تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/07/18 - 02:15
کد خبر: 331060

فضای فرکانسی در اختیار صدا وسیما باید برای ۵G آزاد شود

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه حرکت به سمت فناوری نسل پنجم ارتباطات آغاز شده است، گفت: فضای فرکانسی در اختیار سازمان صدا وسیما باید برای ۵G اختصاص یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت ارتباطات، بهزاد اکبری با بیان این که برای مهاجرت از ۴G به ۵G نیاز به سرمایه گذاری های بزرگی است اما از نظر توانایی علمی و فنی مشکلی وجود ندارد، گفت: مطالعات درباره این نسل از اینترنت سیار شروع شده و شرکت های بزرگی مانند نوکیا، اریکسون و هواوی فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه را تکمیل کرده و دانشگاه ها نیز پژوهش و مطالعه هایی در این زمینه انجام داده اند.

وی افزود: ویژگی های ۵G در سه بعد سرعت بسیار بالا یعنی بیش از یک گیگابیت در ثانیه، اطمینان پذیری بسیار بالا و تاخیر بسیار کم (کمتر از ۱۰ میلی ثانیه) قابل بررسی است. ویژگی تاخیر بسیار پایین را می توان در کاربردهای صنعتی، واقعیت مجازی و جراحی از راه دور دید و در واقع عمل های جراحی از راه دور و به کمک ربات را زمانی می توان انجام داد که تاخیری زیادی در انتقال و دریافت اطلاعات رخ ندهد، زیرا تاخیر زیاد در این مورد می تواند فاجعه آفرین باشد.

اکبری درباره نیاز به سرعت بیش از یک گیگابیت در ثانیه، افزود: ما درحال حرکت به سمت کاربردهایی مانند تلوزیون‌های  ۸K و یا پخش هولوگرام هستیم که برای این امر نیاز به پهنای باند بسیار بیشتری داریم. این ویژگی ها علاوه بر این که چالش برانگیز هستند، دامنه وسیعی از کاربرد ها را شامل می شوند که در شرایط موجود نمی توان از این کاربرد ها استفاده کرد. درهمین حال استاندارد های  ۵G تدوین و سازندگان تجهیزات این استانداردها را پیاده کرده اند. حتی سازندگان تلفن در حال ساخت تلفن هایی هستند که با این قابلیت هم خوانی داشته باشد.

پیش بینی می شود ۵G در سال ۲۰۲۵ تجاری سازی شود
وی با بیان اینکه تا فراگیر شدن ۵G فاصله زیادی داریم و کشورهای شرق آسیا و آمریکا پیشرو در استفاده از ۵G و ۴G هستند، اما کشور های اروپایی به خاطر چالش های سرمایه گذاری عقب هستند، گفت: اصلی ترین چالش های رسیدن به ۵G، سرمایه گذاری و زیرساخت است. برای رسیدن به سرعت و ضریب اطمینان و تاخیر کم نیاز به افزایش تعداد  BTS ها است که حداقل ۱۰ برابر حجم فعلی باید باشد.

اکبری افزود: پیش بینی می شود  ۵G در سال ۲۰۲۰ شروع و در سال ۲۰۲۵ به صورت تجاری فراگیر شود. البته امکان فعال‌سازی و اجرا در سطح بسیار کوچک مانند مراکز تجاری بوده اما برای فراگیر شدن در تمام سطح شهر نیاز به زمان است.

وی با اشاره به وضعیت ایران و جهان در زمینه ۵G گفت: در ایران مهاجرت به سمت ۵G تدریجی اتفاق می افتد. اپراتورهای ما هم حرکت به این سمت را آغاز کرده اند و هسته ارتباطی خود را به سوی مجازی سازی کارکردهای شبکه سوق داده اند. مراکز پژوهشی و دانشگاه ها هم شروع به فعالیت و پژوهش در این زمینه کرده اند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به نقش رگولاتوری برای حل این چالش ها اظهار کرد: فرکانس از مسایل بسیار مهم در ۵G است. زیرا فرکانس های بالای ۲۵ گیگاهرتز قابلیت  پاسخگویی به سرویس های نیازمند به اطمینان‌پذیری بالا را ندارند. تامین کردن این قابلیت ها در فرکانس‌های بالا بسیار هزینه بر است و توجیه اقتصادی ندارد. البته مشکل طیف و فرکانس را رگولاتوری حل می کند. اگر بخواهیم سرویس را فراگیر کنیم باید صدا و سیما طیفی را که در اختیار دارد، آزاد کند تا بتوان از  آن در توسعه ۵G استفاده کرد. بدون آن یکی از بعد های اصلی ۵G تحقق نمی یابد.

اکبری با اشاره به وضعیت زیرساختهای ایران در زمینه ۵G گفت: زیرساخت‌های درون استان ها حتی برای ۴G هم آماده نیست و اگر بخواهیم با شاخص های بین المللی به سوی ۵G حرکت کنیم با چالش های جدی رو به رو خواهیم بود. برای ایجاد شبکه درون شهری مطمئن نمی توانیم فعالیت خود را از صفر آغاز کنیم که این بسیار برای ما پرهزینه است. اما می توان از زیرساختهای موجود و منابعی که در دست سایر نهاد ها است، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اگر تنها یکی از اپراتورها در یک منطقه خاص ۵G را فعال کند کفایت نمی کند و برای این امر نیاز به شبکه درون شهری مطمئن و پرظرفیت و در لایه های بالاتر نیاز به حضور شرکت زیرساخت است، افزود: تاکنون این فناوری در هیچ جا عملیاتی نشده است. ۵G در جهان در حال تست و در ایران در مرحله مطالعه است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top