تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/08 - 09:43
کد خبر: 330065

وعده دانشگاه‌ها برای ارتقای خدمات دانشجویی

معاونین دانشگاهها از افزایش کیفیت خوابگاهها، بهبود غذایی دانشجویی و رایگان بودن غذا برای دانشجویان بی بضاعت و تلاش برای افزایش ارتقای سطح خدمات رفاهی خبر دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛  سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در حالی برای دانشگاهها آغاز شد که روسا و مدیران دانشگاهی از ماه ها قبل، نسبت به افزایش هزینه ها، قیمت محصولات و خدمات؛ از تامین هزینه های خوابگاههای استیجاری گرفته تا هزینه مواد اولیه غذایی دانشجویی و نیز تعمیرات و تجهیزات ابراز نگرانی کردند.

پرداخت نشدن کامل بودجه تخصیصی در ۶ ماهه اول امسال به دانشگاه، روسا و مدیران را بیش از پیش در تنگنا قرار داد. در این میان نگرانی مسئولین دانشگاه ها این بود که کسری بودجه،  موجب افت کیفیت خدمات در بخش تغذیه و خوابگاه خواهد شد که البته با تحقق وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۲۹ شهریور ماه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در «بخش تغذیه» به دانشگاه ها پرداخت شد؛ هرچند هنوز بخشی از اعتبارات در سایر بخش ها باقی مانده است.

دانشجویان در سالهای گذشته بارها در تجمعات مختلف اعتراض خود را نسبت به وضعیت نامناسب خوابگاه و کمبود ظرفیت اعلام کردند؛  امسال نیز همزمان با شروع سال تحصیلی، «شورای صنفی دانشگاه شریف» در نامه ای به رییس این دانشگاه، نسبت به کمبود ظرفیت خوابگاهی و اسکانی فراتر از ظرفیت مجاز اتاق‌ها، معترض و خواهان پیگیری مدیریت دانشگاه شده اند. «شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت» نیز از افزایش ظرفیت خوابگاهی دختران و قطع شدن سرویس دهی یکی از خوابگاه ها، ابراز نارضایتی کرده است.

«شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور» نیز در بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به افزایش شدید نرخ تغذیه دانشجویی اعلام کردند؛ این شورا گفته است با توجه به شرایط موجود و گرانی ها، روز به روز زیست دانشجوئی سخت تر و عرصه بر دانشجویان دوره روزانه یا به تعبیری دانشجویان مشمول آموزش رایگان، تنگ‌تر شده است.

این مشکلات در حالی مطرح می شود که به گفته روسا و معاونین، دانشگاه ها تمام تلاش خود را برای اینکه در سال تحصیلی جدید با چالش در حوزه دانشجویی مواجه نشوند، به کار بسته اند؛ به طوری که دانشگاه خواجه نصیر از ارائه وامهای ویژه به دانشجویانی با شرایط خاص و همچنین افزایش کیفیت غذای دانشجویی، دانشگاه علم و صنعت از اضافه شدن یک خوابگاه جدید برای دختران و دانشگاه هنر اصفهان، از تعطیلی خوابگاه بی کیفیت دختران و اجاره یک خوابگاه جدید، خبر داده اند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر: ۳ برابر بودجه پژوهشی، خرج تغذیه می کنیم
دانشگاه امیرکبیر با حدود ۱۲ هزار دانشجو، یکی از دانشگاه‌هایی است که در بخش رفاهی توجه ویژه ای به بخش تغذیه دارد؛ به طوری که امسال در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۰۰ درصد در این بخش هزینه کرده است. محمد معتمدی، رئیس این دانشگاه به خبرنگار مهر درباره وضع بودجه دانشگاهها، گفت: با وجود اینکه بودجه دانشگاه ها، امسال نسبت به سال گذشته، افزایش داشته، ولی اگر اعتبارات ۱۰۰ درصد پرداخت نشود، با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به پرداخت نشدن کامل بودجه تخصیصی در ۶ ماهه اول سال، افزود: در نیمه نخست امسال، ۳۶ درصد اعتبارات پرداخت شده، در حالی که طبیعتا باید ۵۰ درصد پرداخت می شد.

معتمدی توجه به بخش رفاهی دانشجویان را از اولویتهای این دانشگاه برشمرد و گفت: در بخش رفاهی هر سال نسبت به سال گذشته، هزینه ها افزایش یافته که این افزایش را دانشگاه متقبل شده است. به عنوان مثال؛ امسال در بخش تغذیه دانشجویی، نسبت به سال ۹۶،  ۲ برابر هزینه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه حداقل ۳ برابر بودجه پژوهشی، صرف تغذیه دانشجویان این دانشگاه می شود و به همین نسبت نیز هزینه خوابگاهها افزایش یافته است، افزود: تاکید میکنم که  تمام تلاش خود را بخرج می دهیم که کمبود اعتبارات، اثری بر تامین امکانات رفاهی دانشجویان نداشته باشد.

