل از جزییات تخلف این فرد از سوی دانشکده دندانپزشکی شده است و یقینا دانشکده در این زمینه مسئول است و متناسب با تخلفاتی که صورت گرفته، برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ فرد مذکور به هیچ عنوان فرد عادی به شمار نمی‌رود و با برنامه‌ریزی و سیاست خاصی وارد دانشگاه شده و این که دنبال چه هدفی بوده است، باید در مراجع قضایی روشن شود. این که ادعا می‌کند مبلغی را به دانشگاه پرداخت کرده است، این موضوع نیز باید بررسی شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: فرد دستگیر شده هویت دانشجویی نداشته که بخواهد مبلغی به شکل شهریه به دانشگاه پرداخت کند و ما هیچ اسناد مالی در این زمینه از  دانشجو دریافت نکردیم؛ اما این که اگر فرد یا افرادی به دور از مواضع قانونی و اداری مبلغی را از وی دریافت کرده باشند، در حال بررسی است. ضمن اینکه فرد مذکور کارت دانشجویی نیز از این دانشگاه دریافت نکرده است.

در نهایت دکتر محسن دالبند، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه اظهار کرد: فردی کلاهبردار چندی قبل با سوء استفاده از فضای ورودی مخصوص بیماران وارد دانشکده دندانپزشکی شده و ضمن حضور در برخی فضاهای آموزشی، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کرده و خود را به عنوان دانشجوی نخبه این دانشگاه معرفی کرده است.

دکتر دالبند توضیح داد: این فرد با برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی اقدام به تبلیغات شخصی خود در رابطه با مشاوره‌های کنکور و برنامه‌ریزی آموزشی کرده است.

وی درباره هرگونه ارتباط آموزشی این فرد با دانشکده، اعلام کرد: نامبرده فاقد هرگونه سابقه در سامانه‌های یکپارچه آموزشی و بایگانی پرونده‌های آموزشی دانشگاه است و هیچگونه رابطه‌ای اعم از آموزشی و مشابه آن با دانشکده دندانپزشکی ندارد.

دکتر دالبند موضوع فروش صندلی و اخذ شهریه برای پذیرش این دانشجو را شدیدا تکذیب کرد و افزود: پذیرش دانشجو در این دانشکده از طریق سازمان سنجش و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی تصریح کرد: به محض اطلاع از تخلف و سوء استفاده صورت گرفته، فرد کلاهبردار تحویل مراجع انتظامی و قضایی شد و دانشکده اقدام به طرح شکایت کرده و تا رسیدگی نهایی به این پرونده پیگیری قضایی را ادامه خواهد داد.

اگر چه انتشار خبر دستگیری دانشجوی قلابی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سوی ایسنا، واکنش‌های مختلفی از سوی برخی مسئولان این دانشگاه و همچنین وزارت بهداشت در پی داشت اما هنوز برخی سؤالات اساسی و کلیدی در این خصوص از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بی پاسخ مانده  و لازم است مسئولان به طور دقیق ضمن توضیح جزئیات این تخلف، شفاف سازی کنند که چگونه در دانشگاهی که ورود و خروج در آن بدون عبور از فیلتر حراست و نگهبانان امکان پذیر نیست، فردی با هویت جعلی "دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی" حدودا یکسال بدون هیچ مانعی می تواند در دانشگاه تردد داشته باشد؟ چگونه فرد دستگیر شده می تواند بدون هیچ مانعی در کلاس‌های آموزشی دانشگاه حاضر شود؟ و با توجه به اینکه بر اساس اعلام مسئولان اسم و هویت آن دانشجو در لیست حضور و غیاب دانشجویان ثبت نشده بوده، چگونه فردی با هویت قلابی دانشجو ( بدون کارت دانشجویی) دو ترم در آزمون‌های آموزشی دانشگاه شرکت می‌کند و مسئولان متوجه این تخلف نمی شوند؟ چگونه فردی در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما خود را به عنوان نخبه و دانشجوی رتبه برتر رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی معرفی و شروع به تبلیغ برخی موسسات آموزشی کرده در این زمینه نیز دانشگاه پیگیر نمی شود؟

اینها بخشی از سؤالات و ابهاماتی است که لازم است دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علاوه بر روشنگری دقیق در خصوص این ابهامات به ادعای مطرح شده از سوی این فرد مبنی بر پرداخت چندین میلیارد تومان پول به دانشگاه به منظور خرید امتیاز تحصیلی رشته دندانپزشکی به طور دقیق شفاف‌سازی کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top