تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/07 - 16:40
کد خبر: 330010

نگاهی به میزان تقسیم سهمیه‌ها در پولسازترین رشته‌های دانشگاهی؛

چقدر از دانشجویان دندانپزشکی سهمیه‌ای هستند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از قانون سهمیه اعضای هیأت علمی گفت: بر اساس اطلاعات رسیده در سال گذشته حدود ۷۰درصد از دانشجویان دندانپزشکی با سهمیه در دانشگاه‌ها پذیرفته شده اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از قانون سهمیه اعضای هیأت علمی گفت: بر اساس اطلاعات رسیده در سال گذشته حدود ۷۰درصد از دانشجویان دندانپزشکی با سهمیه در دانشگاه ها پذیرفته شده اند. بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حوزه انتقال غیرقانونی دانشجویان علوم پزشکی از خارج کشور به دانشگاه های کشور توضیح داد: متأسفانه در مواقعی مشاهده می کنیم که افرادی برای ادامه تحصیل به دانشگاه های نامعتبر برخی از کشورهای خارجی مراجعه می کنند و با دور زدن قانون با طی کردن دوره کوتاهی از تحصیل برای ادامه دادن تحصیل شان به داخل کشور منتقل می شوند. بررسی های ما نشان می دهد برخی از این افراد فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاهها هستند. در راستای مبارزه با این ظلمی که در حق دانشجویان مستعد صورت می گیرد لازم است وزارت علوم و وزارت بهداشت اقدامات موثری را انجام دهند. این قانون باید از سوی مجلس و دولت مورد بازنگری قرار گیرد. بر اساس اطلاعات رسیده در سال گذشته حدود ۷۰درصد از دانشجویان دندانپزشکی با سیمیه در دانشگاه ها پذیرفته شده اند که این موضوع نشان دهنده ضایع شدن حق دانشجویان مستعد دیگر است... افزایش ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی کمکی به رفع این معضل نمی کند و با افزایش دادن ظرفیت ها باز هم شاهد جذب بیشتر فرزندان اعضای هیأت علمی خواهیم بود، مطایق بررسی های ماسال گذشته حدود ۱۶۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی در کشور اوکراین در حال تحصیل بودند که همین افراد نیز ممکن است با دور زدن قانون برای ادامه تحصیل به کشور مراجعه کنند و مجلس نیز تمام تلاش خود را برای جمع کردن بساط دلالان به کار خواهد گرفت»: این خبری است که خبرگزاری «فارس» منتشر کرده و بازتاب های گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشته، چرا که موضوع سهمیه ها همیشه یکی از موضوعات بحث برانگیز و ملت برای افکار عمومی بوده و واکنش ها به آن مختلف. امسال هم که پیش از اعلام نتایج کنکور سراسری، نتایج کنکور ارشد اعلام و مشخص شد در برخی رشته ها متقاضیان با رتبه ۲ و ۳ نیز قبول نشده اند.

حالا هم یکی از نمایندگان مجلس گفته که در کنکور سراسری نیز ۷۰درصد پذیرفته شدگان دارای سهمیه بودند! چقدر این موضوع درست و اصولا مسئله مبهم سهمیه ها چیست که هنوز حل نشده است؟ از سوی دیگر این آمار، ابعاد نهفته دیگری در دل خود دارد و نشان می دهد رشته دندانپزشکی از نظر محبوبیت دارای محبوبیت شگفت انگیزی نسبت به سایر رشته های پزشکی است. راز این جذابیت چیست؟