جواد شکرالهی معاون دانشجویی این دانشگاه، پیش از این در گفتگو با مهر از احتمال افزایش یارانه غذایی دانشجویی در هیات رییسه دانشگاه از ۴ هزار تومان به ۵ یا ۶ هزار تومان خبر داده بود.

رئیس دانشگاه تهران: برای خوابگاه ناچاریم از سایر بخش‌ها کسر کنیم
دانشگاه تهران که دارای حدود ۵۳ هزار دانشجوست، بیشتر نگران کسری بودجه است. محمود نیلی احمدآبادی، رئیس این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش غذای دانشجویی به دانشگاه های سراسر کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: هزینه و شهریه خوابگاه های دانشجویی درسال تحصیلی جدید، افزایش داشته و با توجه به اینکه تخصیص اعتبارات ما ۱۰۰ درصدی نیست، ناچاریم از سایر بخش ها کسر و در این بخش (خوابگاه) هزینه کنیم.

وی افزود: امور جاری دانشگاه مانند؛ حقوق و دستمزد، غذای دانشجویی و خوابگاه ها جزو هزینه های قطعی و مهم دانشگاه است و در ابتدا باید این هزینه ها، پرداخت شود.

نیلی با بیان اینکه بودجه های عمرانی دانشگاه دربخش تعمیر و تجهیز نیز هنوز به طور کامل پرداخت نشده و به سبب آن با مشکلاتی رو به رو هستیم، گفت: درصورتیکه همچنان با این روند جلو برویم، حتما با کسری بودجه در پایان سال مواجه خواهیم شد.

معاون علم و صنعت: احتمال ارائه خوابگاه به افرادی که در تعهدمان نیست
دانشگاه علم و صنعت با حدود ۱۴ هزار دانشجو، تمهیداتی را برای ارائه خوابگاه به افرادی که در تعهداتش نیست، در دستور کار دارد. احد قائمی معاون دانشجویی این دانشگاه در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه در بحث خوابگاه دانشجویی و تغذیه دانشجویان مشکل خاصی نداریم، اظهار کرد: البته درخصوص غذا، گاهی، دانشجویان نسبت به کیفیت غذا  اعتراضاتی دارند، اما در مجموع، کیفیت غذا خوب است. امسال مواد اولیه گران شده و چالشی برای همه دانشگاه های کشور ایجاد کرده که تلاش می کنیم با گرفتن کمک از نهادهای مختلف، آن را برطرف کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: طبق تعهد رفاه دانشگاه، ما تا ترم ۹ برای مقطع کارشناسی و ۵ ترم در مقطع ارشد خوابگاه ارائه می دهیم، اما بنا داریم خارج از تعهداتمان، به دانشجویان ترم های بعد نیز خوابگاه بدهیم تا زودتر فارغ التحصیل شوند.

قائمی از افزایش ظرفیت خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت: امسال خوابگاه سرای مهر(ویژه دختران) به دانشگاه اضافه شد که بالغ بر ۸۰ نفر ظرفیت دارد.

معاون خواجه نصیر: بهبود محسوس کیفیت غذا/فضای خوابگاهی اصلاح شد
دانشگاه خواجه نصیر ایمنی و بهداشت را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده و از افزایش محسوس کیفیت غذا در سال تحصیلی جاری خبر داده است. عبدالمجید خوشنود، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به همکاری با یک شرکت در حوزه HSE (سیستم مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست)، گفت: با هدف ارتقای سطح ایمنی سلامت در دانشگاه خواجه نصیر، همکاری خود را با این شرکت در چارچوب موضوعات مختلف از جمله خوابگاه ها، رستوران ها، اماکن ورزشی و ... آغاز کردیم.

خوشنود در توضیح بیشتر، اظهار داشت: بطور مثال؛ این شرکت با پیمانکار غذا، پیمانکار سرویس ها، پیمانکار تاسیسات، پیمانکار بخش IT و حتی پیمانکاران خدمات بهداشت و سلامت جسم و روان، وارد مذاکره شده و در راستای تحقق تمام بندهای الزامی در حوزه ایمنی سلامت، موارد را بصورت اجرایی و حقوقی پیگیری می کند.  به نوعی، چتری جامع را بر روی تمامی فعالیتهای ایمنی و بهداشت دانشگاه خواجه نصیر گسترده است.

