تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/06 - 11:42
کد خبر: 329870

عطوان: ایران در دام اروپایی‌ها نمی‌افتد

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم مواضع ایران در دور کنونی مجمع سازمان ملل را ستود و تاکید کرد ایرانی‌ها با رد مذاکره در سایه تحریم نشان دادند که بسادگی در دام اروپایی‌ها نمی‌افتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عربی، یادداشت بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم » را به سخنان و مواضع رئیس جمهور ایران در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل اختصاص داد.

در عنوان این یادداشت آمده است: دیپلماسی ایرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برنده شده است... عرب‌ها کاملا غایب هستند... طرح ایران درباره تشکیل ائتلاف امید قابل توجه است... چرا آیت الله خامنه‌ای در توصیف اروپایی‌ها به دنباله‌روی از آمریکا به حق حرف می‌زند؟.

نویسنده در ابتدای یادداشت خود پیشرفت بیشتر تحولات سیاسی را مطابق خواسته ایران توصیف کرد و افزود: آقای حسن روحانی ستاره دور کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که شمشیر خصومت با ایران را از رو بسته و تحریم‌های کمرشکنی را علیه آن اعمال می‌کند، درگیر رسوایی‌های انتخاباتی خودش است و در آستانه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا قرار دارد که می‌تواند به انزوای او منجر شود یا شانس او را برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری کاهش دهد و از سوی دیگر چین  450 میلیارد دلار در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

دیپلماسی ایران برنده شد
رای الیوم نوشت: دیپلماسی ایرانی در صحنه بین المللی و به ویژه در میدان سازمان ملل و راهروهای آن برنده است. بیشتر رهبران غربی در صف طولانی برای ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهور ایران بودند. «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه هم تلاش‌های زیادی را بکار گرفت تا بتواند روحانی و ترامپ را کنار هم بنشاند. بخصوص که ترامپ برای چنین دیداری بسیار مشتاق است و ملتمسانه کسانی را برای ترتیب این دیدار و حتی حداقل یک دست دادن در مقابل لنزهای تلویزیون واسطه قرار داد، اما این امر رخ نداد و بالعکس نتایج معکوسی برای مکرون و اروپایی‌ها داشت.

ایران در دام اروپایی‌ها نمی‌افتد
نویسنده تصریح کرد: ایرانی‌ها به سادگی در دام اروپایی‌ها نمی‌افتند. آنها عاشق عکس گرفتن، دست دادن یا لبخندهای مصنوعی نیستند همان گونه که رئیس جمهور ایران تاکید کرد که عکس یادگاری گرفتن برای مرحله آخر مذاکرات و پس از دستیابی به توافق و نه در شروع آن است.

رای الیوم افزود: آقای خامنه‌ای رهبر عالی انقلاب ایران مجددا تاکید کرد که این خودش است که همه خطوط بازی دیپلماتیک را در دست دارد و قواعد آن را تعیین می‌کند و در پایگاه خبری رسمی خود هم تصریح کرد ایران می‌تواند با همه دنیا به استثنای آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند. آیت الله خامنه‌ای به اروپایی‌ها هم شدیدا تاخته و گفت که آنها اصلا با آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کنند و همچنان به اجرای تحریم‌های آمریکا متعهد هستند و به وعده‌هایشان عمل نکرده و کاری مخالف آمریکا انجام نمی‌دهند این یعنی انتظار ترامپ برای نشستن سر میز مذاکره با روحانی خیلی طولانی خواهد بود و شاید اصلا هم انجام نشود، زیرا عمر قدرت ترامپ هم در سایه بحران‌های پیرامون وی محدود است.

عطوان گفت: ایرانی‌ها همانطور که وقایع و تجربیات سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته نشان داده است از سعه صدر بالایی برخوردارند و همه شروط خود را نگه داشته‌اند و مشتاق غربی‌ها نیستند و مثل عرب‌ها از قدرت آنها هم هراسی ندارند. بنابراین رفتنشان به میز مذاکره غیرممکن است تا زمانی که شمشیر تحریم‌ها بر گردن هشتاد میلیون ایرانی نشسته است.

با سخن آقای خامنه‌ای درباره سرسپردگی اروپا به آمریکا موافقیم
نویسنده افزود: ما کاملا با رهبر عالی ایران که اروپایی‌ها را هم سرسپرده و دنباله رو آمریکا برمی‌شمرد، موافقیم، زیرا آنها به هیچ خواسته آمریکا نه نمی‌گویند و در همه جنگ‌های آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی مشارکت داشته و در آینده هم مشارکت خواهند کرد و چه بسا بزودی شریک جنگ با ایران هم شوند. بنابراین امید بستن به آنها به عنوان یک متحد یا قدرتی موازی آمریکا که بتوان به آن اعتماد کرد امیدی اشتباه است.

