تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/27 - 11:54
کد خبر: 328610

تاملی درباره حذف نام شهید از کوچه‌ها و خیابان‌ها +عکس

تاملی درباره حذف نام شهید از کوچه‌ها و خیابان‌ها +عکس

پیروز حناچی شهردار تهران در ابتدای امر، منکر قصور سهوی و یا عمدی شهرداری در این‌باره شده و گفته بود: شهروندان موارد مغایرتی در این رابطه می‌بینند گزارش کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه گذشته بود که حذف نام شهید از برخی تابلوهای محلات منطقه یک تهران، خبرساز شد.

ماجرا از این قرار بود که شهرداری منطقه یک در روند نوسازی تابلوها، اقدام به حذف واژه شهید کرده بود. البته پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، روابط عمومی شهرداری منطقه اعلام کرد که حذف واژه شهید از کوچه‌ها و معابر این منطقه، بخاطر بی‌دقتی در امر تولید تابلوهای جدید بوده است.

با حساس شدن مردم به این موضوع و پیگیری‌های مردمی، رفته رفته مشخص شد که حذف کلمه شهید از تابلوها، محدود به منطقه یک تهران نمی‌شود. بلکه این عمل ناپسند و عجیب در دیگر مناطق تهران نیز رخ داده است؛ منطقه هفت، منطقه 15، و منطقه 16 از جمله این مناطق بودند.

جدای از کوچه‌ها و معابر، کلمه شهید، از ایستگا‌ه‌های اتوبوس نیز حذف شده بود.

توضیحات شهردار
پیروز حناچی شهردار تهران در ابتدای امر، منکر قصور سهوی و یا عمدی شهرداری در این‌باره شده و گفته بود: شهروندان موارد مغایرتی در این رابطه می‌بینند گزارش کنند.

از همین‌رو بود که مردم با تهیه عکس‌ و کلیپ، موارد متعددی از حذف نام شهدا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در ادامه و با جدی‌تر شدن شهروندان در امر پیگیری چرایی این اقدام عجیب شهرداری، حناچی در مصاحبه‌ای خبر را تایید کرده و گفته بود: «تابلو‌های کهنه را بهسازی کردیم. دو نوع تابلو داریم؛ یکی تابلوی دیواری و دیگری تابلوی مسیریاب خیابان‌ها. چون راننده‌ها باید در چند ثانیه تابلو‌های مسیریاب خیابانی را رصد و شناسایی کنند، با اختصار نوشته شده است.»

همانطور که نقل شد، توضیح حناچی در توجیه این عمل شهرداری این است که چون راننده‌ها باید در چند ثانیه تابلوهای مسیریاب خیابانی را رصد کنند، برای مختصر کردن نوشته‌های تابلوها کلمه شهید حذف شده است!

اما این درحالی است که نام سلبریتی‌هایی همچون محمدرضا شجریان، جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی که از قضا بر تابلوهای مسیریاب هم حک شده‌اند، نه تنها مختصر نوشته نشده است که حتی واژه استاد نیز در پسوندشان به چشم می‌خورد.

در همین رابطه یکی از کاربران توییتر در توییتی نوشته بود: « حناچی گفته برای تسهیل در خواندن رانندگان اختصار نوشته میشه چطور میشه که کلمه شهید سنگینی میکنه ولی کلمه استاد برای سلبریتی‌ها سنگینی نمیکنه؟ این خیابان‌ها رو هم بکنید خیابان محمدرضا یا خیابان عزت‌الله ، خیابان جمشید که راننده‌ها راحت بخونن.»

گویا یک سلبریتی مثل شجریان که دفاع از فتنه‌گران سال 88 را هم در کارنامه خود دارد، نسبت به شهدای دفاع مقدس و نخبگان شهیدی مثل شهید دکتر آیت نزد شهرداری تهران از ارج و قرب بالاتری برخوردار بوده است که نام شجریان به‌طور تمام و کمال و با پسوند استاد بر روی تابلو قرار می‌گیرد و پسوند شهید از تابلوی مزین به نام شهید آیت برای اختصار حذف می‌شود.

ناگفته نماند که اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که توجیهات شهرداری درخصوص حذف عنوان شهید از تابلوهای شهری قانع کننده نبوده است.

فقط تهران نیست
با گزارشات مردمی از سایر نقاط کشور، مشخص شده است که حذف نام شهید از کوچه‌ها و خیابان‌ها، به جز تهران دامن دیگر شهرهای کشور را نیز گرفته است.

با این حساب باید به مردم حق داد که فکر کنند حذف نام شهید از تابلوها فقط یک اشتباه نبوده و دست‌هایی پشت پرده هستند که سعی دارند با حذف «شهید» از کوچه‌ها، یاد شهدا را از اذهان مردم پاک کنند.

گرچه جوان‌ها در اقدامی خودجوش واژه شهید را به تابلوها برگرداندند و شهرداری تحت فشار افکار مردمی مجبور به اصلاح تابلوها شده است. اما انتظاری که از دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت کشور می‌رود این است که موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و با کسانی که به خود جرئت داده‌اند دست به چنین شیطنتی بزنند، برخورد کند.

* منبع: رجانیوز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top