تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/27 - 09:29
کد خبر: 328591

نبود زیرساخت‌های لازم در ورزشگاه‌ها همچنان تلفات می گیرد؛

پسر قرمز قربانی ورزشگاه‌های نا امن

پسر قرمز قربانی ورزشگاه‌های نا امن

اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح است: این حجم از بی نظمی، بی برنامگی و خطرات در ورزشگاه های کشور که حتی باعث مرگ و میر تماشاگران مرد می شود چگونه قرار است پذیرای زنان و دختران در ورزشگاه باشد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شور و حرارت تماشای مسابقه فوتبال تیم موردعلاقه، از جالب ترین و پرطرفدارترین تفریحات ورزش دوستان است، حضور در جو پر هیجان ورزشگاه ها اما نیازمند ایجاد زیرساخت هایی جهت امنیت و آرامش تماشاگران است.

این شادی و هیجان وصف نشدنی گاهی اوقات به تلخی و غمی همیشگی بدیل می شود، غم از دست دادن دوستان،خانواده و عزیزان!

آخرین مورد از این اتفاقات تلخ در ورزشگاه های ایران مربوط به دیدار دو تیم پرسپولیس و صنعت نفت آبادان بود؛ عماد صفی یاری کودک 6 ساله که از ورزشگاه و تماشای بازی تیم محبوبش برمی گشت حوالی ساعت 9 شب در تماس صورتش با میله داربست که به دکل برق متصل بود دچار برق گرفتگی شدید شد و جلوی دیدگان پدرش درگذشت.

سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در تشریح این خبر اظهار کرد:«پس از وقوع حادثه در ورزشگاه آزادی (فوت پسر 6 ساله) با حضور ماموران کلانتری ۱۴۱ شهرک گلستان و تیم تشخیص هویت، تحقیقات اولیه تحت نظارت مقام محترم قضایی آغاز گردید.

وی افزود: با دستور قضایی پیشمانکار نصب داربست پس از این حادثه دستگیر شد که در کلانتری بازداشت است.

عدم نکات رعایت امنی، سهل انگاری و عدم رعایت زیر ساخت های عمرانی عامل بسیاری از اتفاقات دلخراش در ورزشگاه های فوتبالی است.درگذشت عماد 6 ساله مطمئنا اولین و آخرین اتفاق تلخ ورزشگاه های ما نخواهد بود، اتفاقات دلخراشی که سابقا رخ داده و کام مردم  را تلخ کرده است.

18سال پیش در یکی از تلخ ترین اتفاقات فوتبال ایران ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۰ مسابقه دو تیم شموشک و پرسپولیس در استادیوم متقی ساری با ریزش قسمتی از سقف ایرانیتی ورزشگاه و کشته و مجروح شدند چندین تن از تماشاگران ناتمام ماند. بازی دو تیم در جام حذفی به خاطر تعمیرات ورزشگاه شهدای نوشهر به ساری منتقل شد تا ورزشگاه کوچک شهید متقی که گنجایش کمتر از پنج هزار تماشاگر را داشت میزبان بیش از ده هزار علاقه‌مند به فوتبال، خصوصا پرسپولیسی‌های مازندران شود. این اتفاق باعث شده بود تا بسیاری از تماشاگران روی سقف و حتی نورافکن ورزشگاه بنشیننداتفاق تلخی که 2 کشته و ده ها زخمی به جای گذشت.

اوایل مرداد 1395 خبری دیگر از ریزش سکوهای یک ورزشگاه این بار در سیرجان رسانه ای شد، ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان که میزبان بازی‌های تیم تازه لیگ برتری شده گل گهر بود، در راستای آماده سازی برای مسابقات لیگ نوزدهم مشغول بازسازی بود، ناگهان فرو می ریزد که خوشبختانه این حادثه تلفاتی در پی نداشت.

ناصر گل محمدی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سیرجان خطای انسانی را عامل این حادثه عنوان کرده بود.

