تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/27 - 17:25
کد خبر: 328659

انواع دستگاه‌ها و تکنولوژی چاپ افست

دوباره مثال چاپ جعبه را به خاطر بیاورید. در این روش، قطعات طویل مقوا از لای استوانه‌های دستگاه افست عبور داده می‌شود و پس از چاپ شدن طرح و خشک شدن آن، کار برش انجام می‌گیرد. روزنامه‌های ملی و محلی، مجله‌ها و کتاب‌های تیراژ بالا همه با این دستگاه‌ها آماده می‌شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به لطف کوشش تاریخی آدمی در جهت ارتقای کیفیت صنعت چاپ، امروزه برای آوردن یک طرح روی کاغذ، راه‌های مختلفی وجود دارد. اما در میان خیل عظیم آن‌ها، این دو چاپ دیجیتال و افست هستند که برصدر تکنیک‌ها تکیه زده‌اند. روش دیجیتال، همین چاپی است که توسط پرینترهای مدرن انجام می‌گیرد و تکنیک افست راهی است که چاپ جعبه، کتاب، پوسترهای تیراژ بالا و غیره را ممکن می‌سازد. در این نوشته، از چاپ افست خواهیم گفت و سعی می‌کنیم همه آنچه پیش از سفارش چاپ‌های تیراژ بالا نیاز است را زیر ذره بین قرار دهیم، با ما همراه باشید.

انواع دستگاه‌ها و تکنولوژی چاپ افست

مقدمه؛ آشنایی ابتدایی با چاپ افست
فرض کنید برای محصول تولیدی شرکت خود، قرار است سفارش چاپ جعبه دهید و بنا دارید پایین‌ترین تعرفه چاپ را توامان با بالاترین کیفیت ممکن اختیار کنید. اگر این با یک موسفیدکرده‌ی صنعت چاپ خلوت کنید، پیشنهاد اول، دوم و سوم او افست خواهد. دلیل این امر در بندهای زیر آمده:

  • چاپ افست در تیراژ بالا صرفه اقتصادی دارد؛
  • کیفیت چاپ افست قابل مقایسه با هیچ روش دیگری نیست؛
  • از نظر سرعت تحویل چاپ، افست شبیه خط تولید یک کارخانه استاندارد، چابک است؛
  • و در آخر اینکه، دستگاه‌های چاپ افست، توان بالایی در چاپ روی جنس‌های مختلف دارند (از کارتن گرفته تا برگه گلاسه).

آشنایی با تکنولوژی چاپ افست
پس از بیان مسائل مقدماتی بالا، نوبت به شناخت دقیق و علمی تکنولوژی چاپ افست (Offset Printing) می‌رسد. این شیوه که با عنوان لیتوگرافی (lithography printing) نیز شناخته می‌شود، از طریق صفحات فلزی چرخان (استوانه‌ای شکل) طرح را روی سطح مورد نظر قرار می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، پس از آماده شدن طرح، نقشی از آن روی صفحاتی به نام ink قرار می‌گیرد، سپس کاغذ، کارتن یا هر جنس دیگری که مد نظر باشد به حرکت می افتد و از بین استوانه‌های طرح زده که در چهار رنگ آماده شده‌اند عبور می‌کند. نتیجه نهایی، یک کار دقیق، باکفیت و زیبا است. از آنجا که این شیوه چاپ نیاز به آماده‌سازی دارد، استفاده از آن در تیراژهای بالا صرفه اقتصادی خواهد داشت. به طور مشخص، همان طور که گفته شد، در چاپ جعبه، پوستر، کتاب، مجله، روزنامه و محصولاتی از این دست، نه تنها تعرفه چاپ افست بهینه است، بلکه بهترین کیفیت نیز ارائه می‌شود.

انواع دستگاه‌های چاپ افست
چاپ افست به سه صورت عمده انجام می‌شود. اولی با تکیه به دستگاه‌های Web offset، دومی به لطف ماشین‌های sheet-fed offset  و سومی با Quick set offset machines. ما در این قسمت به طور خلاصه هر سه روش را معرفی می‌کنیم تا شما متناسب با سفارش چاپ خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

روش اول؛ Web offset  
دوباره مثال چاپ جعبه را به خاطر بیاورید. در این روش، قطعات طویل مقوا از لای استوانه‌های دستگاه افست عبور داده می‌شود و پس از چاپ شدن طرح و خشک شدن آن، کار برش انجام می‌گیرد. روزنامه‌های ملی و محلی، مجله‌ها و کتاب‌های تیراژ بالا همه با این دستگاه‌ها آماده می‌شوند.

روش دوم؛ sheet-fed offset 
برخلاف روش بالا، در این ماشین، باید قطعات تحت چاپ از پیش برش خورده باشند. یعنی در همین مثال چاپ جعبه ما، اپراتورها پیش از آغاز کار چاپ، مقوا را در ابعاد مد نظر برش می‌زنند و سپس به میان استوانه‌های چاپ می‌فرستند. ناگفته پیداست، sheet-fed offset در تیراژهای بالا صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت و در تعدادهای هزارتایی مورد استفاده قرار می‌گیرد (عمدتا چاپ روی چوب، فلز و پلاستیک با این ماشین‌ها انجام می‌شود).    

روش سوم؛ Quick set offset
زمانی که چاپ مد نظر کیفیت فوق‌العاده بالایی طلب کند، این روش چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گرد. تفاوت ماشین‌های این دسته آماده‌سازی سریع اما روند چاپ با حوصله است. به بیان دقیق، جزئیات قرارگرفته روی Ink با کیفیت بیشتری نقش شده‌اند و روند خشک شدن چاپ، طولانی‌تر است. ژورنال‌های پزشکی، اطلس‌ها و چاپ‌هایی از این دست، با ماشین‌های Quick set offset خلق می‌شوند.       

چگونه بهترین خدمات چاپ افست را دریافت کنیم؟
ما در سطرهای بالا سعی کردیم تا حد امکان ساده، روان و در عین حال تخصصی، چاپ افست را معرفی کنیم. برای اینکار از مثال چاپ کارتن، پوستر، کتاب و غیره بهره گرفتیم و مشخص شد برتری اصلی این روش، کیفیت بالا و تعرفه چاپ اقتصادی در تیراژهای بالا است. اما حقیقت امر این است که برای دریافت بهترین خدمات چاپ افست، نیاز به دریافت مشورت با کارکشته‌های حوزه چاپ و افراد متخصص است. پیشنهاد ما این است، پیش از ثبت هرگونه سفارش، حتما با یک الی دو متخصص مشورت کنید تا مشکلی در طول چاپ گریبان شما را نگیرد. به خاطر داشته باشید، مجتمع چاپ روتا آمادگی میزبانی از صدای گرم شما را داریم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top