تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/06 - 11:52
کد خبر: 329872

بن علوی: اگر طرح روحانی مبتنی بر ثبات باشد آن را خواهیم پذیرفت

وزیر امور خارجه عمان در گفت‌وگویی مواضع عمان را درباره «ابتکار صلح هرمز» که توسط ایران در سازمان ملل ارائه‌ شد و همچنین بحران‌های کنونی خاورمیانه بیان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از المانیتور، یوسف بن‌ علوی، وزیر امور خارجه عمان در گفت‌وگو با این پایگاه خبری گفت که عمان حمایت از «ابتکار صلح هرمز»،  طرح امنیت خلیج فارس ارائه شده توسط حسن‌ روحانی، رئیس جمهور ایران را اگر مبتنی بر «ثبات باشد»، بررسی خواهد کرد.

بن علوی با اشاره به طرح روحانی گفت که «من آن را ندیده‌ام» اما،« اگر موضوع آن[طرح] مبتنی بر ثبات باشد، البته که از آن حمایت خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره طرح پیشنهادی‌اش برای امنیت خلیج فارس گفت: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید»HOPE یعنی«ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

وی افزود: هدف "ائتلاف امید" ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد.

"روحانی خاطرنشان کرد: ائتلاف امید" بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفتگو و تفاهم ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر دو اصلِ بنیادینِ "عدم تجاوز" و "عدم دخالت در امور داخلی یک‌دیگر" قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از "ائتلاف امید" نیز امری ضروری است.

بن‌علوی در ادامه در پاسخ به این که چشم‌انداز و نقش عمان درباره تعامل بهتر با ایران و مسائل امنیتی گسترده‌تر در منطقه خلیج فارس چه چیزی است و آیا این کشور خود را یک میانجی برای این اختلافات می‌داند، گفت: درباره مسئله ایران به عنوان جریان‌های روز، نظرهای زیادی مبنی بر این بوده‌اند که حل‌وفصل این بحران از طریق دیپلماسی است. هر دو طرف، یا حتی تمامی طرفین، به طریقی، تمایل‌شان را برای مشارکت در نوعی دیپلماسی، چه دیپلماسی آشکار یا دیپلماسی غیرعلنی، ابراز کرده‌اند.

وزیر امور خارجه عمان گفت: عمان تاکید دارد که ما نقش میانجی نداریم. چیزی که ما برای خود انتخاب می‌کنیم، نقش تسهیل‌کننده است.

وی افزود: ما اکنون مسائل را این گونه می‌بینیم. البته، تصور یا دیدگاه‌های هرکسی در بحران کنونی، در نتیجه حملات رخ‌داده به آرامکو، یک تصور واکنشی است. وقتی غافلگیری در کار باشد، واکنش شدیدی در پی خواهد بود.سپس تصوری دیگر، نوعی تصور واضح‌تر از آن اقدامات ایجاد می‌‍شود. ما هنوز در آن دوره هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top