تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/07/09 - 12:55
کد خبر: 330188

پس از گذشت حدود یک ماه از اعلام نتایج اعتراضات به سهمیه‌ها همچنان ادامه دارد؛

آیا سهمیه‌های کنکور حذف می‌شود؟

گلایه ها به سهمیه های مختلف باعث شد تا نگاه ها به اقسام سهمیه ها کشیده شود و در این بین مشخص شود تا بخش مهمی از سهمیه های داوطلبانی که می توانند تغییر رشته دهند و از این بابت ظرفیت های رشته ها را اشغال کنند، سهمیه های فرزندان هیئت علمی است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور امسال هر نوع حاشیه ای که بخواهید، داشت. از حاشیه ها پیرامون زمان برگزاری آزمون تا کارنامه ها و نحوه اعمال تراز داوطلبان نظام قدیم و جدید از حاشیه هایی بود که باعث شد تمامی مسئولان آموزش عالی کشور در مورد ان اظهار نظر کنند. اما امسال نحوه اعمال سهیمه ها به خصوص برای آزمون کارشناسی ارشد هم حاشیه های فراوانی داشت. در این بین سهمیه فرزندان هیئت علمی، سوال هایی را مبنی بر چرایی این سهمیه ها ایجاد کرده است. موضوع ان جایی آغاز شد که در کنکور امسال بیش از 10 هزار نفر از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پس از انتشار نتایج نهایی این آزمون، این نتایج را «عجیب» خواندند. همین موضوع باعث شد تا نگاه ها به میزان سهمیه های مختلف از جمله شهدا، ایثارگران و حتی استعدادهای درخشان مربوط شود. اما «منصور غلامی» در واکنش به این اعتراضات گفت: نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ بررسی مجدد نمی شود و هیچ وقت نتایج اعلام شده را بررسی نمی کنیم چون کاملا مطمئن است.

بیشتر بخوانید// پاسخ خدایی به اعتراضات داوطلبان ارشد

از طرفی دیگر این اعتراضات به آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت نیز کشیده شد که در ان در برخی از رشته ها که ظرفیت آنها محدود بود، حتی رتبه های 1 و 2 این رشته ها نتوانستند در این آزمون قبول شوند و همین موضوع دامنه اعتراضات به سهمیه ها را بازتر کرد.

آیا سهمیه ها تغییر میکند؟
پس از این اعتراضات بود که منصور غلامی در مورد این سهمیه ها گفت:« سال گذشته برای تجدید نظر در سهمیه های کنکور لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بنا به دلایلی، نمایندگان رسیدگی به این لایحه را در اولویت قرار ندادند.»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:« به تازگی در جلسه هیئت دولت این مسئله مطرح و مقرر شد لایحه جدیدی برای تعدیل و اصلاح سهمیه ها تهیه شود. این لایحه هنوز آماده نشده اما پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که در مورد درصدها و سطوح سهمیه ها که امتیاز به آن تعلق می گیرد، بازنگری صورت گیرد.»

وی اظهار داشت:« وقتی این سهمیه ها محدود شود، امکان قبولی سهمیه های آزاد که نمره بالایی دارند، فراهم خواهد شد.»

بیشتر بخوانید//دستور وزیر بهداشت برای اصلاح نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی

روز گذشته نیز وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت پیگیری و رایزنی در جهت اصلاح نحوه پذیرش دانشجو تاکید کرد. در بخشی از نامه وزیر بهداشت آمده بود:« در روزهای اخیر متأسفانه گرفتار بیماری سخت و نهایتا مصیبت از دست دادن مادر بودم با گلایه و شکوایه‌هایی کثیری از جوانان نخبه کشور که در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی علیرغم کسب رتبه‌های ممتاز رد شده بودند مواجه شدم. متأسفانه تعداد قابل توجهی از این دانشجویان متعلق به خانواده‌های هستند که بدون استفاده از کلاس‌های پرهزینه‌ آنچنانی با تکیه با هوش و استعداد ذاتی و با تلاش بی‌وقفه شبانه‌روزی به رتبه‌های بعدی دست یافته بودند.»

او در بخشی دیگر نیز می گوید:« ضروری است با رایزنی‌های مستمر در راستای اصلاح قوانین و مقررات مربوطه جهت رفع شبهات و حفظ کیفیت آموزش عالی به خصوص آموزش علوم پزشکی که تأثیر مستقیم بر حیات و سلامت مردم دارد برای سال‌های آتی تلاش کنیم.»

گلایه به سهمیه های فرزندان هسئت علمی نیز کشیده شد
گلایه ها به سهمیه های مختلف باعث شد تا نگاه ها به اقسام سهمیه ها کشیده شود و در این بین مشخص شود تا بخش مهمی از سهمیه های داوطلبانی که می توانند تغییر رشته دهند و از این بابت ظرفیت های رشته ها را اشغال کنند، سهمیه های فرزندان هیئت علمی است.  روزنامه شهروند در شماره روز یک شنبه این هفته خود با تیتتری با عنوان «به نام شهدا به کام استادزاده ها» به این موضوع پرداخت. در جدولی که در این گزارش آمده بود، آمار پذیرفته شدگان هر کدام از این سهمیه ها را در بازه ۵ ساله ۹۳ تا ۹۷ نشان میداد. براساس این جداول، در این سال ها ۱۲۴ هزار و ۲۴۹ نفر براساس سهمیه ایثارگران به صندلی های دانشگاه های ایران رسیدند که مبنای آن هم قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است. در این گزارش همچنین اطلاعاتی درباره امتیاز مختص به فرزندان هیأت علمی آمده بود که نشان می داد در این سال ها ۷ هزار و ۱۹۴ نفر با استفاده از تسهیلات ویژه فرزندان اعضای هیات علمی تغییر رشته یا تغییر دانشگاه داده اند. مبنای این تسهیلات هم آنچنان که در گزارش آمده بود، تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

آیا زمان پایان سهمیه ها رسیده است؟
همراهی مسئولان وزارت علوم و بهداشت با اعتراضات دانشجویان به نظر می رسد نوعی اجماع نظر پیرامون حذف سهمیه های آزمون های سراسری را به وجود اورده است. حال باید دید با تمام این هم نظری ها آیا کسانی که منافعی در زمینه هایی مانند سهمیه های فرزندان هسئت علمی دارند آیا حاضر به تغییر این قوانین خواهند شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top