تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/07/14 - 11:25
کد خبر: 330674

بررسی آخرین وضعیت عراق در آستانه پیاده‌روی عظیم اربعین؛

ناکامی فتنه سعودی بعثی، عراق مشتاق اربعین میلیونی

ناکامی فتنه سعودی بعثی، عراق مشتاق اربعین میلیونی

در اوج قدرت نمایی داعش، بحران های حاصل از جنگ و علی الخصوص نا امنی و تهدیدها زائرین عتبات عالیات به بمب گذاری، حمله نظامی و کشتار زائرین نه تنها زیارت اربعین کم رنگ و بی رونق نشد که عدد شگفت انگیز 13 میلیون نفر زائر در خطرناک ترین روزهای سال 96 در رسانه ها مخابره شد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عظیم ترین گردهمایی و پیاده روی تاریخ در عراق چند سالی است که جهان را دست به دهان گذاشته و حیرت رسانه های مختلف جهانی را به همراه داشته است. رسانه هایی که اکثرا ماموریت داشتند این حضور حماسی را به جهانیان مخابره نکنند و با توطئه سکوت، سردمداران دول غربی و ضد شیعی سعی داشتند وانمود کنند اتفاق مهمی در جریان نیست.

خیل عظیم حضور مسلمانان از سراسر جهان و نوع مواجهه مردم عراق بعنوان میزبان این اجتماع، دشمنان وحدت جهان اسلام را وادار به توطئه چینی و سنگ اندازی کرد.

صدام و تقابل با زائرین اربعین
راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های بسیاری در مقاطع مختلف تاریخی مواجه بوده و یکی از بدترین و سخت‌ترین آن‌ها به دوران حاکمیت رژیم بعث به ویژه فاصله زمانی ۱۹۷۷ میلادی تا ۲۰۰۳ میلادی، سال سرنگونی این رژیم باز می‌گردد که طی آن «صدام حسین»، دیکتاتور معدوم عراق اوج دشمنی و حقد و کینه خود نسبت به شیعیان را با ممنوع کردن برگزاری مراسم عاشورا و اربعین حسینی و حتی مجالس عزاداری و روضه خوانی به اثبات رساند.

با اینکه سعی بسیار می‌شد، مراسم ساده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار شود، با این حال هیئت‌های برگزار کننده در معرض فشار‌های شدید و سختی قرار می‌گرفتند، به عنوان مثال بسیاری از موسسان و اعضای فعال این هیئت‌ها توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت و تحت انواع آزار و اذیت‌ها قرار می‌گرفتند.

حاج ابراهیم»، عضو یکی از هیئت‌های منطقه «المخیم» کربلا نیز درباره چند و، چون برگزاری مراسم عزاداری در آن سال‌ها می‌گوید:
«به دلیل فشار امنیتی و فضای رعب و وحشتی که بعثی‌ها در کربلا و دیگر شهر‌های مذهبی ایجاد کرده بودند، امکان تشکیل دسته‌های بزرگ و متشکل عزاداری نبود، به همین دلیل دسته‌های عزاداری در آن دوره کوچک و انگشت شمار بودند. به یاد دارم که در کربلا هفت هیئت به خود جرأت می‌داد تا مراسمی ساده و کوتاه برگزار کند. »

با این حال شیعیان عراق در شرایط خفقان بعثی ها باز هم پای کار زیارت و پیاده روی بودند و دست از کار نکشیدند.

داعش و تهدید زائرین اربعین
در اوج قدرت نمایی داعش، بحران های حاصل از جنگ و علی الخصوص نا امنی و تهدیدها زائرین عتبات عالیات به بمب گذاری، حمله نظامی و کشتار زائرین نه تنها زیارت اربعین کم رنگ و بی رونق نشد که عدد شگفت انگیز 13میلیون نفر زائر در خطرناک ترین روزهای سال 96 در رسانه ها مخابره شد.

در همین ایام خنثی کردن عملیات تروریستی تکفیری ها و سلفی ها مدام به گوش می رسید، خنثی کردن عملیاتی در منطقه ای میان دو استان بابل در شمال غرب و الانبار درغرب کربلا، خنثی کردن یک حمله تروریستی به زائران اربعین حسینی در بخش الصویره در شمال استان واسط و ده ها مورد از این عملیات که در اراده زائریت تغییری ایجاد نمی کرد.

همچنین «ریاض نعمه» مسئول هیأت های عزاداری و شعائر دینی در کربلا در همان ایام اعلام کرد بیش از ده هزار موکب ( هیأت) در زیارت اربعین شرکت کردند.

حضور مردم و هوشیاری نیروهای امنیتی و البته معنویت فضای اربعین و اراده پولادین زائرین کوچکترین خللی در روند زیارت اربعین ایجاد نمی کرد و بلکه استقبال بیشتری نیز می شد.

در عراق 98 چه خبر است؟
تجمعات و اعتراضات این روزهای عراق مورد جدیدی نیست، چند سال گذشته نیز خیابان های بغداد و دیگر شهرهای عراق در اعتراض به مسائل معیشتی مثلا قطع برق در ایام تابستان صحنه تجمعات اعتراضی بود، رفع بیکاری از مهم‌ترین خواسته‌های جوانان و پس از آن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می‌شود، از جمله علل اعتراض‌هاست.

