تاریخ انتشار: جمعه 1398/07/05 - 23:38
کد خبر: 329824

تحلیلگر سیا: ریاض به‌تنهایی قادر به نبرد با ایران نیست

یک تحلیلگر سابق سیا در ضمن یادداشتی اذعان کرده که عربستان سعودی ناتوان‌تر از آن است که بتواند به‌تنهایی به رویارویی نظامی با ایران بیندیشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «کنث پولاک»، تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یادداشتی سراسر ضدایرانی را در نشریه معتبر «فارین پالیسی» منتشر کرده که در لابلای سطور خود، برخی نکات جالب توجه نیز دارد.

پولاک در این یادداشت که عنوان آن «ترامپ بیش از آنچه ایران فکرش را می‌کرد به ایران امتیاز می‌دهد» است، به موضوع آشتی‌جویی اخیر امارات عربی متحده با ایران و کاهش نقش این کشور در جنگ یمن اشاره کرده و نوشته است: «امارات اولین کشوری بود که این را فهمید که از آنجا که دیگر نمی‌تواند برای دفاع از خود روی ایالات متحده حساب کند، اکنون باید راهی بیابد تا به‌شکل صلح‌آمیز اختلافاتش را با تهران حل کند، حتی اگر این امر مستلزم تسلیم در برابر خواسته‌های ایران باشد.»

پولاک می‌افزاید، امارات نمی‌تواند به تنهایی با تهران وارد درگیری شود. اگرچه این ترجیح ابوظبی نیست اما بدون حمایت قاطع آمریکا، امارات راهی جز آن ندارد که به‌جای مخالفت با ایران، با آن آشتی کند.

نگارنده یادداشت در ادامه سری هم به ریاض می‌زند و می‌نویسد: شایعات برخاسته از عربستان سعودی هم نشان می‌دهند که «ملک سلمان» و ولی‌عهد «محمد بن‌سلمان» نیز فشار این منطق را حس کرده‌اند اما محتاط‌تر از آن هستند که از رویه امارات پیروی کنند.

پولاک تصریح می‌کند: خروج از یمن برای محمد بن‌سلمان تحقیرآمیز است. سعودی‌ها حتی بیش از اماراتی‌ها از ایرانیان بیزارند و تسلیم شدن در برابر ایران از سوی آنها به‌شکل بالقوه به‌معنای صرفنظر از داعیه آنها برای رهبری جهان عرب است.

پولاک همچنین در بخش دیگری افزوده، با این حال، آنها نیز (سعودی‌ها) به شکل فزاینده‌ای احساس می‌کنند که گزینه دیگری پیش رویشان نمانده است. آنها قدرت آن را ندارند که به‌تنهایی با ایران بجنگند، بخصوص اگر درگیری طولانی شود.

این اذعان‌های تحلیل‌گر سابق سیا در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیرا برخی مقامات رژیم سعودی از جمله بلندگوی ضدایرانی آنها، «عادل الجبیر»، ضمن اتهام‌زنی به ایران به‌خاطر حمله ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، مدعی شده بودند که گزینه‌های مختلفی را برای مقابله با ایران مدنظر دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
راز لبخند سردار حاجی‌زاده در عید فطر؟ +فیلم
فیلم جدید از دیدار فرماندهان ارشد با رهبرانقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top