تاریخ انتشار: شنبه 1398/07/06 - 18:22
کد خبر: 329922

در مسیر اربعین/ بخش اول؛

اربعین مغناطیسی به وسعت تمام عالم

در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی سال 1441 هجری همچنان شور حسینی در جامعه نه تنها کمتر شده بلکه بیشتر از گذشته خودنمایی می کند وافراد مختلف از اقشار مختلف در رده های سنی متفاوت از اقسا نقاط جهان خود را برای بزرگترین راهپیمایی تاریخ آماده می کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زیارت اربعین از زیارت های مورد تأکید حضرات معصومین (ع) می باشد تا آنجا که امام حسن عسگری (ع) درباره نشانه های مؤمن میفرماید : مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه 50 رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن.

این اجتماع عظیم از نجف و حرم امیر المؤمنین شروع میشود و به کربلا و حرم امام حسین (ع) ختم  میشود بشوق زیارت و حضور در روز اربعین درکنار مضجع شریف ایشان برگزار می گردد.

یکی از پنج نشانه مؤمن بفرموده یازدهمین اختر امامت خواندن زیارت اربعین می باشد.

پس اهمیت زیارت اربعین و بالاتر از آن زیارت مزار شریف اباعبدالله الحسین (ع) در روز اربعین از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. فلذا امام عسگری (ع) از بانیان پیاده روی اربعین حسینی بودند و این رسم مقدس را در بین محبان و شیعیان آن امام همام با سخنان خود درباره ثواب زیارت امام حسین در روز اربعین قرارداد.

تاریخچه پیاده روی اربعین
اولین حرکت اربعین در همان سال 61 هجری توسط جابربن عبدالله انصاری شکل گرفت یعنی او اولین زائر امام حسین در روز چهلم شهادت ایشان بود و این حرکت توسط امامان معصوم در سالهای بعد از شهادت امام حسین و حیات خود ائمه (ع) ادامه داشت و تشویق آن بزرگواران به زیارت سید الشهدا در روز اربعین باعث شد تا توجه به زیارت امام حسین در روز اربعین در بین شیعیان و دوستداران ایشان اهمیت یابد.

در این میان نقش علمای شیعه هم تأثیر بسزایی داشته است مثلا «شیخ انصاری» بنیانگذار پیاده روی اربعین بوده است اما بعد از ایشان مدتی به فراموشی سپرده می شود تا در زمان «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود که ایشان در سال 1319 هجری آخرین سفره پیاده خود به کربلا را انجام داد و از آن به بعد این مراسم علیرغم خطراتی که داشت برای شیعیان اما انجام می گرفت.

تا آمدن حزب بعث در عراق و حکومت صدام همچنان این پیاده روی ادامه داشت اما در این زمان صدام مانع این حرکت میشود و با زائرا نبه شدت برخورد میشود ولی پس از فروپاشی حزب بعث در سال 2003 این حرکت بزرگ رونق گرفت و ادامه یافت ابتدا حدود دو سه میلیون نفر در این پیاده روی شرکت میکردند ولی در سال 2014 و 2015 حدود بیست میلیون نفر در این امر جهانی نه تنها از شیعیان بلکه از اهل سنت و مسیحیان وزرتشتیان نیز شرکت می کنند.

حسین (ع) را باید همه عالم بشناسند
حجت الاسلام پناهیان: در زمان ظهور امام زمان (عج) خود را با نام امام حسین به عالم می شناساند پس باید در زمان ظهور همه عالم امام حسین را بشناسند. این حرکت عظیم میلیونی سالانه به سمت قبرسید الشهداء (ع) میتواند فرصت مناسبی باشد تا مردم عالم امام حسین را بشناسند.

ثواب پیاده‌‌رفتن به زیارت سیدالشهدا(ع) به روایت امام صادق(ع)
شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود، در  ادامه روایتی از امام صادق(ع) بیان می‌کنیم که به خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار می‌سازد:

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص۱۳۴)

نظر مقام معظم رهبری درباره پیاده روی اربعین
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند:  شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

اربعین بزرگترین اجتماع عالم
تحقیقات نشان می‌دهد پیاده‌روی مراجع و علما تا زمان صدام ادامه داشته است، اما از زمانی که او در سال ۱۳۵۸ (۱۴۰۰ قمری) به ریاست جمهوری عراق رسید تا زمانی که در سال ۱۳۸۱ شمسی (۱۴۲۴) قمری سقوط کرد، وقفه‌ای در اجرای مراسم عزاداری با شکوه و پیاده‌روی‌های دسته جمعی ایجاد شد، هر چند که برخی اخبار حکایت از پیاده‌روی مخفی مردم در زمان صدام داشته است که گاهی منجر به شهادت این افراد توسط نیروی‌های بعث شده، اما مردم عراق با سقوط صدام، بار دیگر عشق و علاقه وصف‌ناپذیر خود به امام حسین(ع) را طی این ۱۰ سال به جهانیان ثابت کرده‌اند که در کنار دیگر محبان و شیعیان اهل‌بیت از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و … مراسم اربعین حسینی را با شکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌کنند.

اهمیت اربعین در احادیثی از اهل بیت (ع) :


 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ اردیبهشت
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top