تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/14 - 09:50
کد خبر: 330654

پرونده کنکور| پذیرش بدون آزمون بدترین تاثیرگذاری چند دهه اخیر است

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: عرصه تحولات مهم کشور هم ظرفیت های تصمیم گیری راهبردی را رعایت نمی کند؛ به عنوان مثال، مجلس قوانینی برای کنکور وضع کرده است که اگر این قوانین مبتنی بر نظارت و کارشناسی باشد باید اجرایی شود اما چرا اجرایی نمی شود؟

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایرنا؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست به قوانین مصوب در سوابق تحصیلی ورود و نقص‌های آن را برطرف کند.

«فرهاد کریمی» شامگاه شنبه در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، افزود: کارکرد نظام آموزشی یعنی آموزش و پرورش و دانشگاه به عنوان نهاد یکپارچه دچار اختلال شده است و با مجمع الجزایری از نهادهای آموزشی فرهنگی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: نهاد آموزش در ایران با توجه به اینکه تاریخچه عاریه ای دارد با ویژگی های جامعه ایرانی هماهنگ نبوده و از جامعه ایرانی برنخاسته است؛ بنابراین با یک نهاد قرضی مواجه هستیم که کارکرهای خود را ندارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: بین آموزش و پرورش و آموزش عالی هم هماهنگی وجود ندارد و این دو بیشتر اسیر نظام اشتغال شده اند؛ سامانه اشتغال در کشور با توجه به اینکه دارای آسیب های متعدد است ظرفیت های خود را در حوزه تاثیرگذاری بر قشر متوسط از دست داد.

کریمی یادآور شد: در حالی که دانشگاه و آموزش باید نهاد شکل دهنده به سیاست های اشتغال باشند، وضعیت اشتغال و سیاست های آن موثر بر ظرفیت نهاد آموزشی واقع شده است.

وی به پذیرش بدون آزمون در ۸۵ درصد رشته ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قانون سوابق تحصیلی، ورود به دانشگاه را تعیین می کند اما در مورد ۱۵ درصد رشته ها و شاخه ها این قانون حکمفرما نیست که بدترین تاثیرگذاری در طول چند دهه اخیر در آموزش عالی به وقع پیوسته است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: عرصه تحولات مهم کشور هم ظرفیت های تصمیم گیری راهبردی را رعایت نمی کند؛ به عنوان مثال، مجلس قوانینی برای کنکور وضع کرده است که اگر این قوانین مبتنی بر نظارت و کارشناسی باشد باید اجرایی شود اما چرا اجرایی نمی شود؟

کریمی ادامه داد: اگر مبتنی بر بررسی های کارشناسی نبوده است نباید اجازه قانون گذاری داده می شد.

وی همچنین اظهار داشت: در کنکور بر اهداف حوزه شناختی متمرکز شده ایم و هدف های تربیتی به یک سوم کاهش یافته است.

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: حوزه دانش و حداکثر حوزه فهمیدن در آزمون سراسری مورد سنجش قرار می گیرد و اگر این مسئله را بررسی کنیم، از میان همه هدف های تربیتی که آموزش و پرورش باید به دنبال آن باشد حداکثر ۱۵ درصد این اهداف در کنکور پیگیری و سنجش می شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top