تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/27 - 13:24
کد خبر: 328627

کلاهبرداری به بهانه خرید صندلی دانشگاه‌های پزشکی

پس از اعلام نتایج کنکور ۹۸ شاهد تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای خرید صندلی به ویژه در رشته پزشکی هستیم، تبلیغاتی که نشان می دهد لازم است مسئولان امر به جدیت به این موضوع وارد شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر، پس از این که در ۲۳ شهریورماه ۹۸ نتایج کنکور سراسری ۹۸ اعلام شد، تبلیغات گسترده ای در فضای مجازی منتشر شد که می توان با قیمت های ۴۰۰ میلیون تومانی و ۵۰۰ میلیون تومانی صندلی پزشکی را در دانشگاه های مشهور کشور خرید.

نمونه های این تبلیغات در فضای مجازی با طرح این ادعا که ثبت نام در دانشگاه انجام می شود و قرارداد در محضر انجام خواهد شد و در نهایت دانشجو در کلاس درس بدون دغدغه به تحصیل می پردازد با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دریافت است.

این ادعاها پای دانشگاه های علوم پزشکی مشهور کشور از جمله شیراز و شهید بهشتی را نیز به میان کشیده و مدعی شده اند که می توان با پرداخت مبالغ کلان در رشته های پزشکی این دانشگاهها تحصیل کرد.

این در حالی است که طبق قانون، سازمان سنجش آموزش کشور متولی اعلام اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری هر سال به دانشگاه ها است و دانشگاه ها نیز با سیستم سنجش به طور کامل متصل هستند و اگر نامی در میان پذیرفته شدگان نباشد امکان ثبت نام داوطلب در دانشگاه وجود ندارد. ضمن اینکه دانشگاه هیچ فردی را بدون تایید سازمان سنجش نمی تواند ثبت نام کند.

این موضوع در مورد رشته های بدون آزمون هم صادق است و هر فردی که در سیستم سنجش ثبت نام کرده حتی با معدل دیپلم و در رشته های با آزمون پس از تایید سازمان سنجش به عنوان پذیرفته شده در رشته های بدون آزمون به دانشگاه معرفی می شود.

برای بررسی صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در تبلیغات خرید صندلی دانشگاه در رشته پزشکی با شماره هایی که برای تماس داده شده بود تماس گرفته شد اما هیچ کدام از شماره ها در شبکه برقرار نبودند و امکان دسترسی به آنها وجود نداشت.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص خرید صندلی در دانشگاه ها گفت: تاکنون هیچ موضوعی، نامه ای، یادداشتی و مسئله ای در این زمینه مطرح نشده و به کمیسیون آموزش مجلس عنوان نشده است.

با این وجود بسیاری از خانواده هایی که علاقمند هستند فرزندانشان در رشته پزشکی تحصیل کنند به صرافت افتاده اند که این موضوع شاید راهی برای تحصیل فرزندشان باشد. راهی که جز سراب در پیش روی آنها نیست و چه بسا که مسیر خطرناکی برای کلاهبرداری از آنها باشد. مسیری که با قدم گذاشتن در آن هم رویای پزشک شدن فرزندشان را از آنها می گیرد و هم سرمایه هنگفتی که برای این منظور هزینه کرده اند.

از سوی دیگر واضح و مشخص است که برای حل این موضوع و از بین بردن زمزمه های خرید صندلی های دانشگاه در ابتدای هر سال تحصیلی باید اقدام جدی انجام داد. نهادهای مختلف از سازمان سنجش، وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاههای زیر مجموعه باید مسئولیت این موضوع را به گردن بگیرند. این نهادها باید هر چه زودتر برای احقاق حق داوطلبانی که برای ورود به دانشگاه تلاش کرده و توانسته اند با رتبه های بالا وارد دانشگاه شوند و همچنین زدودن شایبه رانت و مدرک فروشی از چهره آموزش عالی و دانشگاه برنامه ریزی و اقدام کنند.

به گزارش مهر، در سال ۹۸ در کنکور سراسری سال ۹۸ از مجموع یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلبی که در آزمون سراسری ثبت نام کردند تعداد ۶۳۷ هزار و ۴۷۵ داوطلب علوم تجربی بودند که از این تعداد ۵۴۲ هزار و ۸۴ نفر در جلسه حاضر بودند و  در نهایت ۶۴ هزار و ۸۷۰ نفر قبول شدند و با توجه ظرفیت پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که حدود ۸ هزار و ۳۸، حدود همین تعداد در رشته های پر متقاضی قبول شده اند.

بر اساس آمار رتبه پذیرش در سهمیه آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از یک تا ۷۵، رتبه پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۴۸ تا ۲۱۱ و رتبه پذیرش دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۲۵ تا ۲۶۹ است به این ترتیب برای پذیرش در این دانشگاه ها رتبه ای کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ لازم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شب نوزدهم ماه رمضان شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص/ تغییر و تحول تدریجی نیست
گزارش تصویری| دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با رهبر معظم انقلاب
رهبر انقلاب: کودک‌کشی رژیم صهیونیستی نشان میدهد که این رژیم قادر به مقابله با نیروهای مقاومت نیست
کاهش برنامه‌های «خانواده و زنان» در کنداکتور صداوسیما
ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است
زنان بیش از مردان از ورزش کردن سود می برند
چگونه می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
جناب سفیر کاش با پروتکل‌‌های دیپلماتیک آشنا بودید
خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است
پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری
زن افغان و نوروز/ نوروز به‌مثابه‌ «اتاقی از آن خود»
راهی جز اصلاحات نداریم!
بی‌بی‌سی: یتیم شدن ۲۰ هزار کودک فلسطینی با حملات اسرائیل +فیلم
زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند
اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد
کاهش احتمال کمردرد زنان با مصرف بیشتر آنتی اکسیدان
آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس
نهیب بانوی فلسطینی به کشورهای اسلامی و عربی +فیلم
کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید
تهدید گزارشگر سازمان ملل توسط اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top