وی با اشاره به اینکه به واسطه همکاری با همین شرکت، موضوع کیفی سازی و بهداشت را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده ایم، گفت: تابستان امسال یکی از خوابگاه های پسران را که حدود ۷۰۰ نفر ظرفیت دارد،  از نظر فضاسازی و هم از نظر پله های دسترسی خروجی، اصلاح کردیم که موجب بهبود سطح کیفی آن از لحاظ ایمنی شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر از عقد قرارداد با پیمانکار جدید در بخش تهیه غذا خبر داد و گفت: با سیاست گذاری کلی معاونت دانشجویی در حوزه ایمنی سلامت، پیش بینی می کنیم امسال از نظر بهداشت و کیفیت غذا، بهبود محسوسی را شاهد باشیم.

معاون دانشگاه علامه: دانشجویان بی بضاعت حمایت می‌شوند
افزایش ۱۰ درصدی شهریه خوابگاه های دانشگاه علامه به جای افزایش ۱۴ درصدی (ابلاغی از سوی سازمان امور دانشجویان) یکی از اقدامات خوب این دانشگاه علی رغم افزایش هزینه ها به شمار می رود. این دانشگاه در سال تحصیلی جاری افزایش استاندارد تغذیه دانشجویی و سرویس حمل و نقل را در دستور کار خود دارد. در حال حاضر حدود ۱۸ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

غلامرضا لطیفی معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به خبرنگار مهر گفت: امسال ما و بسیاری دیگر از دانشگاه ها به دلیل شرایط خاص کشور، در ۶ ماهه نخست، بودجه تخصیصی خود را بصورت کامل دریافت نکرده ایم که این موضوع، طبیعتا بر روند اجرای برنامه ها تاثیر گذار بوده است.  با این وجود اما، مدیریت دانشگاه علامه در فرآیندهای تصمیم‌سازی خود سعی کرده با تامین امکانات لازم از طریق منابع مختلفِ، شرایطی را فراهم سازد که خللی در روند ادامه تحصیل دانشجویان رخ ندهد.

لطیفی از نوسازی یکی از خوابگاه‌های بزرگ دانشگاه (خوابگاه شهید همت) با گنجایش حدود ۸۰۰ نفر خبر داد و گفت:در بخش تغذیه دانشجویی،  تلاش ما بر این بوده تا محصولاتی با کیفیت و برخوردار از سطح بالای استانداردهای غذایی را در اختیار آن ها قرار دهیم. ضمن اینکه در حوزه ایاب و ذهاب تاکید بر این است که سرویس های جابجایی دانشجویان، متناسب با استاندارهای لازم باشد.

لطیفی به تمهیدات دانشگاه علامه برای رسیدگی به مشکلات دانشجویان کم بضاعت اشاره کرد و افزود: در این زمینه، به منظور کمک به آن دسته از دانشجویانی که با مشکلات مالی دست به‌ گریبان بوده و از بضاعت اندکی برخوردار هستند، امکانی فراهم کرده ایم که از حمایت های غیرمستقیم در بخش تغذیه و خوابگاه برخوردار شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه با بیان اینکه سازمان امور دانشجویی افزایش ۱۴ درصدی نرخ خوابگاه ها را به دانشگاه ابلاغ کرده است، اظهار داشت: با این وجود اما برای رعایت رفاه حال دانشجویان، نرخ خوابگاه ها را فقط حدود ۱۰ درصد افزایش دادیم.

معاون دانشگاه شریف: برای افزایش ظرفیت خوابگاهی تلاش میکنیم
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اما از تقاضای دانشجویان بیش از ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه خبر داده است.  عماد الدین فاطمی زاده، معاون دانشجویی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش برای افزایش میزان وام های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت: سال گذشته میزان وام و تسهیلات ودیعه مسکن ۲۵ میلیون تومان بود که با رایزنی ها و امکان سنجی هایی که داشته ایم، امیدواریم بتوانیم این عدد را تا ۱۵ درصد افزایش دهیم. 

فاطمی زاده با اشاره به اینکه دانشگاه شریف برای افزایش ظرفیت خوابگاهی برنامه دارد، اما به دلیل کمبود منابع مالی و نبود بودجه کافی، امکان اجرای آن ممکن نیست، ادامه داد: درخواست و تقاضا برای استفاده از فضای خوابگاهی، به نسبت واحدهای موجود، بیشتر است. در شرایط اقتصادی کنونی، اصولاً اضافه کردن ظرفیت خوابگاهی؛ بخصوص خوابگاه متاهلی، برای ما بسیار پیچیده و سخت است.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان: کیفیت غذا افزایش می یابد/تعطیلی خوابگاهی بی کیفیت دختران
دانشگاه هنر اصفهان نیز به سیاق برخی دانشگاه ها، تمرکز خود را بر بهبود وضعیت خوابگاهی و تغذیه در سال تحصیلی جاری قرار داده است. رضا نصر رییس دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر،  با بیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال از ۵۰ درصد ۳۶ درصد از بودجه تخصیص یافته است، خاطرنشان کرد: بنیه مالی دانشگاه بسیار ضعیف است و با معضلات جدی رو به رو هستیم که امیدواریم وزارت علوم و دولت اعتبارات را هرچه زودتر تخصیص دهند؛ چرا که دیگر پولی دست دانشگاه نیست که هزینه کند.