چند آمار و سهمیه
برای آنکه ببینیم آمار دقیق سهمیه های رشته های پزشکی و دندانپزشکی دقیقا چقدر است، با مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس گفت وگو کردیم که آنها در ادامه مرور می کنیم.
کیارش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آمار و ارقام مربوط به سهمیه های رشته های پزشکی می گوید: «س همیه رشته های مختلف اصولا جزو قوانین و مصوبات مجلس هستند و وزارت علوم و وزارت بهداشت در تعیین آنها نقشی ندارند. طبق آخرین مصوبه مجلس، سهمیه داوطلبان ورود به رشته های تجربی حدود ۳۰ درصد است. یعنی ۲۵ به علاوه ۵ درصد سهمیه ایثارگران سهمیه ورود به حوزه علوم تجربی است. وزارت علوم و بهداشت موظف شده اند که ۲۵ درصد از سهمیه داوطلبان کنکور را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد جانبازی اختصاص دهند. البته باید توجه داشته باشد کسب حداقل ۷۰درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای رشته ها و مقاطع تحصیلی الزامی و این میزان در خصوص رشته های پزشکی ۸۰درصد حدنصاب شرایط علمی است. همچنین جانبازان زیر۲۵ درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبان نیز دارای سهمیه ۵ درصدی هستند. یعنی در مجموع این سهمیه ها به ۳۰ درصد می رسد.» او درباره سهمیه فرزندان هیات علمی و مناطق محروم می گوید: «درباره سهمیه فرزندان هیات علمی یک باور اشتباه وجود دارد که فرزندان آنها دارای سهمیه های خاص و جداگانه هستند. واقعیت این است آنها باید حتما در همان رشته قبول شوند و بعد بتوانند به دانشگاه دیگری انتقال پیدا کنند. مثلا فرزندان هیات علمی اگر صنایع غذایی قبول شده باشند نمی توانند به رشته پزشکی منتقل شوند اما اگر در رشته پزشکی هر کدام از ش هرهای ایران قبول شوند، در صورت درخواست مثلا می توانند به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شوند.» این مقام مسئول درباره سهمیه مناطق محروم می گوید: از آنجایی که این سهمیهها و قوانین آن هر از گاهی توسط نمایندگان مجلس تغییر می کند، بهتر است آخرین جزئیات آن را از نمایندگان مجلس سوال کنید.»

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره سهمیه مناطق محروم به هفت صبح می گوید: «چند سال پیش مجلس مصوبه ای داشت مبنی بر پذیرش ۳۰ درصدی داوطلبان مناطق محروم، در چند سال گذشته بزرگترین معضل مناطق محروم نداشتن نیروی تخصصی بود. از امسال اما اولین گروه از فارغ التحصیلان مناطق محروم که با قانون جدید مجلس پذیرش شده بودند، وارد بازار کار شدند و خوشبختانه توانستند کمی از این خلأ را اشباع کنند. طبق قانون جدید مجلس این افراد باید پس از فارغ التحصیلی به مدت سه سال در مناطق محروم خدمت کنند. تا پیش از این قانون، پزشکان پس از اتمام دوره طرح خود به شهرهایشان باز می گشتند و امکان نگه داشتن آنها در مناطق محروم وجود نداشت. وزارتخانه راههای مختلفی را امتحان کرد اما هیچ کدام موفقیت آمیز نبود.

در نهایت این طرح سهمیه ۳۰ درصدی برای مناطق محروم را تصویب کردیم و برای اولین بار در دفترچه به طور واضح و شهر به شهر مشخص کردیم که هر شهر و استان، چه تعداد پذیرش سهمیه محروم دارد. در نتیجه این سهمیه اتفاق خوبی بود و باعث می شود که نیروی های متخصص حداقل به مدت سه سال در مناطق محروم خدمت کنند. به این ترتیب تا چند سال آینده به یک تعادل از نظر پراکندگی نیروهای مختصاص می رسیم.» او درباره آمار ۷۰درصدی که عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس منتشر کرده، می گوید: «من این آمار را تایید نمی کنم و فکر نمی کنم صحیح باشد. آمار دقیق را وزارت بهداشت و وزارت علوم دارند.»