بر همین اساس در ابتدای امسال سازمان لیگ با توجه به اتفاقات تلخ در برگزاری مسابقات فوتبال اطلاعیه ای در خصوص برگزاری مسابقات باشگاهی در فصل آینده صادر کرد، اطلاعیه ای که طبق آن مصوبات و الزاماتی جهت رعایت دقیق آن در ورزشگاهها اعلام شد، تا بصورت کاملاً جدی و پیگیرانه توسط باشگاهها ، اجرایی و عملیاتی گردد،  در این اطلاعیه آمده بود: بدیهی است سازمان لیگ بصورت کاملاً مصمم ، در نظر دارد امور مذکور را قاطعانه نظارت، کنترل و پیگیری نماید و در صورت عدم تحقق موارد یاد شده ، مسابقات تیم میزبان تا رفع مشکلات مذکور به نزدیکترین ورزشگاه استاندارد شهرستان همجوار و دارای امکانات تائید شده توسط سازمان لیگ منتقل خواهد شد و سازمان لیگ هیچ استثنایی نیز در این خصوص قائل نمی باشد.

شاید باور همه بر این بود که مخاطب این اطلاعیه تیم های شهرستانی اشند اما با اتفاق تلخ ورزشگاه آزادی تهران و درگذشت عماد 6 ساله، معلوم شد حتی بهترین و بزرگ ترین ورزشگا یر نیاز دچار معضلات و مشکلات فراوانی است.

در اطلاعیه سازمان لیگ در خصوص برگزاری مسابقات باشگاهی سه فاکتور مهم جهت ارائه میزبانی عنوان شد که به شرح زیر است:

۱- پیوست امنیتی ، ابلاغی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ناظر به مقررات و آئین نامه های فیفا و کنفدراسیون آسیا ، توسط باشگاهها بطور الزامی رعایت و اجرایی شود.

۲- فرآیند بلیط فروشی توسط باشگاه ها و با کنترل و نظارت سازمان لیگ بطور صددرصد مکانیزه و الکترونیکی و اینترنتی با احراز هویت کد ملی برای تماشاگران و هواداران فوتبال و جانمائی با درج شماره صندلی (ناظر به مصوبه شورای امنیت کشور) برابر آئین نامه ابلاغی سازمان لیگ ، انجام شود.

۳- مشکلات زیر ساختی در حوزه ایمنی و امنیتی ورزشگاه و خدمات عمومی و رفتارهای هواداران برابر آئین نامه و مقررات موجود، از قبیل نصب صندلی و شماره گذاری ، بلوک بندی استادیوم ، ایمن سازی راهروها، ورود و خروج در شرایط عادی و اضطراری ، نصب دوربین های مدار بسته، ایجاد اتاق نظارت و کنترل، سیستم اطفاء حریق ، پیش بینی تخلیه اضطراری ، محوطه سازی پارکینگ ها ، ایجاد ویاتقویت امکانات رفاهی تا قبل از برگزاری مسابقات فصل پیش رو ، گیت گذاری مبادی ورودی استادیوم ها برابر (بند ۲ مصوبه شورای امنیت کشور) و آئین نامه های ابلاغی سازمان لیگ رفع نقص گردد.

با نگاهی گذرا به 3 مورد بالا می توان تشخیص داد که هیچ کدام از موارد عنوان شده در ورزشگاه های ایران به طور کام رعایت نمی شوند و این زنگ خطریست برای تماشاگران فوتبالی که هر لحظه امکان دارشد در این آتش بی تدبیری بسوزند.

محمد آخوندی عضو اسبق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت و گو با ایرنا گفت: «اما می بیینیم مدتی است وقت ورزش، رسانه ها و دیگر ارگان ها را به حضور خانواده ها در ورزشگاه ها اختصاص داده ایم. در حالی که همه افرادی که موافق و یا مخالف حضور خانواده ها در ورزشگاه ها هستند، به این سوال جواب دهند که آیا وضعیت ورزشگاه آزادی و غدیر اهواز را در همین ابتدای لیگ هجدهم دیدند؟ آیا وضعیت بچه هایی را که تحت حمایت پلیس از ورزشگاه خارج شدند مشاهده کردند؟ آیا به نظر آنها زیر ساخت ها برای حضور خانواده ها مهیا است؟ این در حالی است که حتی امکاناتی مانند دوربین های امنیتی، بازرسی الکترونیک تماشاگران و... برای مردها هم فراهم نیست.

