تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/06 - 15:32
کد خبر: 329898

برگزاری همایش بین‌المللی اربعین در دانشگاه علامه

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: همایش بین‌المللی اربعین با ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی و همکاری و مشارکت وزارت علوم، ستاد اربعین، دانشگاه‌های کشور و دانشگاه کربلا برای سومین سال متوالی در این دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علامه، وحید شالچی، معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر اجرایی این همایش با اعلام این خبر گفت: این همایش بین‌المللی با ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری و مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد اربعین و دانشگاه‌های متعدد کشور و دانشگاه کربلا برای سومین سال متوالی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی در شکل‌گیری این همایش بین‌المللی افزود: این همایش با توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی، محوریت و مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و باهدف گسترش نگاه علمی به پدیده فرهنگی اربعین برگزار می‌شود.

شالچی با اشاره به اهمیت توجه به ادبیات و ابعاد مختلف علمی این پدیده فرهنگی از سوی جامعه دانشگاهی بیان داشت: پدیده اربعین پدیده فرهنگی پیچیده و سنت فرهنگی قدیمی و بااهمیتی است که به دلایل سیاسی و تاریخ استبدادی در عراق برای دهه­ها مسدود بوده است و در عرصه جهانی نتوانسته بود شناسایی و اذعان بین‌المللی به دست بیاورد. این ظرفیت بعد از برقراری دولت مردمی در عراق برای جهانیان آشکارشده است.

شالچی در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر یونسکو درصدد شناسایی این پدیده است، اما مشکلی که وجود دارد این است که هنوز ادبیات علمی لازم را مورد پدیده بزرگ فرهنگی که لحاظ کمی میلیون‌ها نفربر اساس همیاری‌های مردمی از کشور‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند را در اختیار نداریم. او اضافه کرد: این پدیده؛ ابعاد فرهنگی، تربیتی، کلامی و فقهی، روان‌شناختی و جامعه‌شناسی، سیاسی و اقتصادی خاصی دارد و پرسش‌های متعددی در مورد آن وجود داردکه ما نتوانستیم آن را بشناسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تأکید بر احساس مسئولیت دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص این پدیده اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: با جستجو در منابع علمی دنیا متوجه فقر علمی در این خصوص می‌شویم و دانشگاه علامه طباطبائی بر خود یک فرض می‌داند تا با همکاری با سایر مراکز علمی کشور و شخصیت‌های علمی دنیا به لحاظ علمی به روش شدن این پدیده کمک نماید.

دبیر اجرایی همایش بابیان این‌که یکی دیگر از اهمیت‌های این همایش این است که توانسته‌ایم به یکی از موضوعاتی که خواست منطقه و خاورمیانه است بپردازیم گفت: این موضوع مهمی است که نه‌تن‌ها کمک می‌کند که شناخت علمی بهتری از این پدیده فرهنگی داشته باشیم، بلکه به نظر می‌رسد زمینه‌ساز رشد بهتر دانش اجتماعی و فرهنگی در رشته‌های مختلف و تماس با موضوعات بومی خواهد شد. او اضافه کرد: این همان چیزی است که دغدغه نهاد علم است و این همایش می‌تواند به تحلیل پدیده‌ای که کاملاً مربوط به این تمدن و با یک ظرفیت فوق‌العاده است کمک نماید و پرداختن به آن به رشد دانش در این خصوص کمک خواهد کرد.

شالچی با اشاره به برگزاری این همایش در طی دو روز و با میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه کربلا گفت: با توجه به این‌که این پدیده بزرگ فرهنگی در عراق اتفاق می‌افتد طراحی به‌گونه‌ای صورت گرفت تا این همایش درطی دو روز و به فاصله یک هفته در تهران و در کربلا برگزار گردد. او افزود: بررسی ابعاد تربیتی و روان‌شناختی، فرهنگی و رسانه­ای، جامعه‌شناسی، کلامی و عقیدتی، فقهی و ادبی، زائران و میزبانان و نیز آینده‌پژوهی عنوان‌های پنل‌های تخصصی این همایش در دانشگاه علامه طباطبائی است.

دبیر اجرایی این همایش با اعلام وصول ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه این همایش گفت: خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شدیم و با توجه به نظرات کمیته داوران ۱۴۰ مقاله پذیرش شد که از این تعداد حدود ۴۰ مقاله در روز‌های برگزاری همایش ارائه خواهد شد. او بابیان این‌که همایش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار می‌گردد گفت: طی برگزاری همایش در دانشگاه علامه طباطبائی ۳ پنل تخصصی به‌طور هم‌زمان برگزار خواهد شد.

گفتنی است، همایش بین‌المللی اربعین به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در روز‌های دوشنبه هشتم مهرماه (اول صفر ۱۴۴۱) سال جاری در تهران و یکشنبه ۱۴مهرماه (هفتم صفر ۱۴۴۱) سال جاری در کربلا برگزار خواهد شد. مراسم افتتاحیه همایش ۸ مهر در از ساعت ۳۰/۸ در محل تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه واقع در پردیس مرکزی برگزار می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top