تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/07/10 - 16:21
کد خبر: 330335

عدم اعمال سهمیه فرزندان هیئت علمی در کنکور

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، در خصوص برخی اخبار مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر وجود سهمیه قبولی در کنکور ویژه فرزندان اعضای هیاُت علمی دانشگاه‌ها، گفت: به هیچ عنوان سهمیه‌ای به معنای سهمیه‌ای که در کنکور سراسری بر اساس قانون برای برخی شرکت کنندگان اعمال می‌شود، برای فرزندان اعضای هیأت علمی دیده نشده است و ظرفیت، درصد و نسبتی برای فرزندان اعضای هیأت علمی در این خصوص در کنکوری سراسری وجود ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مفدا، اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌های کشور اخباری را با تیترهای مختلف مشاهده می‌کنیم که خبر از استفاده سهمیه برای فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنکور سراسری می‌دهد.

در این خصوص به گفت‌وگو با دکتر حمید اکبری؛ قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت پرداختیم که وی در ابتدا بیان داشت: واقعیت این است که به هیچ عنوان سهمیه‌ای به معنای سهمیه بندی که در کنکور سراسری بر اساس قانون برای برخی شرکت کنندگان اعمال می‌شود وجود ندارد و ظرفیت، درصد و نسبتی برای فرزندان اعضای هیأت علمی در این خصوص در نظر گرفته نشده است.

وی ابراز داشت: آن‌چه که وجود دارد تسهیلاتی است که فرزندان اعضای هیأت علمی پس از آن‌که بدون در نظر گرفته شدن هیچ گونه سهمیه‌ای، در کنکور موفق به قبولی شدند می‌توانند از آن استفاده کنند. بر این اساس فرزندان اعضای هیأت علمی مطابق آئین نامه «تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌توانند در صوت داشتن ۹۲.۵ درصد نمره از رشته/ محل دیگری غیر از دانشگاهی که در آن قبول شده‌اند، در محل مورد نظر تحصیل خود را بگذرانند.

اکبری کسب این تسهیلات را امری سخت و دشوا دانست و بیان داشت: در واقع فرزندان اعضای هیأت علمی وزارت‌های بهداشت و علوم، باید سد کنکور را مانند دیگر شرکت کنندگان بر اساس توان علمی خود بگذرانند و در صورت قبولی، در خصوص نقل و انتقالات و جابه‌جایی، بر اساس مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهر دیگری که ۹۲.۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد در این شهر را آورده است تحصیل خود را انجام دهد.

قائم مقام معاون اموزشی وزارت بهداشت در دفاع از جایگاه علمی فرزندان اعضای هیأت علمی در کسب جایگاه به حق در دانشگاه‌های کشور، بیان داشت: به عنوان مثال اگر آخرین فرد پذیرش شده در سهمیه آزاد، نمره ۱۰۰ را کسب کرده است، در صورتی فرزند هیأت علمی می‌تواند از تسهیلات عنوان شده استفاده کند که ۹۲.۵ درصد ۱۰۰ را گرفته باشد که این تسهیلات نیز خیلی محدود است و این گونه نیست که فرزندی که مادر و پدرش در دانشگاهی عضو هیأت علمی هستند به راحتی بتواند برای انتقال و حضور فرزندشان در همان دانشگاه اقدام کنند و تنها هفت و نیم درصد تخفیف شامل حال این فرزندان می‌شود.

وی یادآور شد: این تسهیلات بسیار جزئی است که متاسفانه رسانه‌ها در این خصوص با عجله و بدون تحقیقات اطلاع رسانی کرده و به نوعی نشان دادند گویا اعضای هیأت علمی از تسهیلات خاصی برای فرزندان خود استفاده می کنند که اصلا این گونه نیست؛ این در حالی است که این تسهیلات در برخی شرایط اصلا قابل استفاده نیست به این معنا که محال است فردی که در زاهدان قبول شده بتواند بر اساس این تسهیلات در تهران تحصیل خود را انجام دهند زیرا فردی که در زاهدان قبول می شود مشخصا ۹۲.۵ درصد تهران را نیاورده است.

اکبری تصریح کرد: به واقع این تسهیلات بسیار جزئی است که هر سازمانی برای پرسنل خود چنین تسهیلاتی را که بسیار محدود و سخت گیرانه است وضع می‌کند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر چالش ما در جذب اعضای هیأت علمی است، گفت: ما به دنبال کسب مجوزهای لازم از سوی سازمان امور اداری استخدامی جهت جذب اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود هستیم.

اکبری بیان داشت: در حال حاضر در مجموع در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت حدود ۱۹ هزار عضو هیأت علمی در حال فعالیت  هستند و این در حالی است که ما با کمبود حدود شش هزار عضو هیأت علمی روبه رو هستیم که در صورت دادن مجوز می‌توانیم از متقاضیان بسیاری که در این خصوص وجود دارند استفاده کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top