تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/08 - 14:23
کد خبر: 330095

طرح بومی‌سازی سولفورزدایی از سوخت کشتی‌ها

در قالب یک طرح ابتکاری، مشکل کشتی‌های ایرانی برای دریافت سوخت استاندارد برطرف شده تا گامی در جهت رفع خطر بزرگی که اقتصاد ایران را تهدید می‌کرد، برداشته شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، بر اساس استانداردهای جدیدی که سازمان بین‌المللی دریانوردی برای سوخت کشتی‌ها تعیین کرده است، از ابتدای سال 2020 میزان سولفور نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود نباید بیشتر از نیم درصد باشد. این استاندارد که سال گذشته ابلاغ شد و زمان اجرای آن سال 2020 تعیین شده بود، یک خطر بزرگ برای کشور بود.

بخش کوچکی از نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور دارای گوگرد نیم درصد است که همین موضوع بن‌بست بزرگی را برای کشور ایجاد کرده بود. راهکارهایی که برای خروح از این بن‌بست در جهان بکار گرفته شده بود جزو مواردی بود که ایران نمی‌توانست آن‌ها را پیاده کند.

یکی از این راهکارها استفاده از ال ان جی به‌جای نفت کوره بود که اساسا کشتی‌های ایرانی توانایی پیاده‌سازی آن را نداشتند. راهکار دیگر نصب اسکرابرها روی عرشه بود تا سولفور نفت کوره را کاهش دهند که این راهکار هم غیراقتصادی است و هم قابلیت پیاده‌سازی در همه کشتی‌ها را ندارد.

ایران بیش از 180 کشتی در اختیار دارد که وظیفه تجارت آبی کشور را چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات بر عهده دارند. در صورتی‌که ایران نمی‌توانست استاندارد جدید را رعایت کند، طبق آنچه اعلام شده بود، کشتی‌های آن اجازه پهلوگیری در بنادر و تردد در آب‌های آزاد را نداشتند.

با توجه به اینکه بین 30 تا 35 درصد از تولیدات پالایشگا‌ه‌های کشور به دلیل قدیمی بودن الگوی پالایشی به نفت کوره تعلق دارد، برای تبدیل این فرآورده به فرآورده‌های استاندارد باید سرمایه‌گذاری سنگینی در پالایشگاه‌ها رخ دهد که با توجه شرایط کشور و همچنین زمان‌بر بودن آن، این راهکار نیز از دسترس خارج است.

این شرایط سخت موجب شد تا در یک همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی نفتکش و یک شرکت دانش بنیان، دانش سولفورزدایی از نفت کوره بومی‌سازی شود. شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا با بومی کردن روش ODS این دانش را بومی کرد و هم اکنون در مسیر تولید انبوه قرار دارد. جلیل سبحانی مدیرعامل این شرکت هم این موضوع را تائید کرده و حالا قرار است از این روش به طور انبوه استفاده شود.

گفتنی است  میزان مصرف سوخت حمل‌ونقل دریایی تقریبا معادل 5.5 میلیون بشکه در روز است که از این میزان حدود 4 میلیون بشکه نفت کوره با گوگرد بالاست. مصرف داخلی کشتی‌های ایران معادل 6 میلیون لیتر در روز است. با روش بکار گرفته شده در ایران نه تنها می‌توان نیاز کشتی‌های ایرانی را به سوخت کم گوگرد برطرف کرد، بلکه می‌توان گام بزرگ‌تری در صادرات نفت‌کوره کم سولفور، آن هم با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش‌های دیگر،  برداشت.

هم اکنون برخی کشورهای جهان برای تولید نفت‌کوره با سولفور کمتر، خواستار تعویق اجرای این استاندارد تا سال 2025 شده اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top