تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/15 - 14:38
کد خبر: 330807

نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به دبیر شورای نگهبان در خصوص خطر تصویب طرح وزارت بازرگانی؛

تصویب طرح وزارت بازرگانی، مردم را در برابر نظام قرار می‌دهد

سرانجام مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل وزارت بازرگانی را در تاریخ 03/07/1398 به تصویب رساند و منتظر اعلام نظر شورای محترم نگهبان ازنظر تطابق طرح با شرع مقدس و قانون اساسی و همچنین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر تطبیق با اسناد بالادستی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای خطاب به دبیر شورای نگهبان در خصوص خطر تصویب طرح وزارت بازرگانی هشدار داد.با توجه به مغایرت طرح مذکور با برنامه ششم توسعه تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بدون اخذ دوسوم آراء نمایندگان برخلاف بند (د) ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس است. به صورتی که عدم رعایت بند(د) ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم اخذ دوسوم آراء در مواردی که نیاز به اصلاح برنامه توسعه دارد مغایر با اصل 65 اُم  قانون اساسی جمهوری اسلامی است در صورتی که ما شاهد آن هستیم با اقتدار گرایی ریاست مجلس شورای اسلامی اصل 65 قانون اساسی نادیده انگاشته میشود و طرح وزارت بازرگانی تصویب شده و به ساحت قانون اساسی نیز تعدی شده است .لذا خواهشمند است با توجه به دور زدن قانون و مضرات فوق الذکر با تصویب چنین طرحی مخالفت نمایید."

متن کامل نامه به شرح زیر است:

دبیرمحترم شورای نگهبان
آیت الله احمد جنتی

سلام علیکم
یا توجه به تصویب طرح وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی و ارسال این طرح به شورای نگهبان برای تطابق با قانون اساسی و شرع مقدس، لازم است چند نکته حائز اهمیت را در مورد این طرح و روند تصویب آن در مجلس به عرض برسانیم.

همانطور که مستحضرید طی سالهای 95 الی 97 موضوع تأسیس وزارت بازرگانی سه بار در قالب لایحه و یا طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و هر سه بار با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد. اواخر سال گذشته و همزمان با افزایش نابسامانی ها در بازار مواد غذایی و پس از پیگیری رئیس جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای طرحی خواهان تشکیل مجدد این وزارتخانه شدند تا برای چهارمین بار در عرض دو سال اخیر، موضوع تفکیک وزارت صمت در مجلس مطرح گردد.

سرانجام مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل وزارت بازرگانی را در تاریخ 03/07/1398 به تصویب رساند و منتظر اعلام نظر شورای محترم نگهبان ازنظر تطابق طرح با شرع مقدس و قانون اساسی و همچنین نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر تطبیق با اسناد بالادستی است.

بررسی های کارشناسی نشان میدهد طرح مذکور شرایط بازار را بغرنج تر کرده و اثرات منفی در اقتصاد کشور نیز خواهد داشت. ادله موافقان طرح وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین استدلال موجود برای تشکیل این وزارتخانه، رساندن یارانه ارزی ارز 4200 به دست مصرف‌کننده و کنترل قیمت‌های بازار است. در حالی که اعطای ارز 4200 تومانی برای واردات اقلام اساسی، در شرایطی که نرخ دلار بازار آزاد تا سه برابر این مبلغ رسیده؛ صرفا موجب ایجاد انواع فساد‌ها، افزایش احتکار و سوداگری در بازار خواهد بود.

این سیاست را می‌توان تکرار سیاست‌ ارزی شکست خورده سال 97 دانست؛ مواردی مانند تخصیص ارز مسافرتی با قیمت 4200، پیش‌فروش سکه با قیمت پایین، تعیین سقف رقابت در بورس کالا. در این سیاست با تزریق کالای ارزان‌قیمت، نه‌تنها مشکلات بازار حل نشده، بلکه با تشدید تقاضای کاذب، قیمت‌ها به‌صورت مصنوعی افزایش پیدا می‌کنند.

یقینا، تصویب این طرح باعث اخلال در سیستم مدیریت بازار کشور، به دلیل تفکیک تجارت از وزارت صمت میشود. وزارت مستقلِ تجارت و خدمات بازرگانی مانند ادوار گذشته اصلی‌ترین ابزار خود را برای مدیریت بازار، افزایش بی‌ضابطه واردات و به‌تبع آن افزایش ضرر و زیان به تولید‌کننده و کشاورز قرار داده است. به دلیل تمرکز بیش از حد واردات که از قِبَل آن باعث افزایش قیمت ها در موارد مصرفی میشود، جزء اقداماتی است که بی شک در کوتاه مدت مردم را در برابر نظام جمهوری اسلامی قرار میدهد. زیرا به صورت غیر مستقیم سفره مردم را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

مچنین فارغ از مسائلی که ذکر شد روند تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی مغایر با بند (۱۰) سیاست‌های کلی نظام اداری، بند «الف» ماده (۲۸) قانون برنامه ششم توسعه کشور، بند (۱۶) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل هفتاد و پنجم (۷۵) و اصل شصت و پنج (65) قانون اساسی است. با توجه به اینکه طرح مذکور موجب اصلاح یا تغییر برنامه ششم توسعه می شود معاونت قوانین مجلس طرح مذکور را نیازمند دو سوم آراء نمایندگان دانسته است.

با توجه به مغایرت طرح مذکور با برنامه ششم توسعه تصویب آن در مجلس شورای اسلامی بدون اخذ دوسوم آراء نمایندگان برخلاف بند (د) ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس است. به صورتی که عدم رعایت بند(د) ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم اخذ دوسوم آراء در مواردی که نیاز به اصلاح برنامه توسعه دارد مغایر با اصل 65 اُم  قانون اساسی جمهوری اسلامی است در صورتی که ما شاهد آن هستیم با اقتدار گرایی ریاست مجلس شورای اسلامی اصل 65 قانون اساسی نادیده انگاشته میشود و طرح وزارت بازرگانی تصویب شده و به ساحت قانون اساسی نیز تعدی شده است .لذا خواهشمند است با توجه به دور زدن قانون و مضرات فوق الذکر با تصویب چنین طرحی مخالفت نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top