امسال نیز برخی از مطالبات تجمع کنندگان که در پلاکاردهایی نوشته شده بود شامل مبارزه با فساد، اصلاح نظام سیاسی و ایجاد اشتغال بوده است. البته در بعضی مواقع عده ای سعی داشتند مطالبات مردمی را به سمت و سوهای دیگری منحرف کنند که از نوع پوشش رسانه های برخی صحنه های خاص می توان فهمید چه کسانی پشت پرده این ماجراها هستند. اعتراضات خشونت بار درمیدان تحریر در صورتی رخ داد که تنها این شبکه های العربیه و اسکای نیوز عربی متعلق به سعودی ها و اماراتی ها و نیز برخی  شبکه های نزدیک به جریان بعث در عراق هستند که بی وقفه صحنه های خشونت بار این تظاهرات را که روز سه شنبه اتفاق افتاده بود، پخش می کنند و تلاش دارند به آن دامن بزنند.

تروریست های جامانده از تفکر وهابیت مانند القاعده و داعش و نیز بازمانده های حزب بعث و نیز برخی جریان های سیاسی در حاکمیت و همچنین حامیان منطقه ای آنان، هر ساله در کنار حملات تروریستی مرگبار،‌ یک جنجال سیاسی براه می انداختند.

تحلیلگران طرح پیشنهادی عربستان به دولت ترامپ برای ناآرام کردن تهران، بغداد و بیروت را عامل خشونت بار کردن اعتراضات در عراق می دانند. این طرح که روزنامه الاخبار لبنان آن را فاش کرده نشان می‌دهد سه کشور ایران و عراق و لبنان هدف این طرح هستند که اساس آن تحریک رسانه‌ای افکار عمومی برای رسیدن به تظاهرات و اعتراض‌های خیابانی و در نهایت تضعیف دولت مرکزی است. در گزارش الاخبار آمده است که زمانیکه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با بازداشت ولید ابراهیم رئیس مجموعه شبکه تلویزیونی ام.بی.سی (MBC)، توانست از طریق اجبار ولید برای چشم‌پوشی از بخشی از سهام مجموعه، بر هیأت مدیره آن مسلط شود، صد میلیون دلار در این مجموعه سرمایه‌گذاری جدید کرد تا این پول صرف شبکه‌هایی شود که جامعه هدف آن لبنان، عراق و ایران باشد. شاید بسیاری ندانند که هم‌زمان با اتفاقات عراق، در لبنان نیز چندین تجمع در بیروت برگزار شد اما نتوانست مانند عراق، توجهات را به خود جلب کند. این هم‌زمانی قابل توجه نکته‌سنجان قرار خواهد گرفت.

همزمان شدن آغاز تظاهرات‌ها با آغاز حرکت مردم برای راهپیمایی اربعین، اصلا اتفاقی نیست. آغاز این آشوب یک تیر و چند نشان است؛ اول آنکه راهپیمایی اربعین تحت الشعاع قرار می‌گیرد و از سویی دیگر مقدمه برای ساقط شدن دولت عادل عبدالمهدی که هنوز یک ساله هم نشده، فراهم می‌شود؛ دولت عادل از دو جهت بسیار تحت فشار آمریکا قرا گرفته است.

برخی رسانه‌ها در اعتراضات روزهای اخیر، با دامن زدن به شایعات و انتشار اخبار دروغ، آتش بیار معرکه بودند. ارتش سایبری عربستان و کاربران به اصطلاح فیک مجازی این کشور تا توانستند، با جعل اخبار، عکس‌ها و تصاویر اعتراض‌های قدیمی و جدید، فتنه انگیزی کردند. کار به جایی رسید که با استفاده از فتوشاپ، بر روی دست نوشته‌های برخی معترضان، شعارهایی علیه ایران و حشد‌الشعبی و حتی مرجعیت عراق جعل کردند.

با این وجود بسیاری از مردم عراق که در اعتراض به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی دولت به خیابان‌ها آمده بودند، پس از مشاهده ورود نفوذی‌ها به صفوف خود و شعارهای ساختارشکنانه آنها، خیابان‌ها را ترک و طرح مشترک سعودیصهیونیستی برای ایجاد فتنه در آستانه حماسه عظیم راهپیمایی اربعین را فعلا، ناکام گذاشتند.

شیعیان عراق در اعصار مختلف حساسیت خود نسبت به اربعین را نشان دادند و اثبات کردند در این رابطه تمام تلاش خود جهت مهمان نوازی و خدمت رسانی به زائرین عتبات عالیات را به کار می بندند و فتنه های سعودی صهیونیستی با میدان داری بعثی ها را به شکست می کشانند و فیک نیوزهای سعودی قدرت کمرنگ کردن اجتماع عظیم حسینی ها را ندارند و اوضاع عراق روز به روز تا اربعین در حال بهتر شدن است.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top