گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 329990

اگر به دنبال حذف و اضافه هستید، بخوانید؛

۳ نکته‌ای که باید در مورد حذف و اضافه بدانید/ آموزش تصویری حذف و اضافه

با آغاز هر نیمسال پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها به دانشجویان خود فرصتی را برای تجدیدنظر در دروس خود و یا برداشتن درس هایی که در زمان انتخاب واحد اصلی ارائه نشده بودند، می دهند که این فرصت به «حذف و اضافه» شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با آغاز هر نیمسال پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها به دانشجویان خود فرصتی را برای تجدیدنظر در دروس خود و یا برداشتن درس هایی که در زمان انتخاب واحد اصلی ارائه نشده بودند، می دهند که این فرصت به «حذف و اضافه» شناخته می شود.

ارائه درس های جدید در حذف و اضافه
برخی از درس ها نیز ممکن است در زمان حذف و اضافه و با توجه به درخواست های دانشجویان ارائه شود، به همین خاطر اگر  تمایل داشته اید درسی را در زمان انتخاب واحد اخذ نمایید اما در زمان انتخاب واحد اصلی ارائه نشده بوده است بهتر است در زمان حذف و اضافه به دروس ازائه شده نگاه مجددی بیندازید زیرا ممکن است درس مورد نظر برای حذف و اضافه ارائه شده باشد.

قوانین حذف و اضافه
اطلاع از قوانین حذف و اضافه می تواند دانشجویان را برای انجام این مرحله های آموزشی کمک کند، در این میان باید به سه نکته از این قوانین توجه شود:

1- بر اساس آیین نامه های موجود، دانشجو می تواند در هر نیمسال تحصیلی، فقط در مهلتی کمتر از 2 هفته، پس از شروع نیم سال تحصیلی حداکثر 2 درس دیگر انتخاب یا 2 درس انتخابی خود را حذف یا 2 درس انتخابی خود را با 2 درس دیگر جابجا نماید، مشروط بر آنکه تعداد واحدهای انتخابی وی از حد مقرر تجاوز نکند.

2- در صورت اضطرار دانشجو می تواند تا 5 هفته به پایان نیمسال تحصیلی مانده، فقط یکی از درس های نظری خود را با تایید گروه آموزشی مربوط حذف کند، مشروط بر آنکه اولا غیبت دانشجو در آن درس بیش از 17/4 مجموعه ساعات آن درس نباشد و ثانیا تعداد واحدهای باقیمانده او از 12 واحد کمتر نشود.

3- حذف کلیه درس های اخذ شده در یک نمیسال تنها در صورتی مجاز است که بنا به تشخصی شورای آموزشی دانشگاه، دانشجو قادر به ادامه تحصیل در آن نیمسال نباشد. در اینصورت نیمسال مزبور جزء حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید// زمان حذف‌ و اضافه ۱۲ دانشگاه برتر +جدول

ترمیم یا حذف و اضافه؟!
منظور از ترمیم ثبت نام که در بعضی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان حذف واضافه است. در زمان انتخاب واحد اصلی عجله نکنید شاید دروسی که با اساتیدی که مدنظرتان باشد، شاید در زمان حذف واضافه ثبت شوند. دانشجویانی که از لحاظ کمیت و کیفیت در واحدهای خود مشکلی ندارند، لطفا در زمان حذف و اضافه بدنبال ماجراجویی نباشند چون ممکن است اشتباهاتی که قابل بازگشت نباشد مرتکب شوند.

چگونگی حذف و اضافه در سامانه گلستان
اغلب دانشگاه ها از جمله دانشگاه های دولتی و پیام نور از سامانه آموزشیگلستان برای فعالیت های آموزشی خود استفاده می کنند. در این قسمت به نحوه حذف و اضافه در سامانه آموزشی می پردازیم.

پس ورود به سامانه گلستان از طریق زبانه ثبت نام، عملیات ترمیم و سپس ترمیم را انتخاب نمایید. پس از انتخاب این گزینه به صفحه ای می روید که همان صفحه انتخاب واحد شما بوده است.

درس های ارائه شده
درس های ارئه شده را می توانید در ستون پایین به همراه ظرفیت کلاسی، نام اساتید و ساعت برگزاری آنها را مشاهده نمایید. برای دیدن ساعت برگزاری کلاس و زمان امتحان ها کافی است که موس را بر روی درس دلخواه خود نگه دارید تا اطلاعات برای شما به نمایش گذاشته شود.

انتخاب درسی که کد آن را می دانید
در صورتی که کد درس انتخابی خود را می دانید می توانید از طرق انتخاب گزینه «انتخاب درس» می توانید کد درس خود را وارد کرده و آن را مشاهده نمایید.

تغییر گروه های درسی ثبت نام شده
استفاده از این گزینه در مواردی مطرح می شود که در راستای تنظیم برنامه درسی، در صورت لزوم دانشجو بتواند در هر مرحله نسبت به تغییر یک یا دو گروه درسی ثبت نام شده (نهایی یا لیست انتظار) اقدام نماید. (توجه شود که در مواقع حساس امکان حذف و اخذ مجدد گروه درسی به دلیل وجود لیست انتظار وجود نخواهد داشت) در صورتی که بر اساس قوانین و شرایط، تغییر امکان پذیر باشد گروه های جدید ثبت شده و گروه های قبلی حذف خواهند شد و در غیر این صورت پیغام مناسبی مبنی بر امکان پذیر نبودن درخواست ارسال می گردد.نکات زیر قابل توجه می باشند

در هر بار استفاده از این گزینه اصلاح گروه درسی برای یک یا دو درس امکان پذیر می باشد.

تغییر گروه درسی در صورتی امکان پذیر است که اولا گروه درسی قبلی برای دانشجو ثبت نهایی یا ثبت لیست انتظار شده و ثانیا با توجه به قوانین و شرایط پیش بینی شده دانشجو بتواند در گروه درسی جدید به صورت نهایی ثبت نام نماید.

اعمال تغییرات
بعد از انتخاب دروس، باید بر روی گزینه ی «بررسی تغییرات» کلیک نمایید. در صورتی که پیغام خطا برای شما ارسال نشود، می توانید «اعمال تغییرات» را اعمال کرده و درس های خود را ثبت نمایید.

در صورتی که پیغام خطا برای شما ارسال شود، این خطا ممکن است بر اساس عدم رعایت پیش نیاز، پر بودن ظرفیت، تداخل ساعات کلاسی و یا امتحانی باشد البته ممکن است چند خطا با یکدیگر اعمال شود در هر صورت ابتدا باید با بررسی کد خطا، خطای مورد نظر را برطرف نمایید و سپس «اعمال تغییرات» را انتخاب نمایید، در غیر این صورت انتخاب های شما ثبت نمی شود.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.