تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/07 - 22:49
کد خبر: 330034

خواب کودکانه آمریکا برای وحدت شکنی میان مردم و نیروهای مسلح

شاید برای همین است که همواره دشمن می کوشد تا از طریق راه های مختلف شکاف درونی در میان سپاه مقابل را تشدید کرده و با استفاده از منازعات داخلی، عرصه را برای پیروزی خود آماد کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آنها که با مسائل نظامی آشنا هستند به خوبی می دانند که بدترین اتفاق در میدان نبرد، چنددستگی در میان نیروهای خودی است.

تاریخ جنگها در قرن های گذشته نشان می دهد که معمولا ارتش هایی فروپاشیده و میدان نبرد را واگذار کرده اند که در صفوف خود به نفرقه رسیده و نتوانسته اند وحدت درونی را در برابر دشمن حفظ کنند.

شاید برای همین است که همواره دشمن می کوشد تا از طریق راه های مختلف شکاف درونی در میان سپاه مقابل را تشدید کرده و با استفاده از منازعات داخلی، عرصه را برای پیروزی خود آماد کند.

از صدر اسلام تاکنون بارها از اتفاق رخ داده است که چند دستگی، ریشه اصلی شکست شده است. نمونه واضح آن در تاریخ، جنگ صفین است. آنجا که عمروعاص به تعبیر امروزی، اقدام به جنگ نرم علیه سپاه اما علی (ع) کرده و با بر سر نیزه کردن قرآن ها، سعی می کند تا شکاف در درون سپاه حضرت را فعال کند. این حربه جواب می دهد و با کج فهمی خوارج و عدم درک شرایط و منافع جهان اسلام، همان حیله، مسیر تاریخ را تغییر می دهد.

در دوره معاصر هم همواره دشمنان به این فکر بوده اند که از درون، ارتش ها را دچار تردید، واگرایی و در نتیجه، تسلیم کنند. اتفاقی که در افغانستان رخ داد و نتیجه اش سالها نزاع خونین بین گروه های جهادی در این کشور بود، چیزی نبود جز یک غفلت تاریخی که باعث شد تا ارتشی مردمی که می توانست از منافع افغانستان در برابر متجاوزان خارجی دفاع کند، خود تبدیل به یک ارتش چندپاره شود که رودرروی یکدیگر اسلحه کشیده و به برادرکشی روی آورد.

دشمنان برای ایجاد تردید و شکل دهی به شکاف در میان نیروهای مقابل از روش های مختلفی استفاده می کنند. روش هایی که بتواند طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهد. در ماه های اخیر که آمریکا به تعبیر مقامات این کشور، وارد فاز «فشار حداکثری» به کشورمان شده، یکی از راهکارها برای تضعیف نیروهای ایرانی در عرصه نبرد، برچسب زدن بر طیفی از نیروهای مسلح است. اقدامی که با خیال همراهی طیفی دیگر صورت گرفته است.

ایالات متحده با این اندیشه خام که شاید بتواند میان ارتش و سپاه در ایران اختلاف به وجود بیاورد، به سپاه پاسداران برچسب تروریستی زده و می کوشد تا به زعم خود نیروهای مسلح کشورمان را دچار چنددستگی کند. این همان روندی است که در دوران دفاع مقدس هم پی گرفته می شود و ارتش عراق به خیال اینکه می تواند بین نیروهای سپاه و ارتش اختلاف به وجود بیاورد، بر روی این سناریو سرمایه گذاری ویژه روانی می کرد.

با این حال همان طور که در دوران دفاع مقدس این استراتژی ناکام مانده بود، در شرایط فعلی کشور نیز این اقدامات راه به جایی نخواهد برد. نیروهای مسلح در کشورمان نسبت به شرایط موجود آگاهی کامل داشته و به خوبی می دانند که حفظ وحدت در میان نیروهای مسلح از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید به همین خاطر است که اولین واکنش نسبت به موضوع اعلام تروریستی بودن سپاه از سوی کاخ سفید را فرماندهان ارتش نشان دادند تا به طرف مقابل پیام بدهند که وارد بازی کودکانه آنها نخواهند شد.

ساختار نظامی در کشور ما به گونه ای است که اساسا تلاش ها برای تفرقه افکنی در میان نیروهای نظامی به جایی نخواهد رسید. فرماندهی مشترک کل قوا در ایران، باعث شده تا هم سپاه، هم ارتش و هم دیگر نهادهای نظامی از فرماندهی واحدی برخوردار بوده و در عمل مطیع فرمان یک فرمانده باشند؛ موضوعی که هرگونه احتمال موازی کاری و رقابت منفی را از بین می برد

نکته مهم دیگر در حفظ وحدت نیروهای مسلح، ویژگی های شخصی است که فرماندهی کل قوا را برعهده دارد. برخلاف دیگر کشورها که فرمانده نیروهای مسلح یک فرد نظامی و یا فردی سیاسی است، در ایران یک فقیه بدون وابستگی تشکیلاتی مشخص به هیچ یک از نهادهای نظامی و بدون وابستگی به جناح های سیاسی فرماندهی کل قوا را برعهده دارد.  بنابراین روشن است که اعتماد نیروهای مسلح به فرماندهی واحد چنین شخصی، بیم هرگونه تفرقه را از بین می برد.

دشمن البته همچنان می کوشد چنین القا کند که سپاه و ارتش در بدنه نیروها با یکدیگر اختلاف دارند. این سناریو حتی با تحریک برخی نخبگان داخلی پیش می رود. با این وجود واقعیت این است که چه در سح فرماندهی و چه در بدنه نیروها هیچ اختلافی میان نیروهای نظامی نیست چراکه این نیروها از تجربه دفاع مقدس به خوبی آموخته اند که هرگونه اختلاف، منتهی به شکست عملیات می شود.

پیروزمندانه ترین عملیات ها در دفاع مقدس مانند آنچه در آزادسازی خرمشهر رخ داد، نتیجه همراهی و همگرایی ارتش، سپاه، بسیج و دیگر نیروها بود. همین تجربه امروز الگویی برای هم افزایی نیروهای نظامی است تا از طریق کار مشترک دفاعی، هرگونه احتمال جنگ نظامی علیه کشورمان را از بین برده و دشمن را نسبت به تعرض به آب و خاک میهن اسلامی مان ناامید کنند.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top