نتیجه: سهمیه ۶۰درصدی
با کنار هم گذاشتن صحبت های فوق به این نتیجه می رسیم که به طور کلی ۶۰درصد داوطلبان ورود به رشته های پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاهها می شوند. البته بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که نباید سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم را جزو این دسته از سهمیه ها حساب کرد و حتی باید آن را بیشتر هم کرد. مثلا حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم کرمان در مجلس گفته:« امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی هرچه س ریع تر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد بنده کمبود پزشک در کشور به ویژه در برخی استان ها بیداد می کند. این موضوع تاثیر زیادی بر بخش بهداشت و درمان استان گذاشته است. از جمله راهکارهای حل این مشکل، استخدام و تربیت نیروی پزشک بومی است که امیدواریم به آن پرداخته شود. در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت رشته های علوم پزشکی به صورت استانی در نظر گرفته شده است که این موضوع عادلانه نیست. علت عادلانه نبودن سهمیه ۳۰درصدی استانها در زمینه ظرفیت رشته های پزشکی این است که دانش آموزان مراکز استان از امکانات آموزشی بیشتری نسبت به سایر داوطلبان استان برخوردارند و در مناطق محروم، امکانات دانش آموزان بسیار کمتر است. در همین راستا، درخواستی مبنی بر اختصاص سهمیه ای به داوطلبان گروه علوم تجربی مناطق محروم برای تحصیل در رشته های پزشکی داریم.»

دو نظر متفاوت درباره سهمیه ها
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در توضیح سهمیه های ورود به رشته های پزشکی به ایسنا می گوید: سهمیه ۳۰ درصد بومی داوطلبان در واقع سهمیه محسوب نمی شود چراکه بومی نوعی نحوه پذیرش دانشجو محسوب می شود و این افراد نیز سهمیه آزاد محسوب می شوند اما این دانشجویان سه برابر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند. با این احتساب می توانیم بگوییم ۷۰درصد دانشجویان به صورت آزاد وارد رشته های علوم پزشکی می شوند.»

اصغر سلیمی عضو فراکسیون ایثارگران مجلس به خبرگزاری خانه ملت می گوید: «نکته مهم درباره سهمیه ۵+۲۵ درصدی ایثارگران این است که ۲۵ درصدی که در اولویت هستند کمتر از ۳۰ هزار نفر بوده و در قیاس با جمعیت یک میلیون و ۱۰۰هزار نفری که در کنکور شرکت می کنند، درصد پایینی هستند ولی ۵درصد س همیه اختصاصی جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر دارند که رقابت س نگینی بین آنها برای حضور در سهمیه مازاد وجود دارد. جالب این است با این حال که قانون حدنصاب نمره برای داوطلبانی را که از سهمیه اختصاصی ۵درصد استفاده می کنند ۷۰درصد تعیین کرده اما به دلیل رقابت سنگین و سهمیه محدود، این داوطلبان حد نصاب نمره بالای ۹۵ درصد آخرین نمره علمی فرد مجاز را کسب می کنند که این مسئله به دلیل رقابت سنگین و سهمیه محدود، این داوطلبان حد نصاب نمره بالای ۹۵ درصد آخرین نمره علمی فرد مجاز را کسب می کنند که این مسئله به دلیل وجود اعمال چندین نوع س همیه برای جانبازان و خانواده های آنها بوده و به دور از عدالت است. با توجه به اینکه سال های ابتدایی آغاز دفاع مقدس نیز شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد سهمیه ها تصمیم گیری می کرد ولی به این دلیل که این موارد قرار است تبدیل به قانونی دانم شود، این وظیفه مهم به مجلس واگذار شده که به دلیل اینکه برای تغییر و اصلاح قوانین بالادستی نیاز به دو سوم رأی است شرایط برای اصلاح قانون بسیار سخت است لذا ضرورت دارد شورایعالی انقلاب فرهنگی به موضوع اصلاح سهمیه ها ورود کند.»

منبع: هفت صبح

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top