تاریخ انتشار: شنبه 1398/06/30 - 12:49
کد خبر: 328949

از ایجاد مراکز هوشمند مشاوره تا بیمه درمان معتادان

معاون سابق پیشگیری، فرهنگی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش ماه گذشته اقداماتی در جهت پیشگیری از اعتیاد شکل گرفته است و 30 هزار نفر از معتادان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ؛ سعید منتظرالمهدی، معاون سابق پیشگیری، فرهنگی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در گفت وگو با  فارس، درباره اعم اقدامات صورت گرفته در شش ماهه اول سال 98 در این معاونت اظهار داشت: در این مدت بیمه معتادان و عملیاتی شدن بیمه درمان معتادان برای 30 هزار نفر و همچنین بیمه عمومی برای همه معتادان و خانواده آنها مورد پیگیری و اصول نتیجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه جلسات ایده‌پردازی و احصاء ایده‌های برتر در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: اشتغالزایی معتادان پس از درمان و صیانت از آنان و خانواده‌هایشان یکی از حلقه‌های اصلی در موضوع ترک اعتیاد است که این اقدام نیز مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اجرای نشست‌های تخصصی با گروه‌های مرجع با موضوع بررسی تبعات واگذاری متادون به داروخانه‌ها و پیشگیری از دیگر مشکلات، پرداخته شد.

سردار منتظرالمهدی بیان داشت: در پنج استان کشور آئین‌نامه درمان معتادان بی‌بضاعت به صورت پایلوت اجرایی شد و ساماندهی معتادان خیابانی و غربالگری جامعه آسیب‌دیدگان اجتماعی در سند سیاستی مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در شش ماهه سال 98 مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت، درمان به کمک تئاتر، ایجاد چالش در فضای مجازی و امکان بهره‌برداری از آن، اجرای تلنگردرمانی، بررسی ابزار آموزشگاه مجازی مولتی‌ویتامین و امکان بهره‌برداری از آن و همین‌طور اجرای یاریگران زندگی و نحوه بهره‌برداری از این طرح  بوده است.

وی اظهارکرد: کلیات طرح SATAD تدوین شد و در این طرح شاخه‌های مختلف پدیده اعتیاد به مواد مخدر مانند روش‌ها، فناوری‌های نوین شناسایی و کشف مواد، از بین بردن مزارع،‌ اشراف بر قاچاقچیان، پیشگیری از گرایش به مواد، درمان گروه‌های مختلف سنی و جمعیتی، کاهش آسیب و مدیریت مورد بررسی قرار گرفت.

منتظرالمهدی افزود: کلیات طرح SEBNA تدوین شد و در این طرح نیز به موضوعاتی از جمله روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رفتاری، جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت شهری و روانشناسی جرم پرداخته شده است.

معاون سابق پیشگیری، فرهنگی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: از دیگر برنامه‌هایی که مورد بررسی و اجرا در دوره فعلی قرار گرفته است، تدوین کلیات راه‌اندازی آموزش‌های مجازی پیمان، تولید مسابقه تلویزیون و راه‌اندازی برنامه کوهنوردی همگانی در پنج مرکز استان با همکاری سازمان جوانان هلال احمر بوده است.

وی ادامه داد: با دستگاه‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد مؤثر هستند، از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سیما، وزارت کشور، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد تا در قالب طرح یارگیری زندگی بتوانیم اقداماتی در این حوزه‌ها انجام دهیم.

معاون سابق پیشگیری، فرهنگی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از مراکز ماده 16 و نگهداری معتادین، بازدیدهایی به عمل آمد و نسبت به رفع مشکلات و موانع آنها اقدام شد و همین‌طور از مراکز بهزیستی در خصوص ساماندهی معتادین بازدید کردیم و پروتکل غربالگری معتادان متجاهر با حضور سازمان بهزیستی تدوین شد.

وی گفت: جلسات کارگروه‌های تخحصصی برای تدوین طرح جامع کنترل و آسیب‌های اجتماعی زیرنظر شورای کشور و حضور متخصصین و اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاه ها و سازمان‌های ذیربط برگزار شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته، راه‌اندازی سامانه هوشمندسازی مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب موضوعات ماده 16 و همینطور هوشمندسازی ارائه خدمات به معتادین با استفاده از تکنولوژی عنبیه بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top