وی از تعطیلی خوابگاه خودگردان دختران به علت هزینه های بالا و عدم کیفیت آن خبر داد و گفت: ابتدای امسال یکی از ساختمان های صنعت آب و برق اصفهان را اجاره کرده ایم که از سطح شهر کمی فاصله دارد اما مترو به آنجا نزدیک است.  این خوابگاه مخصوص دختران بوده و دارای ظرفیت بالای ۳۰۰ نفری است. همچنین با پرداخت یارانه از سوی دانشگاه سعی بر این است که شهریه خوابگاه ها را به حداقل برسانیم تا به دانشجویان فشار نیاید.

نصر همچنین از برنامه این دانشگاه برای افزایش کیفیت غذا خبر داد و افزود: به منظور افزایش سطح کیفی غذای دانشجویان، با پیمانکار قرارداد نوع دوم منعقد کردیم؛ از آنجا که نمیدانیم پیمانکار چه نوع موادی را با چه کیفیتی برای غذا استفاده می کند، دانشگاه مواد اولیه را تهیه می کند و پیمانکار وظیفه پخت غذا را بر عهده دارد.

معاون دانشگاه تبریز: سیستم طبخ غذا تغییر کرد
دانشگاه تبریز اما دومین دانشگاه قدیمی ایران پس از دانشگاه تهران و بزرگترین مرکز آموزشی در غرب و شمال غرب کشور است. این دانشگاه برای سال تحصیلی جاری سیستم طبخ غذای دانشجویی را تغییر داده است. حسین امامعلی پور معاون دانشجویی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر، از حذف روغن و شعله در فرایند طبخ غذا خبر داد و گفت: به منظور افزایش کیفیت غذا و حفظ ارزش غذایی، فرهای کامبی (دستگاهی برای بخارپز و بریانی کردن) تهیه شده که مرغ و ماهی بدون قطره ای روغن برای دانشجویان پخته می شود.

امامعلی پور همچنین از ارائه خوابگاه به دانشجویان دکتری شبانه در سال تحصیلی جاری و همچنین رایگان بودن غذا برای دانشجویان بی بضاعت خبر داده است.

معاون دانشگاه ارومیه:افزایش سوبسید غذا به ۱۰ هزار تومان
دانشگاه ارومیه با دارا بودن ۱۵ هزار دانشجو، یکی از دانشگاه هایی ست که علی رغم افزایش قیمت خوابگاه های خودگردان خود، نسبت به برخی دانشگاه های دیگر قیمت پایین تری دارد. عبدالناصر نظریانی معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش قیمت خوابگاه‌های خودگردان در سال تحصیلی جاری، گفت: سال گذشته قیمت این نوع خوابگاهها ۵۸۰ هزار تومان بود که امسال به ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است اما باز هم این قیمت نسبت به سایر خوابگاه ها مثل زنجان و یزد، کمتر است. 

معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه در سال جاری کیفیت غذا و پیمانکاران مانند سال گذشته است، افزود:سال گذشته در ارتباط با غذای دانشجویی مشکل خاصی نداشتیم و دانشجویان راضی بودند.

وی درباره قیمت غذای دانشجویی نیز گفت: امسال باید ۴۰-۵۰ درصد بیش از سال گذشته برای غذا هزینه کنیم. سوبسیدی که دانشگاه بابت هر غذا می پردازد، حدود ۱۰ هزار تومان است چرا که سعی میکنیم به دانشجویان از نظر مالی فشاری وارد نشود. به طور مثال سال گذشته قیمت هر کیلو گوشت دولتی ۲۷ هزار تومان بود که امسال به بالای ۵۰ هزار تومان افزایش یافته اما تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن دانشجویان به کار خواهیم بست. 

حال باید دید که مدیران دانشجویی چقدر می توانند به وعده هایی که داده اند عمل کنند و دانشجویان تا چه اندازه از این اقدامات راضی خواهند بود.

البته برای ارائه خدماتی با کیفیت به دانشجویان این انتظار می رود که اعتبارات دانشگاهها به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شود؛ چرا که در غیر این صورت کسری اعتبارات گریبان‌گیر دانشگاه ها خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top