گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 329107

ابلاغ شیوه‌نامه «دانش پژوهی آموزشی» برای ارتقا اساتید

شیوه‌نامه «دانش پژوهی آموزشی» که در آخرین ویرایش آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی صرفا برای وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شده، به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازمهر، بر اساس ابلاغ معاون آموزشی وزارت بهداشت، بحث «دانش پژوهی آموزشی» در آخرین ویرایش آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی مورد توجه ویژه قرار گرفته و برای اولین بار توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به رسمیت شناخته شده و صرفا برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه در راستای اجرایی سازی آیین نامه ارتقاء، اقدامات گسترده ای در جهت گسترش فعالیت های دانش پژوهی آموزشی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار داشته است، نسخه بازنگری شده شیوه نامه ارزشیابی «دانش پژوهی آموزشی» در نشست مردادماه ۹۸ هیئت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

نسخه بازنگری شده این شیوه نامه از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

هدف از تدوین این شیوه نامه تعیین چگونگی مستند ساختن، ارزیابی جامعه، دقیق و منصفانه و امتیازدهی آموزش دانشورانه و دانش پژوهی در زمینه آموزش علوم پزشکی است که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شده است. این شیوه نامه در راستای بند ۶ ماده ۲ آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها است.

آموزش دانشورانه به فعالیت آموزشی نوآورانه ای گفته می شود که دارای اهداف شفاف، متدلوژی مشخص، مبتنی بر شواهد موجود (آماده سازی مناسب) و دارای نتایج مشخص است.

دانش پژوهی آموزشی نیز آموزش دانشورانه ای است که علاوه بر چهار معیارهایی که به آن اشاره شد به نحو مناسبی منتشر شده و در معرض نقد دیگران قرار گرفته باشد.

سطح نوآوری به نو بودن یک فرآیند گفته می شود که می تواند در سطح دپارتمان (گروه) آموزشی، دانشکده، دانشگاه و کشوری باشد. منظور از نوآوری در سطح کشوری الزاما به معنای اجرای فرآیند در گستره کشوری (ملی) نیست بلکه اجرای آن برای اولین بار در کشور (حتی در سطح یک دانشگاه) نیز است.

مرجع اصلی تایید کننده فعالیت های دانش پژوهی آموزشی در کشور، کمیته کشوری ارزیابی آموزش دانشورانه و دانش پژوهی آموزش علوم پزشکی است که در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشکیل می شود. ساختار ارزیابی در دو سطح دانشگاهی و کشوری سازماندهی می شود.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.