آخوندی ادامه داد: تماشاگر فوتبال ایران وقتی از خانه به سمت ورزشگاه می رود، 10 دلیل برای ایجاد خشونت در ورزشگاه دارد. استرس به موقع رسیدن، دغدغه جای خالی برای پارکینگ، مبهم بودن بهره مندی از صندلی به رغم داشتن بلیت، نگرانی از برخورد نیروی انتظامی و.. ازجمله دغدغه های یک تماشاگر است. همچنین او ممکن است ساعت ها زیر آفتاب یا باران برای گرفتن بلیت معطل شود که از همه این مشکلات عبور کنیم تازه در محیط ورزشگاه باید با نبود آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی مطلوب، نبود بوفه برای تغذیه دست و پنجه نرم کند. از طرفی اگر صندلی خود را ترک کند پس از بازگشت، صندلی اشغال می شود که همه این مسائل سبب می شود تماشگر در زمان برگزاری مسابقه این فشارها را با خشونت تخلیه کند.»

اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح است: این حجم از بی نظمی، بی برنامگی و خطرات در ورزشگاه های کشور که حتی باعث مرگ و میر تماشاگران مرد می شود چگونه قرار است پذیرای زنان و دختران در ورزشگاه باشد؟

به این مشکلات زیر ساختی دعواها و اتفاقات تلخ دیگری از جمله فحاشی ها و درگیری میان تماشاگران دو تیم را اضافه کنید، مشکلاتی که که در قاط مختلف کشور وجود داشته و دارد.

تصاویر زیر نمونه کوچکی از دعواهای شدید و خونین تماشاگران در وزشگاه هاست، باید از مدعیان تکمیل زیر ساخت ها جهت ورود بانوان به ورزشگاه پرسید، دقیقا منظور شما از زیرساخ های عمرانی و فرهنگی در ورزشگاه ها چست و تا چه حد با استانداردهای روز جهانی آشنا هستید؟

کسانی که دروغ دختر آبی را با فشار رسانه ای جهت سرعت بخشیدن حضور زنان در ورزشگاه ساختند، امروز باید پاسخگوی درگذشت پسر قرمز باشند.

* گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1398/06/27 - 20:35

تا وقتی حاضر نیستید قاطعانه از شریعت اسلامی دفاع کنید و نظر صریح مراجع تقلید را در مورد حرمت تماشای مستقیم بدن مرد به گوش مردم برساید. آش همین است و کاسه همین. چرا زنان را به تماشای مسابقات زنان تشویق نمی کنید؟ آیا نمی دانید همانطور که زنان دوست دارند مسابقات مردان را تماشا نند مردها خیلی بیشتر دوست دارند مسابقات زنان را تما شا کنند؟
1398/06/27 - 20:35

آیا از مچ تا بازوی دست و از زانو تا مچ پای مرد، جزء بدن حساب می شود و‏‎ ‎‏نگاه کردن به آن حرام است؟‏ امام خمینی: بسمه تعالی، نظر به بازو یا ساق پای مرد نامحرم بر زن حرام است. ‏(کتاب استفتائات امام خمینی (س). سوال9885). . آيا همان گونه كه نگاه مرد به زن حرام است، نگاه زن به مرد نيز حرام است؟ همه مراجع (به جز بهجت و سيستانى): آرى، نگاه زن به بدن مرد نامحرم [به جز سر، گردن و دست ها و جاهايى كه معمولا آن را نمى پوشانند ]حرام است؛ هر چند بدون قصد لذت باشد. آيات عظام بهجت و سيستانى: نگاه زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذت حرام است و بنابر احتياط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام هم نيز [به جز قسمتى از بدن كه معمولا آن را نمى پوشانند مانند سر و دست ها ]جايز نيست.
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top