تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/07/18 - 11:04
کد خبر: 331112

پاسخ ۴۵ نماینده مجلس به چالش شفافیت اموال؛

از عزم قوه قضائیه تا بی‌خبری نمایندگان

چند نفری از نمایندگان نیز تاکید داشتند که آنها نباید از طریق رسانه‌ها و اخبار از وظایف خود آگاه شوند و اگر الزامی وجود دارد باید از طریق نامه یا حتی پیامک به آنها اطلاع‌رسانی شود. انتقادی که به نظر بی‌راه نمی‌آید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از گذشت هفت سال، قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی رنگ و بوی اجرایی گرفته است. قانونی که 14 آذر 94 علی لاریجانی ابلاغ کرد و مطابق ماده 6 این قانون، قوه قضائیه موظف بود حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و پس از تایید رئیس دستگاه قضا ابلاغ کند. حالا پس از هفت سال قوه قضائیه عزمش را برای اجرا شدن این قانون جزم کرده است. در همین راستا 31 شهریور ماه سامانه‌ای برای ثبت اموال مسئولان به صورت رسمی توسط شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه رونمایی شد. از طرفی دیگر قوه قضائیه اعلام کرد که مسئولان مشمول این قانون -که به گفته شهریاری، 250 هزار نفر می‌شوند- از اولین روز پاییز (اول مهرماه) به مدت یک‌ماه یعنی تا اول آبان فرصت ثبت کلیه اموال خود را در این سامانه دارند؛ سامانه‌ای که فقط تکمیل فرم نوبت‌دهی برای آن اینترنتی است و در اصل در بستر فضای مجازی فعال نیست. از این جهت مسئولان باید حضوری به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مراجعه کنند و به‌گونه‌ای که دستگاه قضا اعلام کرده در کابین‌های تکی و به صورت کاملا محرمانه اموال خود را ثبت کنند. البته در همین گام نخست نیز مشخص است 250 هزار مسئول لشکری و کشوری کمتر پیش می‌آید که حاضر شوند خود شخصا به قوه قضائیه مراجعه کنند. از این رو ناگفته پیداست که دستگاه قضا با بالازدن آستین برای اجرایی شدن این قانون، بار سنگینی را بر دوش خود گذاشته است؛ باری که اگر به سرمنزل مقصود برسد خشت اول محکمی خواهد بود برای تا ثریا شفاف و درست عمل کردن مسئولان.290 نفر از 250 هزار نفری که باید به‌عنوان مسئول اموال خود را ثبت کنند، نمایندگان مجلس هستند.

حالا بیش از نیمی از زمان یک ماهه مسئولان برای ثبت اموال‌شان گذشته است. از این رو «فرهیختگان» برای میزان آگاهی نمایندگان از این الزام قانونی و وظیفه‌ای که برعهده دارند با بیش از 200 نماینده مجلس تماس گرفت. البته لازم به تاکید است نمایندگانی که با آنها برای کسب اطلاع تماس گرفتیم بی‌هیچ شاخص خاصی و به صورت اتفاقی انتخاب شده‌اند. در این میان به‌طور طبیعی بخشی از تماس‌های مکرر با تعدادی از این نمایندگان بی‌جواب ماند و برخی نیز یا در دسترس نبودند یا ترجیح دادند تلفن همراه خود را خاموش کنند. از بخش ناکام تماس‌ها که بگذریم، پاسخ نمایندگان در واکنش به این سوال که «آیا در سامانه ثبت اموال مسئولان ثبت‌نام انجام داده‌اند یا نه؟» جالب توجه بود؛ پاسخ‌هایی که گاه یکدیگر را نقض می‌کرد!

مطابق آنچه برخی نمایندگان گفته‌اند و شنیده‌های ما نیز آن را تایید می‌کند، گویی قوه قضائیه نیز خود به این مساله رسیده که رجوع مسئولان به مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا عملیاتی نخواهد شد. از این رو قرار است افرادی از قوه قضائیه در مجلس مستقر شوند تا ثبت اموال صورت گیرد. با این حال از 45 نماینده مجلس تنها 10 نفرشان در جریان چنین موضوعی بودند. برخی نمایندگان به «فرهیختگان» گفته‌اند توضیحات کامل در این راستا از سوی لاریجانی، رئیس مجلس و هیات‌رئیسه داده شده است، با این حال از 45 نفر جامعه آماری نمایندگان که «فرهیختگان» با آنها گفت‌وگو کرده بیش از هشت نفر گفته‌اند که اصلا در جریان وجود چنین سامانه‌ای و الزام نمایندگان به ثبت‌نام در آن نیستند. آنقدر بی‌خبر که یکی گفت از چند سال پیش قرار بود چنین الزامی صورت بگیرد که عملیاتی نشد و دیگری هم تاکید کرد برای وزراست نه ما! چند نفری از نمایندگان نیز تاکید داشتند که آنها نباید از طریق رسانه‌ها و اخبار از وظایف خود آگاه شوند و اگر الزامی وجود دارد باید از طریق نامه یا حتی پیامک به آنها اطلاع‌رسانی شود. انتقادی که به نظر بی‌راه نمی‌آید.

12 نماینده البته گفته‌اند که هنوز فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند. از نمایندگا‌نی همچون محمد حسین فرهنگی، هادی قوامی، علی سبحانی‌فر، هادی قوامی و مجتبی ذوالنور که سوال «فرهیختگان» به مذاق‌شان خوش نیامد که بگذریم، جالب بود که عامر کعبی، نماینده مردم آبادان گفت در سامانه موفق به ثبت اموال خود شده و در این راستا سامانه نقصی هم نداشته است. احمد صفری، نماینده کرمانشاه هم گفت که اموال خود را در سامانه ثبت کرده. البته صفری تاکید داشت چون این کار را به مسئولان دفترش سپرده در جریان نیست که روال سامانه به چه صورت بوده است. وی معتقد بود ممکن است با اعلام اموالش تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرد! گرمابی، نماینده نیشابور هم گفت ثبت نام نکرده چرا که در ابتدای دوره نمایندگی‌اش لیست اموالش را به رسانه‌های محلی اعلام کرده است.روح‌الله بابایی، نماینده استان قزوین هم تاکید کرد که در اقدامی بی‌سابقه یا کم‌سابقه در ابتدای دوره نمایندگی خود لیست کلیه اموال خود و بستگان درجه اولش را طی یک نامه رسمی به قوه قضائیه اعلام کرده است. پژمانفر هم با اینکه اصلا از رونمایی از سامانه خبر نداشت، گفت در ابتدای مجلس نهم و دهم اموال خود را به مجلس اعلام کرده است.جالب اینکه وقفچی، نماینده مردم زنجان معتقد بود وقتی اموالی ندارد چه چیزی را ثبت کند! وی تاکید داشت شرمنده مردم است که اموالی ندارد!در این میان نمایندگانی چون پاپی‌زاده، حیدری، حسینی‌کیا هم بودند که گفتند مدارک خود را آماده کرده و چند باری پیگیر ثبت‌نام هم شده‌اند و در انتظار قوه قضائیه نشسته‌اند.آنچه در ادامه می‌آید واکنش 45 نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به ثبت‌نام در سامانه ثبت اموال مسئولان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» است.


*منبع فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top