رای الیوم آورده است: ترامپ بدترین روزهای خود را سپری می‌کند. بخصوص که زن آهنینی مثل نانسی پلوسی در مقام ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بر ادامه تحقیقات علیه ترامپ تاکید دارد و گمان نمی‌رود در شرایطی باشد که بتواند علیه ایران و به نفع متحدان عربی خود در خلیج (فارس) و بخصوص عربستان و امارات وارد جنگ شود و این یعنی ایران حداقل در مرحله فعلی هر جور بخواهد می‌گردد و رژیم صهیونیستی هم که بزرگ‌ترین مشوق به جنگ با ایران بوده است در وضعیت هرج و مرج سیاسی به سر می‌برد.

«ائتلاف امید» ابتکار قابل توجهی است
نویسنده تصریح کرد: ابتکار ارائه شده توسط آقای روحانی در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل قابل بررسی است که در آن از کشورهای عربی خلیج (فارس) برای مشارکت در ائتلافی با نام «ائتلاف امید» دعوت شده و مهم ترین بندهای آن عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهای عضو آن است و چه بسا راهی برای خروج از تنش فعلی باشد به ویژه که کشورهای عربی ذیربط، گزینه‌های جایگزین آن را ندارند. بنابراین آیا کشورهای عربی خلیج (فارس) منتظر خواهند نشست تا آمریکا مخفیانه با ایران مذاکره کند و قراردادی را مطابق شروط ایران امضا کند همان اتفاقی که در سال ۲۰۱۵ با امضای توافق هسته‌ای رخ داد و در این حالت عرب‌ها مثل یک همسر فریب خورده آخرین نفری باشند که خبردار می‌شوند.

عطوان با تاکید بر اینکه ترامپ برای حمایت از کشورهای خلیج (فارس) با ایران جنگ نخواهد کرد، افزود: رئیس جمهور آمریکا مخالف جنگ عراق و افغانستان هم بوده است و عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از این دو کشور را به عنوان برجسته ترین محور مبارزات انتخاباتی خود در دور قبل قرار داده بود و هر کس که  غیر از این می‌گوید خیالاتی است.

ایران قول و عمل است
رای الیوم نوشت: ایران حرف می‌زند و عمل می‌کند. اورانیوم را در سطح بالا و با دستگاه‌های پیشرفته و مدرن غنی سازی می‌کند. یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد. یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد و به بازوهای نظامی خود درلبنان، غزه، یمن و عراق مدرن‌ترین موشک‌ها و پهپادها یا فناوری ساخت بومی آن را می‌دهد. اصلا چه عیبی دارد که انصارالله از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی استفاده کند مگر عربستان، امارات، مصر، اردن و اسرائیل با تسلیحات ساخت کارخانه‌های نظامی خود مبارزه می‌کنند؟ لطفا به شعور ما احترام بگذارید.

عرب‌ها از اشتباهاتشان درس نگرفتند
نویسنده افزود: ما در اینجا با تمام عینیت می‌نویسیم و از هویت عربی خود که بسیاری با دنباله‌روی از آمریکا  آن را رها کرده‌اند، دست نکشیده‌ایم. آنها در همه جنگ‌های آمریکا علیه همه پروژه‌های نهضت عربی وارد شده‌اند و درهای خود را به روی وزرا و ورزشکاران صهیونیست باز کرده و به روی برادران عربی خود بسته‌اند. ما عوض نشده‌ایم. آنها هستند که اصلا از اشتباهاتشان درس نگرفته‌اند و هنوز هم به آمریکا و سلاح‌هایی امید بسته‌اند که اعتبار خود را از دست داده و شکست خود را ثابت کرده است .

نویسنده در پایان حمایت خود را از ابتکار ایران برای گفت‌وگو و عدم تعرض و رد هر گونه مداخله در امور دیگر کشورها اعلام کرد و گفت: این ابتکار می‌تواند فرصتی برای بازگشت «مرتدین» به اصول و آرمان‌های عربی باشد به گونه که قطب نمای خود را به سمت دشمن واقعی تهدید کننده امت، یعنی رژیم اشغالگر اسرائیل تنظیم کنند و ایجاد یک پروژه نهضت عربی را در همه سطوح و در راس آن سطح نظامی کلید بزنند، اما اینکه بخواهند در ازای میلیاردها پول به دیگران اتکا کنند فقط به غرق بیشتر در باتلاق‌های ضعف و رذالت و هدر رفتن ثروت‌های امت و نسل ‌ کنونی و آتی آنها منجر می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top