به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باآنکه در پی تحریمهای آمریکا و خصوصا پس از قطع همکاری گوگل با هواوی و قطعیشدن عرضهی گوشیهای میت ۳۰ بدون سرویسهای گوگل، بسیاری صاحبنظران رونمایی ۱۹ سپتامبر را رویدادی سرنوشتساز برای هواوی ارزیابی کردهبودند، اما حضور ریچارد یو روی استج با آن لهجه و بیان همیشگی، شاید اولین گام عملی هواوی در عادی جلوهدادن اوضاع بود. ریچارد یو در گام بعدی، معرفی سری جدید گوشیهای میت را با شعار «Rethink Design» آغازکرد و از عبارت «iconic design» در توصیف طراحی گوشیهای میت سریهای قبل استفاده کرد؛ عبارتی که اشاره به ایدهای پیشگامانه دارد که دیگر تولیدکنندگان و طراحان از آن پیروی خواهندکرد. نمایش هواوی به همینجا ختم نشد و یو همزمان با انیمیشنی که دوربین سهگانهی آیفون ۱۱ پرو را در قاب مربعشکل دوربین میت ۲۰ پرو جای میداد، با تکرار عبارت «iconic design» و تأکید ضمنی بر شباهت چینش مربعشکل دوربین پرچمدار تازهنفس اپل به طراحی میت سری قبل، رقیب آمریکایی خود را به سخره گرفت که تشویق حضار را نیز بهدنبال داشت. گامهای بعدی یو در پرداختن به داشتههای پرچمداران تازهنفسش درکنار تأکید ضمنی بر نداشتههای رقبا، رویداد ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) را به نمایشی جسورانه از اصرار هواوی بر خالینکردن میدان رقابت بدلکرد. تلاش یو در کماهمیت جلوهدادن تأثیر تحریمهای آمریکا با اختصاص تنها دو دقیقه به معرفی HMS بهعنوان جایگزینی برای GMS، شاید آخرین پردهی این نمایش باشکوه دوساعته بود. باید دید، آیا اتحاد کرین ۹۹۰ مجهز به 5G، هورایزن دیسپلی با قابلیت کنترل صدا با لمس حاشیههای کناری، سوپراسلوموشنهای ۷۸۶۰ فریمبرثانیهای، دوربین چهارگانهی قدرتمند جایگرفته در Halo Ring پشتی و دست آخر DNA بیبدیل پورشه در کالبد پرچمدار چینی، سهم بازار را هم مانند صحنهی نمایش از آن هواوی خواهد کرد یا خیر.
اما واقعگراییهای بعضا خوشبینانهی ریچارد یو، مدیرعامل هواوی در کنفرانس خبری بعد از رویداد اخیر، بیانگر آن بود که غول فناوری چینی، بیش از هرچیز امیدوار است افزایش فروش داخلی بتواند کاهش فروش خارجی شرکت را جبرانکند:
-
فکر میکنم تحریمها بیشتر بر فروش ما در خارج از چین اثرگذار خواهدبود، اما فروش داخلی افزایش قابلتوجهی خواهدداشت چراکه گوشیهای سری میت ۳۰ درمیان پرچمداران مجهز به 5G در تمام دنیا بیرقیباند.
بااینکه از زمان اعمال تحریمها در ماه مه، فروش شرکت کاهش پیداکرده اما در حالحاضر شاهد افزایش فروش، آنهم با سرعتی قابلتوجه هستیم که این بیانگر اقبال مشتریان به محصولات ما است. من اطمیناندارم در سری میت ۳۰ فروشی ۲۰ میلیونی را تجربه خواهیمکرد.
باآنکه تاثیرگذاری تحریمهای آمریکا در کاهش میزان فروش محصولات هواوی در سطح جهانی قابل انکار نیست، اما این واقعیت را نیز نمیتوان از نظر دور داشت که سهم این شرکت از بازار موبایل چین طی سالهای اخیر دائما در حال افزایش بوده و طبق گزارش Canalysresearch، هواوی در سهماههی دوم سال جاری میلادی، رکورد بیشترین سهم از بازار چین طی ۸ سال اخیر را، به خود اختصاص دادهاست.